اخبار مهم

۱۴۰۰/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۸۳۸

افزایش۱۰۰ درصدی بازگشت ارز در یک‌ماه

مهر|دبیر کمیته اقدام ارزی از رشد ۱۰۰ درصدی میزان ایفای تعهدات ارزی در فروردین۱۴۰۰ نسبت به اسفندماه ۹۹ خبر داد.احسان قمری با ارایه گزارشی از آخرین وضعیت ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات، میزان صادرات مشمول ایفای تعهدات ارزی از ۲۲ فروردین۹۷ تا آذرماه را ۷۲ میلیاردیورو اعلام کرد و گفت: با احتساب فرصت چهار ماهه جهت ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات و تعدیلات انجام شده، تعهد ارزی حاصل از صادرات از ۲۲ فروردین۹۷ تا ۳۱ فروردین۱۴۰۰، به میزان۶۲ میلیارد یورو برآورد شده است. وی افزود: در دوره زمانی یاد شده و منتهی به ۳۱ فروردین۱۴۰۰، حدود ۴۵ میلیاردیورو از تعهدات ارزی ایفا شده که بیانگر نسبت ۷۳ درصدی ایفای تعهدات نسبت به کل تعهدات و نسبت ۶۳ درصدی ایفای تعهدات به کل صادرات مشمول ایفای تعهدات ارزی است.دبیر کمیته اقدام ارزی ادامه داد: میزان صادرات مشمول ایفای تعهدات ارزی در آذرماه ۹۹ نسبت به آبان‌ماه ۹۹، حدود ۲ میلیارد یورو افزایش نشان می‌دهد و میزان ایفای تعهدات انجام شده در فروردین ماه ۱۴۰۰، برابر با ۱.۴ میلیاردیورو است؛ این در حالی است که میزان رفع تعهدات ارزی در اسفندماه ۹۹، برابر با ۷۰۰ میلیون یورو بوده است. قمری گفت: بر این اساس میزان ایفای تعهدات ارزی در فروردین ماه ۱۴۰۰ نسبت به اسفندماه ۹۹، از رشد صد درصدی برخوردار است.وی ادامه داد: همچنین افزایش مانده تعهدات معوق در اسفندماه برابر با ۱/۵ میلیاردیورو بوده که این عدد در فروردین ماه ۱۴۰۰ به ۵۰۰ میلیون یورو کاهش یافته است که بیانگر کاهش ۶۷ درصدی است، به عبارت دیگر روند صعودی ایفای تعهدات ارزی و روند نزولی مانده تعهدات ایفا نشده در پایان فروردین ماه ۱۴۰۰، به خوبی قابل مشاهده است.

چطور به واکسن‌های ایرانی اعتماد کنیم؟

ایسنا |رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران می‌گوید با نهایی شدن صدور مجوز تولید و تلقیح انبوه واکسن ایرانی کرونا، مردم نباید نسبت به آن نگرانی داشته باشند. این نگاه که ایران در این زمینه تجربه ندارد به هیچ عنوان درست نیست. محمود نجفی عرب اظهار کرد: ایران از چند دهه قبل در عرصه ساخت و تولید واکسن فعالیت کرده و در سال‌های گذشته بسیاری از واکسن‌های موردنیاز برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف در داخل و با استفاده از ظرفیت‌های بومی تولید شده است. از این رو این نگاه که ایران در این زمینه تجربه ندارد به هیچ عنوان درست نیست. وی با بیان اینکه در واکسن‌هایی که در داخل تولید می‌شود، فرآیند نظارت، صدور مجوز و ارزیابی نتایج همگی توسط دستگاه‌های داخلی صورت می‌گیرد، بیان کرد: سازمان غذا و دارو و سایر دستگاه‌های مربوط به این حوزه، در ایران تجربه طولانی دارند و عملکرد آنها نیز قابل دفاع بوده است. از این رو اگر واکسنی از تمام این مراحل نظارتی عبور کند و رسما مجوز تولید انبوه بگیرد، مردم نباید هیچ نگرانی داشته باشند و این واکسن نیز مانند سایر واکسن‌های تولیدی کشور قابل اطمینان خواهد بود. وی درباره تاکید بر لزوم دریافت مجوزهای بین‌المللی برای تولید واکسن نیز توضیح داد: این موضوع تا حدی به رویه داخلی کشورها بازمی‌گردد. بسیاری از واکسن‌های بین‌المللی که امروز در نقاط مختلف جهان مصرف می‌شوند نیز ابتدا وارد چرخه مصرف شدند و سپس مجوز سازمان بهداشتی جهانی یا سایر نهادهای بین‌المللی را اخذ کردند. نجفی عرب ادامه داد: ایران نیز در این رابطه مشکلی ندارد. من در جریان جزییات نیستم اما این احتمال وجود دارد که حتی مقدمات دریافت مجوز برخی از واکسن‌های ایرانی از سازمان بهداشت جهانی آغاز شده باشد یا در آینده اقدامات لازم برای آن انجام شود.

واسطه‌ها در تامین قطعات حذف شدند

سید جواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در حاشیه مراسم افتتاح اولین بازارچه قطعات یدکی در کشور، گفت: حدود ۵۰ درصد از خودروهایی که در سطح کشور در حال تردد هستند، متعلق به گروه خودروسازی سایپا است، از این‌رو ضرورت داشت که شرکت سایپایدک در راستای ارایه خدمات مناسب به مشتریان محترم، سطح کیفی خدمات پس از فروش خود را ارتقاء دهد.وی با بیان اینکه جدی‌ترین مشکل در ارایه خدمات پس از فروش، تامین قطعه است، اظهارداشت: تا قبل از راه‌اندازی بازارچه قطعات یدکی، تامین قطعات از منابع مختلف انجام می‌شد ولی با افتتاح این بازارچه، مشکل مذکور به پایان خواهد رسید و مجموعه‌های مختلف می‌توانند به صورت مستقیم و بدون واسطه قطعات مورد نیاز را خریداری کنند.مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اظهار داشت: هدف از ایجاد بازارچه قطعات یدکی محصولات سایپا این بود که دسترسی مشتریان به قطعات اصلی به راحتی صورت گیرد.وی با بیان اینکه با ایجاد بازارچه قطعات یدکی مشتری‌ها می‌توانند قطعات را مستقیم و بدون واسطه خریداری کنند، تصریح کرد: از آنجا که در این بازارچه قطعات از منابع اصلی تامین می‌شود و کیفیت مناسبی دارد، این امر سبب خواهد شد تا میزان رضایت مردم از خودروهای مجموعه سایپا افزایش پیدا کند.سلیمانی با اشاره به اینکه سایپا یدک، قطعات عرضه شده در بازارچه را از منابع اصلی و معتبر تهیه خواهد کرد، گفت: امیدوار هستم فرآیند ایجاد بازارچه قطعات یدکی که در خیابان اکباتان تهران راه‌اندازی شد در سایر شهرهای بزرگ هم دنبال شود تا همه به راحتی برای تامین قطعه اقدام کنند و مجبور نباشند برای خرید قطعه به تهران بیایند.

 

ارسال نظر