موافقت با آزادسازی واردات خودرو

۱۴۰۰/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۵۸۷
موافقت با آزادسازی واردات خودرو

تعادل |

دو خودروساز کشورو انجمن قطعه‌سازان در نامه‌ای به رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خواستار آزادسازی واردات و قیمت‌گذاری خودرو شدند. در جلسه‌ای که در کمیسیون صنایع مجلس با حضور رییس سازمان گسترش، رییس شورای رقابت، مدیران عامل شرکت‌های خودروساز و رییس انجمن قطعه‌سازان برگزار شد، نامه‌ای با امضای مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و همچنین دبیر انجمن قطعه‌سازان به رییس کمیسیون صنایع مجلس ارایه شد که در آن پیشنهاد قیمت‌گذاری خودروها در قالب خودروهای عمومی و اختصاصی مطرح شده است. در این پیشنهاد خواسته شده تا خودروهای عمومی یعنی خودروهایی که عموم مردم با درآمد کم یا متوسط خریداری می‌کنند، با فرمول بهای تمام شده و با در نظر گرفتن سود ۵ درصدی با تایید و نظارت وزارت صنعت قیمت‌گذاری شوند. اما در مورد خودروهای اختصاصی که لوکس و نسبتاً گران محسوب شده و مشابه خارجی دارند، قیمت‌گذاری با پیشنهاد هیات‌مدیره شرکت‌ها و تایید و نظارت وزارت صنعت بر اساس شرایط عرضه و تقاضای بازار صورت گیرد. خودروسازان و قطعه‌سازان همچنین عنوان کردند که مخالفتی با آزادسازی واردات خودرو نداشته و آن را موجب بهبود فضای رقابتی و ایجاد آرامش در بازار و نزد مصرف‌کنندگان می‌دانند.

      محتویات نامه 

دو خودروساز کشور در نامه‌ای به رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خواستار آزادسازی واردات و قیمت‌گذاری خودرو شدند. در این نامه آمده است: پیرو مباحثات و تصمیمات متخذه فی‌مابین قطعه‌سازان و خودروسازان جهت تعیین راهکار خروج از بحران صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی چند مورد به شرح زیر مطرح می‌شود.

در بند یک این نامه آورده شده که خودروسازان و قطعه‌سازان کشور بر این اصل واحد اشتراک نظر دارند که به منظور رعایت حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده، ایجاد شفافیت در بازار خودرو، خروج از شرایط انحصار و رعایت حق مصرف‌کننده به عنوان ولی نعمتان این صنعت، ضروری است تا روش قیمت‌گذاری خودروها در قالب ۲ دسته خودروهای عمومی و اختصاصی که توسط وزارت صمت معین می‌گردند، به صورت ذیل اصلاح گردد: الف؛ «خودروهای عمومی: (خودروهایی که عموم مردم چه در بخش کم‌درآمد و چه با درآمد متوسط جامعه استفاده می‌کنند)، با فرمول بهای تمام شده و در نظر گرفتن حداقل ۵ درصد سود با تأیید و نظارت وزارت صمت. به «خودروهای اختصاصی (که همان خودروهای اختصاصی یا لوکس تولید داخل هستند که مشابه خارجی هم در جامعه دارند و خودروهای نسبتاً گران‌قیمت محسوب شده و دارای مشتریان خاص هم هستند) با پیشنهاد هیات‌مدیره شرکت‌ها و تأیید و نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس شرایط عرضه و تقاضای بازار.»

همچنین در بند دوم این نامه آمده است: بدیهی است خودروسازان و قطعه‌سازان مخالفتی با آزادسازی واردات خودرو نداشته و آن را موجب بهبود فضای رقابتی و ایجاد آرامش در بازار و نزد مصرف‌کنندگان می‌دانند. بر این اساس از حضرتعالی درخواست دارد تا با جلب نظر مساعد کلیه نهادهای دخیل در این امر دستورات لازم جهت اجرایی نمودن پیشنهاد فوق را امر به ابلاغ بفرمایید. در همین حال، عصر خودرو- سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به نشست کمیسیون متبوعش درباره افزایش قیمت خودرو، گفت: مقرر شد، درهفته آینده دولت و خودروسازان آنالیز قیمت تمام شده خودروها را ارایه و تیمی از کمیسیون صنایع و معادن مجلس این موضوع را بررسی کند تا در جلسه هفته آینده موضوع قیمت‌گذاری خودرو پیگیری شود. به نظر می‌رسد، پیشنهاد خودروسازان برای آزادسازی واردات خودرو با توجه به تعریف درآمدهای حاصل از واردات خودرو در بودجه سال جاری باشد . از سوی دیگر، نیز زمزمه آزادسازی واردات خودرو نیز به گوش می‌رسد، موضوعی که باعث شده، خودروساز بخواهند در این زمینه پیش دستی کرده و خواهان آزادسازی واردات و در عین حال قیمت‌گذاری محصولاتشان باشند. ا ز سوی دیگر، فحوای این نامه تا حدی نشان از این دارد که خودروسازان به دنبال خروج شورای رقابت از عرصه قیمت‌گذاری و واگذاری آن به وزارت صمت باشند. البته پیشنهاد خودروسازان برای آزادسازی واردات و قیمت‌گذاری بخشی از خودروها در حالی مطرح شده که تعدادی از نمایندگان مجلس به دنبال اجرای طرح عرضه خودرو در بورس کالا هستند. طرح مجلس برای ساماندهی عرضه خودرو آبان 99 در کمیسیون صنایع مجلس به تصویب اولیه رسید که بر این اساس، محدودیت خرید 3 سال یک‌بار برای خریداران در نظر گرفته شد و در عین حال مقرر شد خرید و فروش خودروهای پرتیراژ باید از طریق بورس صورت گیرد. در این راستا مقرر شد، عرضه همه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا صورت گیرد و فقط خودروهایی که تیراژ تولید محدود دارند یا شرکت‌هایی که تولیدشان بسیار محدود است، از این قاعده مستثنی می‌شوند. همچنین طبق طرح اولیه، خودروهایی که در بورس کالا عرضه نشوند، اعم از فروشنده و خریدار، جرم‌انگاری شده و مجازات می‌شوند و کالا نیز به عنوان کالای قاچاق محسوب می‌شود. در واقع بر اساس طرح اولیه ساماندهی عرضه خودرو، در بورس کالا به هر خودرو توسط بورس یک شناسه یا کد تعلق می‌گیرد که به این شکل خرید و فروش خودرو قابل ردیابی خواهد بود و هر شخصی می‌تواند هر ۳ سال یک بار با یک کد ملی، یک خودرو در بورس کالا خریداری کند و قبل از پایان سه سال مقرر نمی‌تواند اقدام به فروش خودرو کند و اگر شخصی قبل از پایان ۳ سال، اقدام به فروش خودرو کند، باید ۸۰ درصد از مابه‌التفاوت قیمت پایه و قیمت فروش بازار را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کند و این موضوع برای از میان برداشتن دلالی است. بر اساس این طرح، از محل مازاد قیمت تمام شده هر خودرویی که توسط کارخانه‌دار ساخته و به بورس ارایه می‌کند، صندوقی در وزارت صنایع تشکیل می‌شود که از محل آن صندوق، ۱۰ درصد به عنوان پاداش به تولیدکننده خودرو بابت افزایش کمی و کیفی خودرو پرداخت می‌شود.

     عرضه قطره چکانی خودرو

و روندصعودی قیمت‌ها 

اما ببینیم در بازار خودرو چه خبر است و قیمت خودرو در پایان هفته به چه صورتی است؟ رصد بازار خودرو نشان می‌دهد، بازار خودرو در آخرین روز کاری هفته جاری در برخی از محصولات شاهد افزایش قیمت بوده است. توقف فروش‌های فوری خودروسازان باعث افزایش تقاضا در بازار آزاد شده و در نتیجه، قیمت‌ها در بازار روند افزایشی به خود گرفته است. کاهش عرضه خودروسازان به بازار و توقف فروش‌های فوری عاملی برای افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو شده است به نحوی که عمده خودروسازان ترجیح می‌دهند قیمت‌های فروش فوری خود را با قیمت‌های جدید اعلام کنند اما قیمت‌های شورای رقابت مورد رضایت آنها قرار نداشته و مشغول رایزنی برای تغییر بیشتر قیمت‌ها هستند. هر چند هنوز خودروسازان نتوانسته‌اند تغییری در مجوز افزایش بیشتر قیمت‌های خود ایجاد‌ کنند اما همین توقف فروش‌های فوری، تقاضا را به سمت بازار خودرو هدایت کرده است و این موضوع عاملی شده تا قیمت‌ها در بازار روند افزایشی به خود بگیرد. به گزارش تسنیم، بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد در محصولات داخلی متوسط افزایش قیمت‌، یک تا 4 میلیون بوده است اما در محصولات خارجی این افزایش قیمت‌ها به 10 میلیون تومان نیز رسیده است. در حال حاضر پراید 111 با قیمت 126 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 2 با قیمت 194 میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیک با قیمت 376 میلیون تومان و سمند ال ایکس 183 میلیون تومان به فروش می‌رسد. علاوه بر این تیبا 2 با قیمت 130 میلیون تومان، پژو 2008، 891 تومان، پژو پارس 209 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5، 258 میلیون تومان، ساینا دنده‌ای با قیمت 144 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.


 

ارسال نظر