قاچاقچیان روغن به خارج می‌برند، تلویزیون می‌آورند!

۱۴۰۰/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۳۷۸

رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور در حالی از ورود حجم گسترده تلویزیون‌های قاچاق گلایه‌مند است که به گفته محمدرضا شهیدی، دبیر این انجمن، علت ورود این حجم عظیم تلویزیون قاچاق، این است که قاچاقچیان کالا‌های اساسی مثل روغن را از سطح بازار جمع‌آوری و از کشور خارج و به جای پول آن، تلویزیون به داخل قاچاق می‌کنند. رقابت تولیدکنندگان داخلی تلویزیون در حالی برای کسب سهم بیشتر از بازار داخل ادامه دارد که برند‌های خارجی نیز همچنان محبوبیت خود را از دست نداده‌اند حتی در شرایطی که به دلیل ورود غیررسمی نمی‌توانند به مشتریان خدمات پس از فروش ارایه دهند. رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری با بیان اینکه تولیدکنندگان تلویزیون می‌توانند به راحتی تمام نیاز بازار کشور را تامین کنند، گفت: مشکل اصلی تولیدکنندگان تلویزیون که به آنها ضربه زده، کالای قاچاق است.

سید علیرضا موسوی مجد ادامه داد: کالای قاچاق با کالایی که در داخل کشور تولید می‌شود رقابت می‌کند. ازآنجا که برند‌های قاچاق که از مرز‌های مختلف وارد کشور می‌شود عوارض قانونی را پرداخت نمی‌کند تا ۲۵ تا ۳۰ درصد در برخی مدل‌ها ارزان‌تر از کالای داخل درمی‌آید و بدین‌ترتیب کالای تولید داخل در رقابتی نابرابر با قاچاق قرار گرفته است.

      افزایش چشمگیر قاچاق تلویزیون

رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری با بیان اینکه اگر موضوع قاچاق حل شود تولیدکنندگان داخلی با انرژی و توان بالا می‌توانند بازار را تامین کنند، گفت: بین ۳۵ تا ۴۰ درصد بازار تلویزیون توسط برند‌های قاچاق تامین می‌شود.

موسوی مجد در گفت‌وگو با اقتصاد ۲۴ ادامه داد: تلویزیون‌های «ال جی» و «سامسونگ» بدون گارانتی به مردم فروخته می‌شود و، چون کالا‌های قاچاق عوارض قانونی را پرداخت نمی‌کنند، با کمترین هزینه به مردم فروخته می‌شوند غافل از اینکه این محصولات در حوزه خدمات پس از فروش و خدمات دچار مشکل می‌شوند و اگر اتفاقی بیفتد کسی پاسخگو نیست.

مدیرعامل شرکت سام الکترونیک با تاکید بر اینکه قاچاق لوازم صوتی و تصویری و به ویژه تلویزیون باعث ضربه به تولید داخل می‌شود، به اقتصاد ۲۴ گفت: به دلیل حجم گسترده قاچاق فشار روی تولیدکنندگان داخلی است. ازاین رو من از مسوولان مختلف خواهش می‌کنم در خصوص بحث مبارزه با قاچاق فکر جدی کنند تا شرکت‌هایی که در این حوزه سرمایه‌گذاری انجام داده‌اند بتوانند به تولید ادامه دهند. موسوی مجد ادامه داد: رقابت بین تولیدکنندگان تلویزیون در داخل شکل گرفته و رقابت و کیفیت و آپشن‌هایی که در تلویزیون وجود دارد حرف اول را می‌زند. وی در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه آیا ایران صادرات تلویزیون دارد یا خیر، گفت: صادرات تلویزیون نداریم، زیرا تولیدکنندگان داخلی توان رقابت در سطحی که شرکت‌های مادر سامسونگ و ال جی دارند و در منطقه کالا را با حجم گسترده عرضه می‌کنند ندارند. دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور نیز در گفت‌وگو با اقتصاد ۲۴ با بیان اینکه مصرف سالانه تلویزیون در کشور ۲.۲ تا ۲.۴ میلیون دستگاه است، گفت: یک سوم نیاز بازار داخل یعنی حدود ۷۰۰ هزار دستگاه تلویزیون از طریق قاچاق تامین می‌شود. محمدرضا شهیدی با بیان اینکه تولیدکنندگان قادر به تامین بازار داخل هستند، گفت: ظرفیت تولید تلویزیون سالانه سه میلیون دستگاه است، در حالی که تولید عملی به ۱.۵ میلیون دستگاه می‌رسد، زیرا کالای قاچاق رمقی برای رقابت در بازار نگذاشته است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری در گفت‌وگو با اقتصاد ۲۴ ادامه داد: قاچاقچیان ضمن خارج کردن اقلام یارانه‌ای کشور همچون سوخت، روغن، دارو، کالا‌های اساسی و ... از مرزها، تلویزیون به کشور وارد می‌کنند، یعنی «قاچاق دوسر» انجام می‌دهند بنابراین واردات قاچاق با ارزی به مراتب ارزان‌تر از دلار نیمایی تولیدکنندگان تمام می‌شود.

شهیدی از وفور لوازم‌خانگی قاچاق در بازار‌ها به‌ویژه بازار‌های پایتخت و ضعف نظارت‌ها در این زمینه انتقاد کرد و گفت: از آنجایی که قاچاقچیان کالا‌های خود را به مردم فروخته و ریال دریافت می‌کنند، تراکنش‌های بانکی‌شان هم قابل رصد است.


 

ارسال نظر