اخبار مهم

۱۴۰۰/۰۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۹۱۹

دومین محموله تجهیزات خط تولید واکسن وارد شد

طبق اعلام معاون گمرک ایران، دومین محموله تجهیزات خط تولید واکسن وارد ایران شد که می‌تواند ظرفیت تولید را تا ۲۰ میلیون دوز در ماه افزایش دهد. مهرداد جمال ارونقی ، معاون گمرک ایراناظهار کرد که ساعت ۱۴:۳۰ امروز (دوشنبه) همزمان با ششم اردیبهشت ماه دومین محموله تجهیزات خط تولید واکسن کرونا وارد فرودگاه امام خمینی(ره) شده است. وی ادامه داد: این محموله ۵۲ تنی در حداقل زمان ممکن تشریفات گمرکی را پشت سر گذاشته و به صورت حمل یکسره از پای پرواز در اختیار مسوولان مربوطه در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) جهت نصب آنی قرار گرفته است.به گفته این مقام مسوول در گمرک ایران، تجهیزات مذکور که در فاز دوم وارد شده امکان تولید واکسن در حجم بالایی را فراهم می‌کند که تا ۲۰ میلیون دوز در ماه پیش بینی می‌شود.ارونقی یاد آور شد که تجهیزات خط تولید واکسن از بهترین برندهای دنیا است که در چین متمرکز و به ایران وارد شده است که می‌تواند با توجه به تخصص و دانش دانشمندان ایرانی موجب تغییر و تحولاتی در وضعیت تامین واکسن در کشور شود. این درحالی است که در چهارم اردیبهشت ماه نیز فاز اول ورود تجهیزات خط تولید واکسن انجام شدکه این محموله حاوی قطعات خط تولید واکسن کرونا شامل تجهیزات clean room و قطعات دستگاه شستشوی ویال بود.

صادرات رب گوجه تا اطلاع ثانوی آزاد است

ایسنا |بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار صادرات رب گوجه تا اطلاع ثانوی آزاد است.در یکی از جلسات اخیر ستاد تنظیم بازار درخواست سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص تمدید مهلت صادرات رب گوجه فرنگی مطرح شده که ستاد تنظیم بازار با آن موافقت کرده است.در مصوبات این جلسه آمده که در راستای تسهیل و کمک به ادامه و روند تولیدات داخلی و فعالیت کارخانجات صنایع تبدیلی، صادرات کالای یاد شده باضوابط مقررات تعیین شده تا اطلاع ثانوی مورد موافقت قرار گرفته و مقرر شده مراتب از طریق دفتر مقررات صادرات و واردات ابلاغ شود.سال گذشته هم صادرات رب گوجه در ماه‌هایی مجاز اعلام شد.رب گوجه فرنگی اسپتیک مخصوص صادرات است و برای مصرف داخل تولید نمی‌شود. این نوع رب گوجه فرنگی تحت خلأ تولید و در کیسه‌های مخصوص نگهداری می‌شود که تا دو - سه سال هم ماندگاری دارد و فقط برای صادرات تولید می‌شود. به‌طور کلی معمولا واردکنندگان رب غیر اسپتیک را نمی‌خرند.

بیشترین کالای وارداتی در سال ۹۹

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران با بیان اینکه وضعیت صدور کارت بازرگانی در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ تغییر محسوسی نداشته، گفت که مهم‌ترین کالاهای وارداتی ماشین آلات صنعتی، مواد اولیه واحدهای تولیدی و کالاهای اساسی بوده است.یدالله صادقی از صدور و تمدید۱۲ هزار و ۷۲۹ کارت بازرگانی در سال ۱۳۹۹ خبر داد.به گفته وی طی سال ۱۳۹۹ تعداد ۲۰۶۳ کارت بازرگانی صادر و ۱۰ هزار و ۶۶۹ کارت تمدید شده که در مجموع در مقایسه با سال ۱۳۹۸ تغییر محسوسی نداشته است.همچنین رییس سازمان صمت استان تهران درباره وضعیت ثبت سفارش‌ها گفت: سال گذشته تعداد ۶۶ هزار و ۳۵۷ پرونده ثبت سفارش کالا به ارزش ۱۹ میلیارد و ۲۹۸ میلیون یورو به سیستم سازمان صمت استان تهران وارد و به ۱۰۰ درصد آن رسیدگی شده که ۷۲ درصد پرونده‌ها به ارزش ۱۳ میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو مورد تایید قرار گرفته است. به گفته این مقام مسوول مهم‌ترین کالاهای وارداتی در سال گذشته ماشین آلات صنعتی، مواد اولیه واحدهای تولیدی و کالاهای اساسی مورد نیاز کشور بوده است.وی همچنین با بیان اینکه درسال ۱۳۹۹ تعداد ۳۷۷ فقره پروانه بهره‌برداری ناشی از توسعه با ظرفیت اشتغال بیش از ۱۰هزار نفر و ۱۵۳ فقره پروانه بهره‌برداری ایجادی با اشتغال بیش از ۳۰۰ نفر دراستان تهران صادر شده، تصریح کرد: دراین بازه زمانی تعداد ۵۵ مجوز طرح توسعه نیز صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد افزایش داشته است.صادقی از رشد ۸۹ درصدی در صدور جوازهای تاسیس خبر داد و گفت: درسال ۱۳۹۹ تعداد ۲۰۰۰ جواز تاسیس با پیش بینی اشتغال ۷۶ هزار نفر صادر که به نسبت مدت مشابه ۸۹ درصد رشد داشته است. تعداد طرح‌های در دست اجرای استان نیز۵۳۱ طرح با پیش بینی سرمایه‌گذاری بالغ بر ۶۶ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۱ هزار و ۶۰۰ نفر است که احتمالا در سال جاری شاهد افتتاح و بهره بردای این طرح‌ها خواهیم بود.

مهلت صادرات شیرخشک تمدید شد

ایسنا|بنابر آخرین مصوبات ستاد تنظیم بازار به منظور تسهیل و کمک به ادامه روند تولیدات داخلی و فعالیت کارخانجات صنایع تبدیلی مهلت صادرات شیرخشک تمدید شد. در متن مصوبه ستاد تنظیم بازار آمده است که «درخواست سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص تمدید مهلت صادرات شیر خشک در جلسه مطرح و در راستای تسهیل و کمک به ادامه روند تولیدات داخلی و فعالیت کارخانجات صنایع تبدیلی مقرر گردید، صادرات کالای مذکور با ضوابط مقررات تعیین شده تا اطلاع ثانوی مورد موافقت قرار گرفته و مقرر گردید مراتب از طریق دفتر مقررات صادرات و واردات اقدام و ابلاغ گردد.» اسفندماه سال گذشته بود که در یکی از جلسات ستاد تنظیم بازار رفع ممنوعیت صادرات شیرخشک با اخذ مابه‌التفاوت ۱۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در جلسه طرح شد و اعضای کارگروه با آن موافقت کردند.

 

ارسال نظر