روی خط خبر

۱۴۰۰/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۲۳۷

موجودی کالاهای اساسی اعلام شد

طبق آخرین گزارش مسوولان گمرک ایران موجودی کالاهای اساسی در گمرک و بنادر به بیش از ٤.٩ میلیون تن رسیده است. معاون فنی گمرک ایران آخرین وضعیت موجودی کالا در گمرک و بنادر تا ۱۴ فروردین ماه را به «ایسنا» اعلام کرد. بر اساس این گزارش بیش از هفت میلیون تن موجودی کالاهای غیر کانتینری در گمرک و بنادر است که در کنار آن ۹۰.۱ هزار کانتینر کالا قرار دارد که ۹۰ درصد آن را کانتینرهای پر وارداتی تشکیل می‌دهد. از موجودی حدود هفت میلیون تنی کالاها ۴.۱ میلیون تن کالاهای اساسی است که باید به آن کالاهای موجود در ٣١ شناور رسیده به بنادر را اضافه کرد. از این شناور‌ها ۱۵ فروند حاوی ۴۴۶.۷ هزار تن کنار اسکله در حال تخلیه و ۱۶ فروند حاوی ۳۸۴.۲ هزار تن کالای اساسی در لنگرگاه منتظر است.شناورهای رسیده کالاهایی همچون روغن، سویا، جو و ذرت را حمل می‌کند و در مجموع کالاهای اساسی همراه آنها به بیش از ٨٠٠ هزار تن می‌رسد، بر این اساس مجموع کالاهای اساسی موجود و حمل در شناورهای رسیده به بنادر حدود ۴.۹ میلیون تن است. اما از موجودی ۴.۱ میلیون تنی کالاهای اساسی ۲۲۵.۷ هزار تن گندم، ۱.۸ میلیون تن ذرت، ۵۳۸.۱ هزار تن جو، ۶۰۳ هزار تن سویا، ۳۵.۹هزار تن برنج، ۱۴۵.۷ هزار تن شکر، ۳۴۰.۳هزار تن روغن خام، ۳۵۵.۴ هزار تن دانه‌های روغنی تشکیل می‌دهد. درباره موجودی کالاها در بنادر بیشترین میزان با ۳.۱ میلیون تن بندر امام خمینی قرار دارد و در سایر بنادر نیز ۲۴۸.۸هزار تن شهید رجایی، ۳۶۰.۲هزار تن امیر اباد، ۱۲۷.۳ هزار تن انزلی، ۱۹۴.۷ نوشهر، ۹۵۱تن شهید باهنر، ۶۸ تن خرمشهر، ۳۴۵ تن بندر لنگه، ۳۷.۶ هزار تن فریدون کنار، ۷.۳ هزار تن آستارا، است. موجودی کالاهای اساسی در بنادر چابهار، بوشهر و همچنین آبادان به صفر رسیده است.

هشدار سازمان حمایت به مرغ فروشان

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عرضه هرگونه مرغ قطعه‌بندی شده ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود. سازمان حمایت با اشاره به مصوبات قرارگاه ساماندهی بازار مرغ که بر اساس آن هرگونه عرضه مرغ قطعه‌بندی شده یا طعم‌دار کردن قطعات مرغ ممنوع اعلام شده، تاکید کرد که با متخلفان به‌شدت برخورد می‌شود. بر اساس این اطلاعیه، بازرسان این سازمان و سازمان‌های صمت استان‌ها برای کنترل فروش مرغ به قیمت مصوب، مصوبات جدید را درسراسر کشور به‌طور مستمر و پیوسته پایش و در صورت مشاهده هرگونه تخلف پرونده متخلفان را به تعزیرات حکومتی ارسال خواهند کرد. همچنین براساس هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان تعزیرات حکومتی، به این پرونده‌ها در اولویت رسیدگی، با متخلفان برخورد و رای صادر خواهد شد. این اطلاعیه به منزله ابلاغیه رسمی تلقی شده و اجرای آن برای تمامی واحدهای مربوطه الزامیست. سازمان حمایت در پایان این اطلاعیه از افزایش تولید و تهیه تمهیداتی برای افزایش عرضه مرغ در بازار خبر داده و از شهروندان درخواست شده در صورت مشاهده و مواجهه با هرگونه تخلف در این زمینه، موضوع را جهت رسیدگی سریع، از طریق مراجعه حضوری یا انعکاس به شماره تلفن ۱۲۴ در سراسر کشور اعلام کنند تا در اسرع وقت مورد پیگیری و رسیدگی قرار گیرد.

اعلام قیمت کالاهای اساسی در ماه «رمضان»

در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب برنج، شکر، گوشت و روغن برای ماه مبارک رمضان اعلام شد. در صد و دومین جلسه کارگروه تنظیم بازار موضوع تامین کالاهای سهمیه ویژه ماه مبارک رمضان مطرح شد که بر اساس آن، میزان ۳۰ هزار تُن برنج وارداتی هندی و تایلندی به ترتیب با قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت. همچنین ۳۰ هزار تُن شکر با قیمت ۸۷۰۰ تومان برای بسته‌های یک کیلوگرمی، ۳۰۰۰ تُن گوشت قرمز منجمد با قیمت ۸۰ هزار تومان و حدود ۱۸۰ هزار تُن روغن با قیمت مصوب به عنوان سهمیه ویژه این ماه در نظر گرفته شده است. قیمت مصوب روغن در گزارش ستاد تنظیم بازار اعلام نشده، اما بر اساس سامانه ۱۲۴ قیمت مصوب هر بطری روغن مایع سرخ کردنی ۸۱۰ گرمی ۹۶۵۰ تومان، روغن مایع آفتابگردان ۹۹۰۰ تومان، روغن نیمه جامد ۴.۵ کیلویی ۵۱ هزار تومان و روغن نباتی ۱۶ کیلویی ۱۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان است. اخیرا هم هم عباس تابش، رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، وعده داد که در ماه رمضان خرما گران نمی‌شود.

ابلاغ مصوبه واردات ۵۰ هزار تن گوشت مرغ

وزارت صنعت، معدن و تجارت، مصوبه واردات ۵۰ هزار تن گوشت مرغ را به گمرک ابلاغ کرد. پانزدهم فروردین ماه سعید عباسپور طی نامه‌ای به مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه، گمرک ج. ا.ایران و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان و جنوب استان کرمان، مصوبه شماره ۱۵۵۲۵۲.ت ۵۸۵۹۷ه مورخ ۲۶ اسفندماه سال گذشته هیات وزیران در خصوص واردات تا سقف ۵۰ هزار تن گوشت مرغ با استفاده از ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) توسط شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهادکشاورزی را جهت اطلاع، اقدام و ابلاغ به گمرکات اجرایی ارسال کرد. این درحالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت اسفند ماه سال ۱۳۹۹ از صدور مجوز واردات ۵۰ هزار تن مرغ برای تأمین مرغ در ماه مبارک رمضان خبر داده بود.

 

ارسال نظر