بازار تهران تعطیل شد!

۱۴۰۰/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۰۴۴
بازار تهران تعطیل شد!

تعادل | اتاق اصناف ایران در پی افزایش ابتلا و موج پنجم شیوع کرونا و بر اساس آخرین مصوبات ستاد ملی کرونا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تنها گروه شغلی یک امکان فعالیت دارند و فعالیت مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ در شهرهای قرمز ممنوع است. براساس این اطلاعیه فقط گروه شغلی یک که شامل ۲۹ رسته شغلی هستند، در شهرهای قرمز امکان فعالیت دارند. در همین حال، معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران عنوان کرده که با توجه به قرمز شدن وضعیت کرونایی تهران، بازار بزرگ تهران از دیروز به صورت رسمی تعطیل شده است. در این اطلاعیه، اتاق اصناف ایران از «خانواده بزرگ اصناف» خواسته با افزایش مسوولیت‌پذیری اجتماعی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش آن به سطح بیش از ۹۰ درصد، موجب قطع زنجیره انتقال این ویروس در جامعه شوند. اتاق اصناف همچنین از تشدید بازرسی، نظارت و برخورد قاطع با واحدهای اندک خاطی از سوی اتاقها و اتحادیه‌های صنفی خبر داده و گفته که این بازرسی‌ها موجب ضمانت در اجرای بیش از پیش رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی خواهند بود. البته تعطیلی واحدهای صنفی اعتراض واحدهای صنفی را به دنبال داشت. به‌طوری که رییس اتاق اصناف تهران در اظهاراتی عنوان کرده، اعتراض اصناف گروه‌های 1، 2، 3 و 4 این است که اگر قرار بر تعطیلی است باید همه تعطیل شوند. آنها می‌گویند، وقتی ادارات و بانک‌ها باز هستند اما کسبه مجبور به تعطیلی می‌شوند، با مشکلاتی مانند بدهی و فشارهای مالی که با این تعطیلی‌ها به آنها وارد شده باید چه کار کنند. 

   مشاغل مجاز به فعالیت گروه یک 

بر اساس اعلام اتاق اصناف، از امروز تا اطلاع بعدی، در این استان فقط مشاغل گروه ۱ که لیست آنها در ادامه می‌آید مجاز به فعالیت هستند. گروه شغلی یک شامل « ۱. داروخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی، مراکز صنعتی و معدنی، کشاورزی، شیلات، کشتارگاه، انبار و سردخانه عمومی؛ ۲. مراکز زیر ساختی و حیاتی، مراکز تامین و توزیع آب، برق، گاز، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه و تهویه هوا، پالایشگاه‌ها و جایگاه‌های سوخت؛ ۳. حمل و نقل عمومی کالا و مسافر برونشهری شامل ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی؛ ۴. کرایه خودرو بدون راننده، پارکینگ عمومی؛ ۵. مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی؛ ۶. فروشگاه‌های مواد غذایی، زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، میوه فروشی‌ها و سبزی فروشی‌ها، میادین میوه و تره بار؛ ۷. مراکز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات پروتئینی و خدمات وابسته؛ ۸. مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی و نانوایی (تولید فرآورده‌های نانوایی)؛ ۹. مراکز بهداشتی، درمانی، اورژانس و تامین آمبولانس دولتی و خصوصی و مشاغل مشابه؛ ۱۰. داروخانه‌ها، مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی، پخش دارو، عطاری و داروهای سنتی و بذر؛ ۱۱. مراکز تهیه، تولید و طبخ مواد غذایی و خوراکی آماده و صرفا بیرون بر (شامل تمام گروه‌های غذایی سرد، گرم، آشامیدنی، بستنی و آبمیوه، خشکبار، شیرینی و مشاغل مشابه)؛ ۱۲. خدمات اپراتورهای ارتباطی، خدمات الکترونیک و فعالیت‌های پستی؛ ۱۳. شرکت‌های خدمات اینترنتی (اعم از تامین‌کنندگان اینترنت، فروشگاه‌های اینترنتی و شرکت‌های خدماتی مبتنی بر اینترنت)؛ ۱۴. رسانه‌های مکتوب و بر خط و مشاغل مشابه؛ ۱۵. مراکز نگهداری خدماتی سالمندان، معلولان، جانبازان، مراکز توانبخشی و مراقبتی و 

آسایشگاه ها؛ ۱۶. تعمیرگاه‌های انواع خودرو، لوازم خانگی، الکتریکی، الکترونیکی، کامپیوتر، تاسیساتی، کلیه خدمات فنی و کارواش؛ ۱۷. فروشگاه‌های انواع قطعات، لوازم یدکی، الکتریکی، الکترونیکی، صیادی، کشاورزی و تاسیساتی و سایر ملزومات مورد نیاز تولید؛ ۱۸. فروشگاه‌های انواع مصالح ساختمانی از قبیل (گچ، سیمان، سرامیک، لوله و اتصالات)، محصولات فولادی (آهن و آلومینیوم) و پاساژهای تخصصی نظیر لاستیک، قطعات یدکی، آهن آلات، کامپیوتر (به استثناء پوشاک، کیف، کفش و موبایل)؛ ۱۹. کارگاه‌های صنعتی و ساختمانی (مانند جوشکاری و تراشکاری و مشابه آن)؛ ۲۰. چاپخانه‌ها، لیتوگراف، تایپ و تکثیر و دفاتر فنی مرتبط، دفاتر آگهی تبلیغاتی فروشندگان کاغد و مقوا؛ ۲۱. خشکشویی ها؛ ۲۲. مراکز فروش عینک‌های طبی؛ ۲۳. فروش گل و گیاه تزیینی و طبیعی و مواد اولیه کشاورزی، باغبانی و دامداری؛ ۲۴. فروشگاه‌های لوازم ایمنی و آتش نشانی؛ ۲۵. سینما خودرو/ تئاتر خودرو؛ ۲۶. مراکز اقامتی (شامل هتل، متل، مهمانپذیر، پانسیون و مشاغل مشابه)؛ ۲۷. فروشگاه‌های مواد شیمیایی با کاربرد صنعتی و کشاورزی؛ ۲۸. فعالیت تیم‌های ملی و لیگ‌های وابسته در رشته‌های مختلف؛ ۲۹. غذا و ملزومات حیوانات خانگی، ملزومات و تجهیزات دامپزشکی.» 

   مشاغل ممنوع فعالیت گروه دو 

مشاغل گروه ۲ نیز که فعالیت آنها ممنوع اعلام شده شامل بوستان‌ها و مراکز تفریحی؛ پاساژهای سرباز و سربسته، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ و بازارهای موقت (بازارهای روز و محلی؛ فروش انواع خودرو، موتور و دوچرخه؛ مراکز شماره‌گذاری اتومبیل؛ آرایشگاه‌های مردانه و زنانه؛ مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی؛ مراکز فروش فرش و موکت، کف پوش‌ها، لوازم خانگی، تشک، پتو و رو انداز، حوله و ملحفه، پارچه پرده، مبلمان و ملزومات مرتبط (اداری- منزل) لوستر و چراغ، کابینت، در و پنجره، تهویه، صنایع دستی، تزئینات داخلی ساختمان؛ مراکز فروش کادویی، اسباب بازی و سرگرمی لوازم التحریر، ظروف (چینی، کریستال، پلاستیک، بلورجات، ملامین) 

لوازم التحریر، کتاب و مجله، محصولات فرهنگی و کمک آموزشی...

 

 تجهیزات مهندسی و نقشه‌برداری؛ مراکز فروش انواع پوشاک، کیف و کفش، چرم و مصنوعات چرمی، خرازی و خیاطی؛ آتلیه و عکاسی و خدمات فیلمبرداری؛ آژانس مشاور املاک؛ مراکز تهیه، توزیع و طبخ مواد غذایی، خوراکی کافی شاپ، با پذیرش مشتری (شامل تمام گروه‌های مواد غذایی سرد، گرم، آشامیدنی، بستنی، آبمیوه، خشکبار، شیرینی)؛ ظروف یک‌بار مصرفی؛ فروشندگان پرنده و ماهی‌های تزئینی؛ وسایل ابزار و ملزومات شکار و صیادی؛ فروشگاه‌های ملزومات و تجهیزات بدنسازی و ورزشی؛ فروشندگان طلا، جواهر، نقره، سنگهای قیمتی، بدلیجات و ساعت؛ رنگ ساختماتی، صنعتی و خودرو؛ ظروف، صندلی، میز و سایر ملزومات کرایه‌ای؛ ابزار و یراق، قفل و لولا و وسایل توزین؛ فروش کالاهای دست دوم و سمساری؛ آموزشگاه‌های رانندگی است.

   تعطیلی مشاغل گروه ۳ و۴ و بازار بزرگ 

بر این اساس از روز یکشنبه ۱۳ تیرماه فعالیت مشاغل گروه ۳ و ۴ شامل «تالارهای پذیرایی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های ورزشی، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها بدون عرضه مواد دخانی، آموزشگاه‌های موسیقی و زبان با حضور ۱۰ نفر، موزه‌ها، سینماها، تئاترها و مهدهای کودک، باغ وحش‌ها و شهرهای بازی، مراکز تفریحی آبی و گیم نت‌ها » نیز تعطیل است. در همین حال، معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با «خبرگزاری مهر» اظهار داشت: با توجه به وضعیت کرونایی و قرمز شدن بیشتر شهرها، تعطیلی اصناف در شهرهای قرمز، مجدد در دستور کار قرار گرفت. بهنام نیک منش گفت: در شهرهای قرمز صرفاً گروه شغلی یک که شامل ۲۹ رسته شغلی می‌شوند، مجاز به فعالیت هستند از این رو بازار بزرگ تهران نیز همچون دفعات قبل که تهران قرمز می‌شد، مشمول تعطیلی شده و اصناف فعال در این بازار از دیروز به صورت رسمی باید نسبت به تعطیلی واحد خود اقدام کنند. وی افزود: در صورت عدم تعطیلی، واحدها متخلف محسوب شده و برخورد لازم با آنها از جمله پلمب واحد صورت می‌گیرد.

   نوده فراهانی: به این وضعیت اعتراض داریم

در همین حال اما رییس اتاق اصناف تهران نسبت به اعمال این محدودیت‌ها معترض است و در اظهاراتی بیان کرد: به دلیل وضعیت قرمز تهران همه موظف هستند دستورالعمل ستاد ملی کرونا را اجرا کنند و به مدت دو هفته به جز مشاغل گروه 1 بقیه اصناف و مشاغل تعطیل خواهند بود، که این موضوع مورد اعتراض اصناف نیز قرار گرفته است. قاسم نوده فراهانی در گفت‌وگو با « ایلنا» گفته است: اعتراض اصناف گروه‌های 1، 2، 3 و 4 این است که اگر قرار بر تعطیلی است باید همه تعطیل شوند؛ حرفشان هم درست است. 

وقتی ادارات و بانک‌ها باز هستند اما کسبه مجبور به تعطیلی می‌شوند، با مشکلاتی مانند بدهی و فشارهای مالی که با این تعطیلی‌ها به آنها وارد شده باید چه کار کنند؟ اگر قرار بر تعطیلی است همه را تعطیل کنند که هم نتیجه نهایی خوبی داشته باشد و هم اینکه فرقی بین کسبه، تجار و بقیه گذاشته نشود. از همین روی امروز نامه‌ای در همین مورد به استاندار تهران می‌نویسم.

رییس اتاق اصناف تهران با اشاره به بازار بزرگ تهران خاطرنشان کرد: برای مثال بازار بزرگ تهران طبق دستورالعمل ستاد کرونا از دیروز تعطیل شده و اطلاعیه‌ای هم منتشر شد که این بازار از روز گذشته تعطیل شده اما چرا بانک وسط بازار فعال و باز است؟ اعتراض کسبه بازار بزرگ تهران نیز همین موضوع است و حق هم دارند. علاوه بر بازار بزرگ همه مشاغلی که گروه 1 نیستند باید بسته باشند و هر واحدی هم که باز است تخلف می‌کند. وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد میزان خسارت احتمالی وارده بر اصناف در دو هفته پیش رو تصریح کرد: حتما با این تعطیلی به اصناف خسارت وارد می‌شود، واحدهای صنفی در این مدت باید پول مغازه و کارکنان و دیگر مخارج را پرداخت کنند ولی درآمدی ندارند. ما در تعطیلی‌های قبلی اصنافی که به آنها خسارت وارد شده بود با میزان خسارات به نهادهای مختلف اعلام کردیم ولی کسی توجهی نکرد و اقدامی هم انجام نشد. در دو هفته پیش رو هم حتما به اصناف خسارت وارد می‌شود اما مشخص نیست که کمکی به آنها شود یا خیر.

بنابراین گزارش، اعمال محدودیت‌ها در موج قبلی که سهمگین‌ترین موج کرونایی بود و مشاغل گروه ۲، ۳ و ۴ را چهار هفته تعطیل کرد، انتقادات زیادی از سوی مسوولان صنفی به همراه داشت و در نهایت اتاق اصناف به ستاد ملی کرونا پیشنهاد داد که‌ مشاغل گروه ۲ که بیشترین واحدهای صنفی را شامل می‌شود، در شرایط قرمز نیز با تشدید پروتکل‌ها مجاز به فعالیت باشند که این پیشنهاد اجرا شد. طبق اعلام مسوولان صنفی، حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد واحدهای صنفی اجاره‌ای هستند و نقش صنوف از شیوع ویروس کرونا کمتر از ۱۵ درصد است و سهم حمل و نقل عمومی در گسترش بیماری خیلی بیشتر است.


 

 

ارسال نظر