پیش‌بینی قیمت خودرو در ۱۴۰۰

۱۳۹۹/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۹۵۶
پیش‌بینی  قیمت  خودرو در ۱۴۰۰

تعادل |

برخلاف سال‌های گذشته که روزهای پایانی مانده به نوروز ۱۴۰۰ بازار خودرو خریداران فراوانی داشت و پررونق بود، امسال بازار خودرو عمیق‌ترین رکود خود را طی چند ماه اخیر تجربه می‌کند. در این روزهاروز به روز ریزش قیمت‌ها در این بازار شدت می‌یابد. علاوه بر این خریدار چندانی نیز در بازار نیست و اغلب کسانی که مشتری واقعی خودرو هستند، در بازار حضور دارند. به گفته مسوولان این حوزه حتی در حال حاضر خریداران واقعی نیز در بازار نبوده و اقدام به خرید خودرو نمی‌کنند.به‌طور کلی با توجه به وضعیت ناپایدار اقتصاد کشور و عوامل متععدی که بر قیمت خودرو تاثیرگذار است، نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از قیمتها در سال پیش رو داشت. اما با وجود تمام این موضوعات و روند قیمتی موجود، افزایش قیمت خودرو به خصوص در ماه‌ها ابتدایی سال 1400 بعید و دور از ذهن به نظر می‌رسد. همچنین به اعتقاد برخی کارشناسان خودرویی حداقل تا نیمه اول سال آتی بازار خودرو راکد خواهد بود؛ اما با توجه به وضعیت تورمی موجود در کشور به احتمال زیاد در نیمه دوم سال 1400 قیمتها روند افزایشی پیدا خواهند کرد.

    قیمت خودرو در یک قدمی بهار

در سالی که گذشت بازار خودرو روزهای پر نوسانی را پشت سر گذاشت. ابتدا قیمت خودرو در یک سیر صعودی با شیب زیاد قرار گرفت؛ اما در ماه‌های پایانی سال جاری به مرور روند قیمت‌ها سیری نزولی و راکد پیدا کرد. اما در آخرین روز هفته گذشته بازار خودرو کمی به ثبات رسید و با کاهش معاملات ریزش قیمت‌ها به جز در برخی از مدل‌های خودرو ادامه یافت که از جمله آن خودروها می‌توان به مدل ۱۳۱ خودرو پراید اشاره کرد که در آخرین روز هفته گذشته یک میلیون تومان دیگر ارزان شد.با از سرگیری معاملات در اولین روز هفته جاری ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو دوباره شدت گرفت. در همین خصوص سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران گفته است، تا یک ماه پیش مصرف‌کنندگان واقعی در بازار حضور داشتند اما از روز شنبه این هفته، هیچ مشتری در بازار نیست.رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در اظهاراتی در مورد وضعیت بازار خودرو در روزهای پایانی سال گفته است: معاملات در نقطه صفر قرار دارد و قیمت‌ها نیز همچنان ریزشی است؛ به عنوان مثال قیمت خودروی پراید ۱۱۱ از ۱۱۲ میلیون تومان به ۱۰۰ تا ۱۰۴ میلیون تومان رسیده است. بنابر اعلام او، قیمت‌ها به سطح آذر ماه رسیده و این روند نزولی ادامه خواهد داشت؛ باید توجه داشت که در صورت افزایش عرضه و کاهش نرخ دلار، قیمت خودرو در بازار کاهش بیشتری خواهد داشت و به زیر قیمت مصوب خواهد رسید.موتمنی در گفت‌وگو با «خبرگزاری مهر» عنوان کرده: نکته مهم اینکه قیمت‌هایی که در آگهی‌های اینترنتی ثبت می‌شود نزدیک ۵ یا ۶ میلیون تومان بیشتر از بازار است و مصرف‌کننده در بازار می‌تواند خودرو را ارزان‌تر هم بخرد؛ به عنوان نمونه اگرچه قیمت خودروی پراید ۱۱۱ در آگهی‌ها ۱۰۴ میلیون تومان است اما در بازار می‌توان این خودرو را به قیمت ۹۹ تا ۱۰۰ میلیون تومان هم خریداری کرد.

از سوی دیگر، اسد کرمی، نایب‌رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو نیز در مورد وضعیت بازار شب عید خودرو گفت: برخلاف سال‌های گذشته که روزهای نزدیک به عید تقاضای خودرو افزایش پیدا می‌کرد، امسال هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌شود و خریداری نه برای خودروی داخلی و نه برای خودروی خارجی وجود ندارد. حتی نسبت به عید سال گذشته هم تقاضا کمتر شده است.بازار خودرو دوباره در این هفته با کاهش قیمت مواجه بوده و علت آن نیز نبود تقاضا و رکود بازار است.کرمی در مورد طرح مطرح شده در مجلس مبنی بر حذف ثبت محضری برای برخی خودروها گفت: ما در اتحادیه پیگیر این هستیم که با قولنامه کد رهگیری به اعضا دهیم تا بتوان خرید و فروش‌ها را رهگیری کرده و دلالی‌ها را کنترل کرد. ثبت محضری کمی دست دلال‌ها را می‌بندد اما حذف ثبت محضری دست دلال‌ها را باز می‌گذارد اما اگر قولنامه‌ها کد رهگیری داشته باشند دلال‌ها نمی‌توانند جایی در این بازار داشته باشند تا بازار خودرو بتواند جای خود را پیدا کند. اما قیمت خودروها به روایت نایب‌رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو چگونه است؟ براساس آمار قیمتی اعلامی از سوی کرمی، قیمت پراید با 1 میلیون کاهش نسبت به هفته گذشته 107 میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار 124 میلیون تومان، تیبا هاچ بک 130 میلیون تومان، ساینا با 2 میلیون کاهش 138 میلیون تومان، پژو 405 با 5 میلیون کاهش 193 میلیون تومان، پژو 206 تیب 2 با 2 میلیون کاهش 198 میلیون تومان و تیپ 5 با 20 میلیون کاهش 260 میلیون تومان، پژو 206 v8 با 20 میلیون کاهش 243 میلیون تومان، 207 دنده‌ای با 14 میلیون افت 288 میلیون تومان و 207 اتوماتیک با 10 میلیون کاهش 390 میلیون تومان، سمند LX با 12 میلیون افت قیمت 188 میلیون تومان، هایما 720 و جک نیز 720 میلیون تومان است.

   پیشی‌بینی قیمت‌ها در 1400

اما در رابطه با آخرین وضعیت بازار خودرو در آخرین هفته سال جاری، نعمت‌الله کاشانی‌نسب، نایب‌رییس دوم اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران معتقد است که طی دو هفته اخیر که آرامشی نسبی بازار خودرو را فرا گرفته است و دیگر خبری از نوسانات روزانه و بازار پرهیجان نیست؛ چراکه طی دو هفته اخیر نرخ ارز نیز به ثبات رسیده و نوسان کمتر از ۵۰۰ تومان داشته است. 

وی ضمن تاکید براینکه برخلاف رسم هرساله بازار خودرو در روزهای پایانی سال، امسال بازار خودرو در رکود به سر می‌برد، گفت: در حال حاضر تنها مشتری واقعی و مصرف‌کننده واقعی که نیاز مصرفی فوری به خودرو دارد، در بازار وجود دارد. دیگر خرید خودرو به جهت سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد. البته که خرید به جهت سرمایه‌گذاری نیز در روزهای پایانی سال (به جهت سال ساخت خودرو) منطقی نبوده و برای سرمایه‌گذار، این چند روز پایانی صرفه اقتصادی نخواهد داشت. کاشانی نسب در گفت‌وگوی خود با «ایسنا» عنوان کرده که نقش دلالان در بازار خودرو کمرنگ شده و سرمایه خود را از بازار خودرو خارج و در بازارهای دیگر مشارکت می‌کنند؛ در حقیقت بازار خودرو جذابیت سابق را ندارد. در حال حاضر فروشنده در بازار بیشتر از خریدار دیده می‌شود. بازار خودروهای خارجی در رکود کامل قرار گرفته و خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد. در خودروهای داخلی هم برای مصارف واقعی و خودروهای با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان تا نهایت ۵۰۰ میلیون تومان، به تعداد محدود معاملات صورت می‌گیرد.

وی در رابطه با میزان کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو که از آبان ماه امسال آغاز شد، گفت: در خودروهای خارجی تا حدود ۳۰ درصد کاهش قیمت دیده می‌شود اما بازهم به‌هیچ عنوان خریداری ندارند. در خودروهای داخلی نیز حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد کاهش قیمت نسبت به گذشته ایجاد شده است، افت شدیدی رخ نداده اما خریدار چندانی هم وجود ندارد. این مقام صنفی سال آینده بازار خودرو را اینگونه پیش‌بینی کرد: باتوجه به اینکه اقتصاد کشور و عوامل وابسته به نرخ ارز چندان قابل پیش‌بینی دقیق نیستند، پیش‌بینی دقیقی از روند قیمتی خودرو در بازار برای سال آینده نمی‌توان ارایه داد، اما بسیار بعید به نظر می‌رسد که قیمت‌ها بخواهد مجدد روند افزایشی در پیش گیرند. باتوجه به اینکه بازار تابع عرضه و تقاضاست، چنانچه روند افزایش تولید خودروسازان بزرگ ادامه‌دار باشد و تیراژهای تولید بالا روند، با افزایش عرضه اتوماتیک‌وار تقاضا پایین خواهد آمد. در این صورت به دنبال کاهش تقاضا، بازار به سمت رقابتی شدن حرکت خواهد کرد.

Taadol-07

ارسال نظر