جهش قیمت کالاها در تقویم ۹۹

۱۴۰۰/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۵۷۲
جهش قیمت کالاها در تقویم ۹۹

تعادل |

قیمت اقلام مصرفی در اسفندماه ۹۹ منتشر شد. براساس آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صمت، قیمت کالاهای اساسی مانند «برنج، گوشت قرمز، شکر و مرغ» نشان می‌دهد که قیمت این کالاها در اسفند ماه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۹۸رشد قیمتی بین ۴۰ تا ۱۱۳ درصد را تجربه کرده‌اند. بر اساس این آمار بیشترین افزایش قیمت در اسفند ماه ۱۳۹۹ مربوط به برنج پاکستانی باسماتی بوده که قیمت آن با ۱۱۳.۶ درصد افزایش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در اسفند سال ۱۳۹۸ به ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان در ماه مشابه سال قبل رسیده است. قیمت برنج تایلندی نیز در این مدت با ۱۱۱.۱ درصد افزایش قیمت، از ۷۴۰۰ به ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است.همچنین بررسی قیمت این اقلام اساسی طی یک ماه نیز نشان می‌دهد به جز برنج تایلندی با کاهش ۱.۸ درصدی، قیمت همه اقلام یاد شده در اسفند ۱۳۹۹ نسبت به ماه قبل از آن افزایش یافته و میزان افزایش قیمت‌ها طی یک ماه هم بین ۱.۱ درصد (برنج پاکستانی) تا ۱۳.۸ درصد (شکر بسته بندی) بوده است.

    کدام کالاها گران‌تر شدند؟ 

روند قیمت کالاهای اساسی طی یک‌سال گذشته علیرغم وعده‌های مکرر مسوولان همچنان افزایشی و به تعبیری به مرحله «لجام گسیختگی» رسیده است. اما در دلیل اینکه چرا قیمت کالاهای اساسی در بازار به میزان افزایش یافته است، گفته می‌شد، که روند کند روند کند تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی و ترخیص کالاهای اساسی از گمرکات، جزو عوامل اصلی ایجاد تنش قیمتی در بازار اقلام مختلف هستند. به همین منظور، شورای هماهنگی اقتصادی دولت و تنظیم بازار به منظور سرعت بخشیدن به ترخیص کالاها صادر دستورالعمل‌هایی را صادر کردند و وعده دادند با تسریع در این ترخیص‌ها و افزایش بازاررسانی، قیمت‌ها تعدیل خواهد شد.

در همین حال، علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صمت که ۱۳ آبان ماه سال ۱۳۹۹ وعده داد که « تغییرات محسوسی در قیمت کالاهای اساسی خواهیم داشت.» اظهارات علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت پس از آن مطرح شد که‌ مقام معظم رهبری، در سخنرانی تلویزیونی با تأکید بر اینکه بسیاری از مشکلات کنونی ارتباطی به تحریم ندارند و ناشی از ناهماهنگی‌ها هستند، گفتند: بسیاری از گرانی‌های اخیر واقعاً توجیه ندارد و باید با هماهنگی بین دستگاه‌های مربوطه مسوولان هرچه زودتر آن را علاج کنند. ایشان، گرانی گوشت، مرغ، گوجه تا پوشک بچه را به رغم موجود بودن جنس و کالا، گرانی‌های بی‌دلیل خواندند و افزودند: همه این گرانی‌ها و مشکلات، با هماهنگی دستگاه‌ها قابل حل هستند و باید مشکلات از جلوی پای مردم برداشته شود.

البته بنابر اظهارات معاون فنی گمرک، براساس مصوبات آبان سال ۹۹ در ستاد تنظیم بازار درباره تسهیل ترخیص کالاهای دپو شده در گمرک و بنادر، مقرر شده بود که تمامی کالاهای اساسی گروه ۱، به صورت ۹۰ درصد ترخیص شوند که در دستور کار قرار گرفت، اما در اسفند ماه این موضوع به نحوی با چالش مواجه شد و ستاد تنظیم بازار به نوعی مصوبه قبلی خود در این رابطه را لغو کرد اما تاکید داشت که کالاهای اساسی که در صف تخصیص ارز قرار داشته باشند امکان ترخیص ۹۰ درصدی خواهند داشت. با این حال بررسی آمار ارایه شده از سوی وزارت صمت از قیمت کالاهای اساسی در اسفند ماه سال ۹۹ یعنی ماه‌ها پس از وعده‌های مکرر مسوولان برای کاهش قیمت‌ها، نرخ انواع کالاهای اساسی نسبت به اسفند ۱۳۹۸ با افزایش‌های شدیدی همراه بوده است.بر همین مبنا، قیمت هر کیلوگرم برنج پاکستانی باسماتی درجه یک با ۱۱۳.۶ درصد افزایش از ۱۱ هزار و ۵۱۸ تومان در اسفند ماه ۱۳۹۸ به ۲۴ هزار و ۳۹,۶۰۸ تومان در اسفند ماه ۱۳۹۹ افزایش یافته است.

قیمت هر کیلوگرم برنج تایلندی نیز در اسفند ۱۳۹۹ نسبت به اسفند ۱۳۹۸ با ۱۱۱.۱ درصد افزایش از ۷ هزار و ۴۲۲ تومان به ۱۵ هزار و ۶۷۰ تومان افزایش یافته است.همچنین قیمت هر کیلوگرم برنج طارم اعلا اسفند ۱۳۹۹ نسبت به اسفند ۱۳۹۸، ۴۶.۲ درصد افزایش داشته و از ۲۳ هزار و ۴۴۰ تومان در اسفند ۹۸ به ۳۴ هزار و ۲۶۱ تومان در اسفند ۱۳۹۹ رسید.قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی درجه یک نیز طی مدت یاد شده ۴۳.۵ درصد افزایش یافته و از ۲۳ هزار و ۲۵۴ تومان به ۳۳ هزار و ۳۶۲ تومان رسیده است.

قیمت هر کیلوگرم شکر سفید نیز ۷۲.۱ درصد افزایش یافته و از ۶ هزار و ۱۰۴ تومان در اسفند ۱۳۹۸ به ۱۰ هزار و ۵۰۹ در اسفند ۱۳۹۹ افزایش یافته است.قیمت هر بسته شکر ۹۰۰ گرمی نیز در مدت یاد شده ۷۴.۷ درصد افزایش یافته و از ۵ هزار و ۹۲۰ تومان به ۱۰ هزار و ۳۴۲ تومان رسیده است.قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله نیز در اسفند ماه ۱۳۹۹ نسبت به اسفند ماه ۱۳۹۸ به میزان ۴۵.۲ درصد افزایش و از هر کیلوگرم ۷۴ هزار و ۱۴۸ تومان به ۱۰۷ هزار و ۶۴۲ تومان ریال رسیده است.

بررسی قیمت این اقلام اساسی طی یک ماه نیز نشان می‌دهد به جز برنج تایلندی با کاهش ۱.۸ درصدی، قیمت همه اقلام یاد شده در اسفند ۱۳۹۹ نسبت به ماه قبل از آن افزایش یافته و میزان افزایش قیمت‌ها طی یک ماه هم بین ۱.۱ درصد (برنج پاکستانی) تا ۱۳.۸ درصد (شکر بسته بندی) بوده است.

    قیمت مرغ و گوشت!

در این میان کمترین افزایش قیمت مربوط به گوشت گوساله و گوسفندی است که قیمت هر کیلو از این دو محصول با ۴۵.۲ و ۴۰ درصدافزایش قیمت در اسفند ۱۳۹۹ به حدود ۱۰۸ هرار تومان و ۱۲۴ هزار تومان رسیده است. قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی و گوساله در ماه مشابه سال ۱۳۹۸ حدود ۷۴ هزار تومان و ۸۹ هزار تومان بوده است.قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه نیز در اسفند ماه ۱۳۹۹ نسبت به اسفند ماه ۱۳۹۸ به میزان ۸۷ درصد افزایش یافته و از هر کیلوگرم ۱۲ هزار و ۷۳۵ تومان به ۲۳ هزار و۸۱۰ تومان رسیده است.سال گذشته قیمت مصوب مرغ در ستاد تنظیم بازار دو بار افزایش یافت و در نهایت قیمت مصوب آن ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان شد، اما در اسفندماه قیمت هر کیلو گوشت مرغ به بیش از ۴۰ هزار تومان هم رسید. در نهایت با وجود اینکه دبیر ستاد تنظیم بازار اعلام کرده بود قیمت مصوب مرغ تا پایان ماه رمضان تغییر نمی‌کند، دوازدهم فروردین ماه قرارگاه ساماندهی مرغ کشور به ریاست وزیر جهاد کشاورزی و با حضور نمایندگانی از ارگان‌های مختلف از جمله قوه قضاییه و وزارت صمت در آخرین جلسه خود مسوول ساماندهی تولید گوشت مرغ شد و در اولین جلسه کاری خود نرخ مصوب مرغ را ۴۵۰۰ تومان افزایش داد. بر این اساس حداکثر قیمت مصوب مرغ گرم برای مصرف‌کننده ‌کیلویی ۲۴ هزارو ۹۰۰ تومان تعیین شده است. روند قیمت مرغ در ۱۲ ماهه سال گذشته نشان می‌دهد، به‌طور متوسط در فروردین ماه ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان، اردیبهشت ۱۱ هزار، خرداد ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان، تیر ماه ۱۷ هزار و ۲۰۰، مرداد ۱۷ هزار و ۹۰۰، شهریور ۱۸ هزار و ۱۰۰، مهر ۱۹ هزار و ۲۰۰، آبان ۲۴ هزار و ۲۰۰، آذر ۲۷ هزار و ۳۰۰، دی ۲۱ هزار، بهمن ۲۳ هزار و اسفند ماه ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت خورده است.

اما درجریان آشفتگی بازار مرغ دلایل مختلفی برای آن مطرح بود، مابرخی موضوع کمبود نهاده‌های تولید یا موانع در ترخیص و واردات این اقلام را به میان کشیدند. به‌طوریکه یکی از اعضای اتاق بازرگانی در این باره گفته بود که به دلیل وجود بروکراسی دولتی، واردات نهاده‌ها توسط بخش خصوصی مختل شده و احتمالا وضعیت تولید مرغ در هفته‌های آتی دچار مشکل شده و قیمت‌ها رشد خواهد داشت. اما وقتی آمارهای گمرک را بررسی می‌کنیم، وضعیت واردات نهاده تولید دام و طیور نشان می‌دهد که در سال گذشته در مجموع بیش از ١٣ میلیون تن ذرت، جو و کنجاله سویا ترخیص شده که بالغ بر نیمی از واردات کالای اساسی بوده است، در عین حال که در حال حاضر حدود سه میلیون تن از این سه قلم در گمرک و بنادر موجود است.

Taadol-07-2

 

ارسال نظر