اخبار

۱۴۰۰/۰۳/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۹۵۸

ادامه حذف گله‌های مرغ‌ تخم‌گذار

ایلنا | مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن با بیان اینکه در اردیبهشت‌ماه 2 میلیون مرغ تخم‌گذار بیش از آمار هر ماهه راهی کشتارگاه‌ها شده است، گفت: دولت آینده خود را آماده بازار ملتهب تخم‌مرغ و افزایش قیمت آن کند. صدرا علی اکبرخانی با اشاره به مشکلات مرغداران، اظهار کرد: قیمت نهاده‌های دامی دولتی، واکسن، دستمزد، کارتون، شانه و.... به چند برابر افزایش یافته و هزینه تولید تخم‌مرغ را به شکل چشم‌گیری بالا برده است.

وی ادامه داد: در شرایطی که هزینه تولید بالا رفته، تخم‌مرغ از مرغداران زیر قیمت مصوب خریداری می‌شود.علی‌ اکبر خانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مرغداران در هر کیلوگرم تخم‌مرغ بیش از 8 هزار تومان زیان می‌دهند، گفت: قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم‌مرغ بیش از 18 هزار تومان و قیمت خرید تخم‌مرغ از مرغداران کمی بیش از 9 هزار تومان است.وی یادآور شد: در روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته افت قیمت تخم‌مرغ به زیر نرخ مصوب آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

علی اکبر خانی نتیجه افت قیمت و زیان مرغداران را حذف گله‌های مرغ تخم‌گذار دانست. به گفته وی؛ تنها در اردیبهشت ماه گذشته 2 میلیون بیش از آمار معمول مرغ تخم‌گذار راهی کشتارگاه شده است.علی اکبرخانی توضیح داد: به‌طور معمول هر ماه بیش از 3 میلیون قطعه مرغ تخمگذار به دلیل پایان دوره مفید تولید به کشتارگاه سپرده می‌شود، اما در اردیبهشت ماه گذشته این آمار به 5 میلیون قطعه رسید که معنی آن حذف گله‌ها است.

وی هشدار داد که نتیجه حذف گله‌ها کاهش تولید و افزایش قیمت خواهد بود.علی اکبرخانی پیش‌بینی کرد: جهش قیمت تخم‌مرغ در مردادماه اتفاق می‌افتد و دولت آینده باید خود را آماده بازار ملتهب تخم‌مرغ و افزایش قیمت آن کند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه اقدام پیشگیرانه‌ می‌توان برای جلوگیری از التهاب بازار تخم‌مرغ و گرانی آن کرد، گفت: حدود 2 ماه پیش پیشنهادات خود را به مسوولان داده‌ایم، اما به نظر می‌رسد این‌بار نیز گوش شنوایی برای شنیدن آن نیست.علی‌اکبرخانی سه پیشنهاد اصلی برای بهبود شرایط تولید تخم‌مرغ و جلوگیری از کشتار گله‌ها را حذف عوارض صادراتی، ذخیره‌سازی و اصلاح قیمت مصوب مطابق با هزینه تمام شده تولید برشمرد.

ارز ترجیحی دامن صادرات شیرخشک صنعتی را گرفت

مهر | رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی با بیان اینکه بیش از ۳۰ هزارتن شیرخشک در کشور دپو شده است، گفت: روی صادرات یک تریلی شیرخشک، دولت ۴۰۰ میلیون تومان مابه التفاوت دریافت می‌کند. سیاوش سلیمی با بیان اینکه در زمینه شیرخشک صنعتی نیز با مازاد تولید مواجه هستیم، گفت: حدود دو ماه است که دولت روی صادرات شیرخشک تعرفه ۱۶ هزار تومانی اعمال کرده که این تعرفه در شرایط کنونی عملیاتی نیست. وی با بیان اینکه بیش از ۳۰ هزارتن شیرخشک در کشور دپو شده است، افزود: روی صادرات یک تریلی شیرخشک، دولت ۴۰۰ میلیون تومان مابه التفاوت دریافت می‌کند و کاهش نرخ ارز موجب شده که صادرات صرفه نداشته باشد ضمن اینکه کشورهای همسایه نیز وضعیت ما را رصد می‌کنند و می‌دانند که با مازاد مواجه هستیم بنابراین خرید نمی‌کنند تا قیمت را پایین‌تر بیاورند.این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه انجمن ما به دنبال رفع تنگناها و موانع تولیدی برای تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی است، گفت: در این راستا اقدامات بسیار زیادی انجام شده که پیگیری تسهیل صادرات مهم‌ترین آنها است. سلیمی با بیان اینکه تاجران به سختی اقدام به بازاریابی برای محصولات خود می‌کنند، تصریح کرد: اقدامات غیرکارشناسانه منجر به از دست رفتن بازارهای هدف و سرخوردگی صادرکنندگان می‌شود در نتیجه این امر بر روی تولیدکنندگان و دامداران نیز تأثیرگذار است.سلیمی با اشاره به اینکه دولت به بهانه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های دامی، برای صادرات شیر خشک مانع ایجادمی‌کند؛ اضافه کرد: با توجه به چالش‌های تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات، ما کاملاً موافق حذف این ارز هستیم و دولت در ازای حذف آن از واردات کالاها، اجازه صادرات بدهد تا بازار به تعادل برسد.

شکر رسما گران شد

ایسنا | شرکت بازرگانی دولتی ایران افزایش قیمت شکر را به ادارات کل غله و خدمات بازرگانی استان‌ها ابلاغ کرد.در متن ابلاغیه حسن حنان - قائم مقام مدیرعامل و معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران - به اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان‌ها آمده است: «در اجرای ابلاغ معاون محترم بازرگانی داخلی وزارت متبوع و دستور معاون وزیر و مدیرعامل شرکت طی نامه شماره ۲/۲۹۶۹ تاریخ اول خرداد ۱۴۰۰ با توجه به تغییر نرخ چغندر و افزایش قیمت شکر تولید داخل و نیز پایان طرح توزیع شکر خانوار ویژه ماه مبارک رمضان با هدف افزایش حجم عرضه در سطح شبکه‌های توزیع برای کلیه مصارف شکر به میزان تقاضای بازار به قیمت هر کیلوگرم ۱۱۵,۰۰۰ ریال عرضه می‌گردد. لذا از تاریخ اول خرداد ۱۴۰۰ کلیه خریدارانی که مجوز خروج کالا برای آنها صادر نگردیده است مشمول پرداخت مابه التفاوت نرخ شکر می‌باشند.»

 

ارسال نظر