روی خط خبر

۱۳۹۹/۱۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۹۹۴

مکاتبه دبیر شورای مناطق آزاد با گمرک

تسنیم |دبیر شورای عالی مناطق آزاد در مکاتبه‌ای با رییس گمرک اعلام کرد: گمرکات مستقر در مرزهای ورودی کشور بدون دریافت ثبت سفارش، اقدام به اجرای تشریفات ترانزیت خارجی کالا به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نمایند. حمیدرضا مومنی در مکاتبه‌ای با میراشرفی رییس‌گمرک، اعلام کرد، بر اساس بند (7) ماده (5) مقررات صادرات و واردات و امور گمرکی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، کلیه کالاهایی که از خارج کشور به ‌مقصد مناطق آزاد ویژه اقتصادی یا از مناطق مذکور به‌مقصد کشورهای خارجی از طریق سرزمین اصلی حمل می‌شوند، تابع مقررات و تشریفات ترانزیت خارجی‌اند. اما پس از تصویب‌نامه مورخ بیست ودوم دی ماه ۹۷ هیات محترم وزیران در خصوص ممنوعیت ورود کالا به‌صورت تجاری به کشور بدون ثبت سفارش، گمرک ایران با توجه به مفاد این تصویب‌نامه و تصمیم آن به ورود کالا به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و به استناد مصوبه شماره 118416/ت 50193 هـ مورخ هشتم آذرماه ۹۴ هیات محترم وزیران مبنی بر استقرار گمرک ایران در مبادی ورودی مناطق آزاد، خود را ملزم به اجرای این ممنوعیت دانسته و اقدام به اخذ ثبت سفارش در هنگام ترانزیت کالا به این مناطق نموده است. با توجه به حکم دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال مصوبه شماره 118416/ت 50193 هـ مورخ هشتم آذرماه ۹۴ هیات محترم وزیران و ملغی نمودن استقرار گمرک ایران در مبادی ورودی مناطق و بر اساس نظریه معاونت حقوقی به‌شماره 61946/35842 مورخ سوم شهریورماه ۹۹ منضم به نامه مورخ بیستم اسفند ۹۷که اعلام می‌دارد بند یک مصوبه مذکور به ورود کالا به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دلالت نداشته، خواهشمند است دستور فرمایید گمرکات مستقر در مرزهای ورودی کشور بدون دریافت ثبت سفارش، اقدام به اجرای تشریفات ترانزیت خارجی کالا به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نموده و وظیفه دریافت مدارک و مستندات لازم جهت ورود کالا به محدوده مناطق به سازمان‌های مسوول مناطق واگذار گردد.

افزایش تعرفه واردات خودرو اشتباه است

ایسنا |دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: مسوولان نباید تعرفه واردات خودرو را افزایش می‌دادند و ما را هم باید از قیمت‌گذاری معاف کنند. احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران درمورد آزادسازی واردات خودرو در برنامه «گفت‌وگوی اقتصادی» تکان خوردن قیمت خودروهای وارداتی را مربوط به تصمیم مجلس دانست و گفت: مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت که حقوق ورودی خودروی سواری به ۸۶ درصد برسد درصورتی‌که این موضوع قبلا در اختیار کمیسیون ماده یک بود و آن را به دولت تفویض اختیار می‌کردند اما الان آقایان تعرفه را بالا بردند. وی با تصریح بر اینکه این افزایش تعرفه در جهت حمایت از حمایت صنعت داخلی نیست، افزود: تعرفه‌ها را به خاطر درآمدزایی دولت بالا بردند و همین موضوع بر قیمت خودروی وارداتی تأثیر می‌گذارد. نعمت بخش وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری خودرو باعث زیان دهی خودروسازان و قطعه‌سازان شده افزود: در این شرایط نباید انتظار داشت که خودروی با کیفیتی تولید شود. ۸۶ درصد خودرو از قطعات تشکیل شده اما وقتی سودی نصیب  قطعه ساز نمی‌شود او هم ماشین آلات کهنه خود را  به روزرسانی نمی‌کند. نعمت بخش اظهارکرد: تقاضای ما از مسوولان این است که تعرفه را کاهش دهند اما ما را از قیمت‌گذاری معاف کنند.

عراقی‌ها، اجازه ترانزیت  از شلمچه را نمی‌دهند

ایلنا |رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کویت عنوان کرد: کویت نسبت به دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس بیشترین واردات را از سراسر دنیا دارد. این کشور سالانه 35 تا 40 میلیارد دلار واردات انجام می‌دهد که سهم ما از آن بسیار کم است. 400 میلیون دلار در 35 میلیارد دلار میزان ناچیزی است. هانی فیصلی در مورد وضعیت تجاری ایران و کویت اظهار داشت: تجارت ما با کویت زیاد نیست، فقط کسانی که از قدیم در کویت اقامت داشتند و کار می‌کردند می‌توانند در کویت تجارت کنند و امکان ورود تجار جدید به بازار کویت وجود ندارد. کویت برای تجار جدید ویزای ورود و خروج صادر نمی‌کند. شیوع کرونا هم مزید بر علت شد و روند تجارت با این کشور را دچار اختلال کرد. وی افزود: حجم تجارت ما با کویت قبل از کرونا هم بسیار کم بود و بعد از کرونا بدتر هم شد. هرساله حجم تجارت دو کشور بین 600 تا 700 میلیون دلار بود که امسال به حدود 400 تا 500 میلیون دلار کاهش پیدا کرد. حجم تجارت دو کشور با توجه به نزدیکی بنادر جنوبی ایران به کویت و سابقه طولانی تجارت باید بیش از این باشد و این نیاز به یک دیپلماسی اقتصادی فعال دارد. ما مذاکراتی با مسوولان سفارت کویت داشتیم اما هنوز گشایشی که باید صورت نگرفته‌ است. وی با اشاره به نقش مهم ترانزیت از عراق در تسهیل تجارت ایران و کویت تصریح کرد: یکی از طرح‌ها و پیشنهادها اتاق مشترک ایران و کویت، تسهیل ترانزیت کالا از شلمچه به عراق و از آنجا به کویت بوده، این کار همزمان کمتری می‌گیرد و هم امنیت بیشتری دارد. تجار کویتی هم از این پیشنهاد استقبال کردند اما مشکل اصلی در این راه با عراقی‌ها است که هنوز اجازه ترانزیت کالا از طریق کشور خودشان را نداده‌اند. سفر وزیر راه به عراق هم حتما تاثیر مثبت داشته اما نیاز به زمان دارد. 

 

ارسال نظر