پیش‌بینی قیمت لوازم خانگی تا پایان سال

۱۴۰۰/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۹۹۸
پیش‌بینی قیمت لوازم خانگی تا پایان سال

تعادل |

با وجود افزایش چشمگیر تولید لوازم خانگی در سال جاری، اما در بازار شاهد کاهش قیمت این محصولات در بازار نیستیم. درچرایی این امر، متولیان وزارت صمت با استناد به برخی آمارها دلیل این امر را در این می‌دانند که میزان تولید با میزان نصب در منازل تطابق ندارد و وقتی میزان نصب کمتر است، یعنی یا کالا در انبارها مانده یا افرادی لوازم خانگی را خریده‌اند و در گوشه‌ای احتکار کرده‌اند. این در حالی است که خود تولیدکنندگان نیز بارها از افزایش قیمت نهاده‌های تولید گلایه کرده‌اند. در همین راستا، نایب‌رییس اول اتحادیه لوازم خانگی در گفت‌وگویی با «تعادل» می‌گوید: بازار لوازم خانگی کشش هیچ افزایش قیمتی را ندارد وهم‌اکنون بازار لوازم خانگی در یک رکود کامل به سر می‌برد.بنابه اظهارات محمد حسین اسلامیان، با توجه به عدم استقبال از خرید کالا توسط مصرف‌کنندگان، برای هیچ تولیدکننده‌ای مقدور نیست که قیمت‌ها را افزایش دهد، حتی اگر قیمت مولفه‌های تولید محصولات افزایش پیدا کند. به گفته او، به دلیل «کاهش قدرت خرید مردم و بحث قاچاق کالا» این امکان وجود ندارد که تولید‌کننده بخواهد کالاهای خود را با قیمت بالاتری در بازار عرضه کند. او با ذکر این دو عامل درباره روند قیمت این محصولات در بازار تا پایان سال جاری پیش‌بینی کرد که باتوجه به وضعیت کنونی اقتصاد ایران، قیمت‌ها کاهشی نخواهد بود. 

   افزایش ۶۰ تا ۱۱۵ درصدی لوازم خانگی

بر اساس این آمار در فروردین امسال تولید هفت کالا بیش از ۱۰۰ درصد، هفت کالا بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد، پنج کالا بین ۲۰ تا ۵۰ درصد و چهار کالا کمتر از ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبلش افزایش داشته و تولید یک کالا نیز کاهش یافته است. اما در این میان و از بین انواع لوازم خانگی تولید انواع یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و کولر آبی هم در این مدت با افزایش ۱۱۵.۲، ۶۸.۹ و ۶۴.۷ درصدی مواجه بوده و تولید این سه محصول از حدود ۴۷ هزار و ۶۰۰، ۴۰ هزار و ۷۰۰ و ۶۷ هزار و ۹۰۰ دستگاه در فروردین سال گذشته به ۱۰۲ هزار و ۴۰۰، ۶۸ هزار و ۷۰۰ و ۱۱۱ هزار و ۸۰۰ دستگاه در فروردین امسال رسیده است.

اما با وجود افزایش چشمگیر تولید لوازم خانگی در سال جاری، در بازار شاهد کاهش قیمت نیستیم و اواخر شهریور ماه مدیرکل صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در پاسخ به چرایی این روند گفته بود که برخی آمارها نشان می‌دهد میزان تولید با میزان نصب در منازل تطابق ندارد و وقتی میزان نصب کمتر است، یعنی یا کالا در انبارها مانده یا افرادی لوازم خانگی را خریده‌اند و در گوشه‌ای احتکار کرده‌اند. البته تولیدکنندگان نیز بارها از افزایش قیمت نهاده‌های تولید گلایه کرده‌اند.با این حال، محمد حسین اسلامیان نایب‌رییس اول اتحادیه لوازم خانگی در گفت‌وگو با «تعادل» به تشریح وضعیت بازار لوازم خانگی پرداخت و گفت: در حال حاضر هم تولید داخلی به صورت انبوه شکل گرفته و تقاضایی از طرف مصرف‌کننده وجود ندارد و هم اینکه کالای قاچاق به وفور در بازار موجود است. وی ادامه داد: هر دو علت رکود بازار را تشدید کرده اند؛ به‌طوری‌که در حوزه لوازم خانگی و عرضه لوازم خانگی در رکود کامل قرار داریم.این فعال صنفی با بیان اینکه هرچه قاچاق کالا در سطح عرضه به‌طور روز افزون بیشتر می‌شود، تمایل به خرید کالای ایرانی هم کمتر می‌شود، ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت تمام شده کالاهای ایرانی به دلیل افزایش نرخ دستمزد و بیمه روز به روز بیشتر می‌شود، از آن طرف متاسفانه امکان رقابت با کالاهای خارجی که به صورت قاچاق وارد بازارهای ایران می‌شود، دیگر برای تولیدکنندگان داخلی وجود ندارد.وی با اشاره به تبعات کاهش توان خرید مردم در بازار لوازم خانگی بیان کرد: شرایط تهیه کالا توسط مصرف‌کننده چه برای خرید جهیزیه و چه مصرف عمومی بسیار سخت شده است. به‌طور نمونه هم‌اکنون قیمت یخچال فریزر معمولی ایرانی ۱۲ میلیون تومان است و یک یخچال فریزر ساید ایرانی به قیمت حدود ۳۰ میلیون تومان و حتی برخی مدل‌ها تا ۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.این در حالی است که به گفته او، با وضعیت کنونی اقتصادی و با درآمدهای معمولی که مردم دارند، حتی با یک سال پس انداز امکان خرید یخچال فریزر را نخواهند داشت.اسلامیان یادآور شد: در چنین وضعیتی بدیهی است که مردم در تامین هزینه‌های روزمره خود دچار مشکل هستند و دیگر امکان تبدیل کالاهای خود یا خرید جهیزیه را نخواهند داشت.

   قیمت‌ها کاهش می‌یابد؟ 

نایب‌رییس اتحادیه لوازم خانگی همچنین با اشاره به دیگر چالش‌های بازار لوازم خانگی گفت: در حال حاضر از یک طرف نقدینگی و قدرت خرید مردم پایین است و از طرف دیگر به خاطر بیماری کرونا صنف ما دو- سه ماه تعطیل بوده است.همچنین با توجه به سیر نزولی قیمت دلار و برگزاری انتخابات پیش رو مردم انتظار کاهش قیمت‌ها را دارند و یک توقع ذهنی ایجاد شده که باید شاهد پایین آمدن قیمت کالاها در بازار لوازم خانگی باشیم. اما به گفته اسلامیان، برای قیمت‌گذاری کالاها، آیتم‌های مختلفی از جمله نرخ دستمزد، نرخ بیمه و مواد اولیه دخیل هستند. او در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد که ما در بسیاری از مواقع بیش از ۷۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز برای تولید یک کالا را از داخل کشور تامین می‌کنیم و تنها موادی مانند کمپرسور، کیت‌ها و بردهای الکترونیکی را از خارج وارد می‌کنیم که یک نسبت کمتری از این مواد مورد نیاز به قیمت ارز ارتباط دارد و بقیه مولفه‌ها در داخل کشور قیمت‌گذاری می‌شوند. اسلامیان تاکید کرد: اگر قرار باشد کالاهای قاچاق به همین روش وارد بازار ما شوند و به‌طور مثال یک لباسشویی برند با ۱۲ میلیون تومان در بازار خرید و فروش شود، به‌طور قطع یک لباسشویی ایرانی با قیمت ۱۲ میلیون تومان دیگر خواهانی در بازار داخل نخواهد داشت. این فعال صنفی ادامه داد: بنابراین یکی از معضلات ما این است که در حال حاضر قیمت کالاهای قاچاق با اینکه برند هستند نسبت به کالاهای ایرانی مقداری کاهش پیدا کرده است. به گزارش «تعادل» نایب‌رییس اول اتحادیه لوازم خانگی همچنین در پیش‌بینی خود از قیمت لوازم خانگی تا پایان سال جاری بیان کرد: با توجه به عدم استقبال از خرید کالا توسط مصرف‌کنندگان، برای هیچ تولیدکننده‌ای مقدور نیست که قیمت‌ها را افزایش دهد، حتی اگر قیمت مولفه‌های تولید محصولات افزایش پیدا کند. برای تولیدکننده هم به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و هم بحث قاچاق کالا این امکان وجود ندارد که کالاهای خود را با قیمت بالاتری در بازار عرضه کند. اسلامیان همچنین در پاسخ به اینکه برجام چه تاثیری بر بازار لوازم خانگی خواهد داشت، گفت: اگر قرار است برجام شکل بگیرد، ما حداقل به یک تا دو سال زمان نیاز داریم تا اتفاقات خوبی در این بخش بیفتد و قیمت مواد اولیه بسیار کمتر شود، اما در سال جاری قیمت‌ها کاهش پیدا نخواهد کرد.

 

ارسال نظر