ارزش معادن کشف شده بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار است

۱۴۰۰/۰۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۵۰۴

شاتا |وزیر صنعت، معدن و تجارت آزادسازی ۶هزار محدوده و معدن حبس شده کشور را اقدامی شجاعانه و خردمندانه دانست و گفت: واگذاری این معادن برای فعال‌سازی، فرصت جدیدی برای سرمایه‌گذاری و اشتغال در کشور می‌باشد. علیرضا رزم‌حسینی در آیین رونمایی از طرح آزادسازی شش‌هزار محدوده و معدن غیرفعال کشور (آغاز اجرای بزرگ‌ترین مزایده ملی کشور)، با بیان این مطلب، افزود: واگذاری معادن حبس شده از طریق مزایده عمومی به افراد دارای اهلیت و صلاحیت، جهش صنعتی و معدنی در کشور به وجود خواهد آورد.

وی با بیان اینکه فرآیند واگذاری طبق قانون از طریق مزایده برگزار می‌شود، بیان کرد: فرآیندها به صورت قانونی در سامانه ستاد (مزایده‌ها و مناقصات دولت) انجام خواهد شد، اعضای تشکل‌ها و نمایندگان وزارت صمت در روز بازگشایی پاکات مزایده حضور دارند و به همین خاطر امکان هیچگونه رانت یا تخلف قانونی میسر نیست. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این مزایده برای اولین‌بار در کشور انجام می‌شود، ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت نقش نظارتی خود را بیشتر خواهد کرد و متقاضیانی که در این مزایده برنده شوند اما کار اکتشاف، بهره‌برداری و فعال‌سازی معدن را انجام ندهند مجدداً معادن از آنها گرفته و باز از طریق مزایده به افراد دارای صلاحیت واگذار می‌شود. 

رزم‌حسینی معادن را فرصت مهمی برای توسعه متوازن و پایدار در کشور دانست و تصریح کرد: مخالف غارت معادن هستیم و معادن باید به فرصتی برای توسعه متوازن تبدیل شوند.

وی در این خصوص تاکید کرد: جلوگیری از 

خام فروشی مواد معدنی را به صورت جدی دنبال می‌کنیم و بر این باوریم که معدنی را استخراج نکنیم مگر اینکه امکان فرآوری داخل برای ایجاد ارزش افزوده داشته باشد و این مسیر را با جدیت ادامه می‌دهیم.

وزیر صمت با بیان اینکه کشوری نفت‌خیز و همچنین معدن خیز هستیم، گفت: بر اساس کار کارشناسی بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار ارزش معادن کشف شده در کشور است که البته با انجام عملیات اکتشافی حتماً این ذخایر افزایش خواهد یافت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان آیین، دستور برگزاری مزایده عمومی واگذاری 6 هزار معدن و محدوده حبس شده را که بزرگ‌ترین مزایده کشور می‌باشد، صادر کرد.

 

ارسال نظر