اخبار

۱۴۰۰/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۲۸۴

پشنهاد  برقی فولادهای به وزیر صمت

مهر |بهرام سبحانی رییس هیات‌مدیره این انجمن در نامه‌ای به وزیر صمت خواستار بازنگری در محدودیت ابلاغی فعالیت کارخانجات زنجیره فولاد شد. در متن این نامه آمده است: به استحضار می‌رساند متأسفانه محدودیت‌های اخیر ابلاغی برای کارخانجات زنجیره فولاد کشور که حداکثر ۱۰ درصد از دیماند مصرفی آنان را مجاز شمرده است، عملاً موجب تعطیلی واحدهای تولیدی در این زنجیره آن هم در سال پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید گردیده که قطعاً تبعات نامطلوبی بر تنظیم بازار داخلی محصولات فولادی خواهد داشت و همچنین موجب اخلال در روند صادرات و ارزآوری فولاد کشور خواهد شد. این در حالی است که واحدهای تولیدی که به تعطیلی اجباری مکلف شده‌اند، از هیچ گونه حمایتی جهت جبران هزینه‌های مالی، بیمه‌ای و کارگری خود برخوردار نمی‌شوند! علی‌ای‌حال با توجه به تفاوت فاحش میان مصرف برق در حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد که به شرح جدول زیر آمده است، ضروری است با بازنگری فوری در ابلاغیه اخیر، حداقل امکان فعالیت و تولید برخی خطوط تولیدی در این زنجیره فراهم ‌آید. همان‌گونه که مشاهده می‌گردد، میزان مصرف برق زنجیره فولاد صرفاً در حلقه ذوب و فولاد‌سازی بیشتر از سایر صنایع است و سایر حلقه‌های زنجیره فولاد مصرفی مشابه سایر صنایعی دارند که در حال حاضر مجاز به فعالیت می‌باشند. بر این اساس و به منظور مدیریت تولید و بازار داخلی و صادراتی زنجیره فولاد در شرایط بحرانی فعلی ناشی از کمبود برق (۳ هفته اعلامی)، پیشنهاد می‌گردد: ۱- حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد (به جز ذوب و فولاد‌سازی) مشابه سایر صنایع از جمله کاشی و سرامیک، آلومینیوم، …) امکان فعالیت و تولید داشته باشند. ۲- کارخانجات فعال در حلقه ذوب و فولاد‌سازی به منظور مشارکت در تنظیم بازار داخلی و جلوگیری از توقف صادرات و ارزآوری بتوانند حداقل در زمان غیر از اوج بار مثل ساعات شب فعالیت و تولید نمایند. ضمناً این انجمن آمادگی دارد در راستای تأمین منافع ملی و کمک به پایداری شبکه برق کشور و با همکاری واحدهای تولیدی، به جای دستور تعطیلی به کلیه کارخانجات زنجیره فولاد، کاهش برق مصرفی مورد انتظار از صنعت فولاد در هفته‌های آتی را برنامه‌ریزی و مدیریت نماید.

درخواست برای افزایش  ۱۰۰ درصدی قیمت نان

ایلنا |رییس اتحادیه نانوایان سنتی از درخواست برای افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نان در سال ۱۴۰۰خبر داد و افزود: شرکت حمل و نقل آرد، تصمیم به افزایش ۳۰۰ درصدی کرایه حمل دارد. بیژن نوروز مقدم آبکنار درباره آخرین تصمیمات در حوزه قیمت نان، اظهار کرد: طی 10 سال اخیر تنها سه بار در سال‌های 91، 93 و 98 قیمت نان تغییر داشته، درحالی که هزینه تولید و تورم به ویژه در 2 سال اخیر رشد بسیاری داشته است. وی ادامه داد: ما در سال 99 آنالیز قیمت تولید نان را بر اساس هزینه تمام شده تولید و تورم سالانه آماده و آن را در اختیار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار دادیم. بر اساس آنالیز تهیه شده قیمت نان در سال گذشته باید 70 تا 75 درصد افزایش می‌یافت، اما تصمیمی در این ارتباط گرفته نشد و وعده تصمیم درباره آن را در ماه‌ها بعد دادند. به گفته نوروز مقدم آبکنار؛ تعلل در افزایش قیمت نان در حالی است که در سال 1400 هزینه گارگر، بیمه، مالیات، حمل و نقل و ... برای نانوایان رشد صعودی داشته است و ادامه تولید برای بسیاری از آنها دیگر مقرون به صرفه نیست. وی افزود: در سال جاری فقط شرکت حمل و نقل آرد اعلام کرده است که به دلیل افزایش هزینه‌های جانبی کرایه حمل را 300 درصد افزایش خواهد داد. نوروز مقدم آبکنار مشکل دیگر نانوایان را ترک کار کارگران و کاهش نیروی کار نانوایی عنوان کرد و افزود: در سال 1400 با معضل ترک کار کارگران نانوایی و کاهش نیروی کار مواجه شده‌ایم چراکه آنها کار در نانوایی را دیگر به اقتصادی نمی‌دانند و نانوایان نیز توان افزایش مزد کارگر را ندارند. وی تصریح کرد: بیشتر کارگران نانوایی شغل خود را به کارگر ساختمان تغییر داده‌اند، زیرا بر این باورند درآمد کار ساختمان بیشتر است و ساعت کاری کمتری دارد، ضمن اینکه نیاز به تخصص خاصی ندارد. نوروز مقدم آبکنار یادآور شد: نیروی کار نانوایی 50 تا 60 درصد هزینه تمام شده تولید نان را دربر می‌گیرد و با توجه به ثابت ماندن قیمت نان، نانوایان درآمدی برای افزایش مزد کارگران خود و جلوگیری از ترک کار آنها را ندارند. 

 افزایش ۳۰ درصدی تحویل خودرو به مشتریان سایپا

گروه خودروسازی سایپا در سه‌ماه نخست سال ۱۴۰۰، با تولید ۱۱۰ هزار و ۵۵۸ دستگاه خودرو، رشد 14.1 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت کرد. گروه خودروسازی سایپا در حالی توانسته در مدت طی شده سال جاری این تعداد خودرو تولید کند که در مدت‌زمان مشابه سال گذشته، تعداد ۹۶ هزار و ۹۲۵ دستگاه خودرو تولید کرده بود. این گروه همچنین در مدت طی شده سال جاری تعداد ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو را به مشتریان خود تحویل داده که نسبت به مدت‌ مشابه سال گذشته که ۹۳ هزار دستگاه خودرو به مشتریان تحویل شده بود، رشد حدود ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد. درخشش و موفقیت گروه خودروسازی سایپا در زمینه تولید و تحویل خودرو به مشتریان با وجود همه مشکلات ناشی از تحریم‌ها و محدودیت‌ها در زمینه نقل و انتقال بانکی، افزایش قیمت ارز، مشکلات تأمین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید و همچنین ادامه همه‌گیری بیماری کرونا به دست آمده که حاکی از همت، تلاش و برنامه‌ریزی این گروه برای رشد تولید ملی در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها است.

ارسال نظر