بازار مه‌آلود

۱۳۹۹/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۷۸۳

تعادل|

با نزدیک شدن به سال جدید خرید کالاهای اساسی برای مردم مهم‌تر، اما قیمت‌ها نوسان بیشتری را تجربه می‌کند. اما این روزها علاوه بر گرانی‌ها، با کمبود برخی اقلام اساسی در بازار روبرو هستیم. حتی در صورت عرضه کالا دربازار باز وضعیت به گونه‌ای است که، مردم مجبور به ایستادن در صف‌های طولانی برای خرید مایحتاج خود هستند. وضعیت نابسامان بازارها سبب شده تا سازمان و نهادهای مختلفی به این حوزه ورود کنند؛ اما علی‌رغم تمام گزارش‌های متعدد مبنی بر نابسامانی بازار کالاهای اساسی دولت هنوز تدبیر مناسبی را به کار نگرفته و مردم همچنان برای خرید مواد غذایی در بازار با چالش جدی مواجه‌اند. علاوه بر گرانیها موجود، تخلفاتی که در حوزه فروش میوه صورت گرفته، یکی دیگر از چالشهای تنظیم بازار است. با توجه به این تخلفات، مسوولان تنظیم بازار متوسط قیمت کشوری را به عنوان قیمت متعارف بازار در نظر گرفته و با واحدهایی که قیمت متعارف را رعایت نکنند برخورد قانونی انجام خواهند داد. با وجود تمام این مشکلات وزیر صمت بر این موضوع تاکید کرد که، هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی نیست. اما باید دید که در بازار چه اتفاقی رخ خواهد داد.

    میوه

موز یکی از کالاهایی بود که از آغاز سال جاری روند افزایشی بی‌سابقه‌ای داشته است. اما به گفته مسوولان قرار است قیمت موز به زیر 30 هزار تومان برسد. اکبر یاوری، عضو هیات‌مدیره اتحادیه بارفروشان درباره چگونگی اصلاح نظام توزیع کشاورزی و حذف واسطه‌های غیرضرور با اشاره به پروسه تولید تا توزیع میوه در میدان گفت: کشاورزان اوایل مهر ماه پرتقال را در شمال کشور کیلویی ۵۰۰۰ تومان خریداری می‌کردند اما در آبان ماه قیمت به ۶۰۰۰ تومان و آذرماه هم به ۷۰۰۰ تومان رسید. وزارت صمت برای ذخیره‌سازی شب عید اقدام قیمتی را مصوب کرد و قیمت پرتقال کیلویی ۷۰۰۰ تومانی را ۱۰هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و همین باعث التهاب در بازار شد. عضو هیات‌مدیره اتحادیه بارفروشان ضمن منتفی دانستن بحث احتکار در حوزه میوه یادآورشد: ما در حال حاضر ۵۰۰ هزار تن پرتقال و ۶۰۰ هزار تن سیب درختی در سردخانه‌های استان‌های شمالی دپو داریم که نهایتاً تا ۱۵ فروردین دوام دارند و نمی‌توان آنها را احتکار کرد. او با بیان اینکه قیمت برخی میوه‌ها متأثر از قیمت موز است ادامه داد: اگر موز زودتر وارد بازار شود قیمت هم پایین می‌آید که البته قیمت موز در حال کاهش است و الان هم دو سه کشتی موز در حال ورود به کشور هستند. در حال حاضر قیمت موز اکوادوری داخل میدان از ۵۵ هزار تومان به ۴۲ هزار تومان کاهش یافته و از شنبه هفته آینده هم به زیر ۳۰ هزار تومان خواهد رسید.

    روغن

روغن نیز از دیگر کالاهای پرحاشیه مورد مصرف بوده است. گویا همچنان فروش اجباری کالا به همراه روغن به مشتریان وجود دارد و مشتری باید در ازای خرید روغن یک کالای دیگر را هم خریداری کند. فروشندگان روغن در بازار اعلام می‌کنند از هفته گذشته تا امروز اگر عرضه روغن به واحدهای فروش دو یا چهار جعبه بود یک جعبه اضافه شده و فقط روغن مایع سرخ کردنی در بازار وجود دارد. در بخش قیمت‌ها نیز روغن جامد شاهد کاهش 5 هزار تومانی قیمت در بازار است. اما در عرضه همچنان کاهش وجود داشته همین امر فضا را برای دلال بازی در فروش روغن افزایش داده است.  این در حالی است که، عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار به تازگی در خصوص تامین و تولید روغن گفته است که، در گذشته به‌طور میانگین ماهیانه ۱۴۵ هزار تُن روغن خام به کارخانجات تحویل می‌دادیم ولی در حال حاضر این مقدار به بالغ ۱۸۰ هزار تُن رسید و در اسفند ماه به حدود ۲۰۰ هزار تُن افزایش پیدا کرده است و میزان تولید روغن در کشور حدود ۳۰ درصد بیش از نیاز و مصرف کشور است؛ و به‌نظر می‌آید تنش‌هایی که در بازار روغن وجود دارد بیشتر به دلیل فضای روانی است که ایجاد شده است. علاوه براین فروشندگان می‌گویند به جز روغن تنش جدید ما قیمت قند و شکر است که مدام در حال افزایش است. به نحوی که قند و شکر دولتی 8700 تومان است اما در بازار بالای 14 هزار تومان به فروش می‌رسد.

    مرغ

بازار مرغ هم همچنان وضعیت خوبی ندارد.درحالی که قیمت مصوب هرکیلوگرم مرغ 20400 تومان است در هفته‌های اخیر شاهد گرانی و گرانی فروشی این محصول در بازار هستیم به‌طوری که هر کیلوگرم مرغ حدود 30 هزار تومان به‌فروش می‌رسید اما با شروع برخورد دستگاه‌های نظارتی با مرغ فروشی‌ها، برخی از واحد‌های صنفی به سراغ قطعه‌بندی مرغ و فروش آن به قیمت‌های 50 تا 60 هزار تومان کردند. تعزیرات حکومتی فروش مرغ قطعه‌بندی شده را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد تا از گران فروشی این محصول جلوگیری به عمل آید اما این شرایط باعث واکنش مرغ فروشی‌ها نیز شد به‌طوری که اخیرا برخی از مرغ فروشی‌ها، دیگر اقدام به فروش مرغ نمی‌کنند و از دیگر همکاران خود نیز می‌خواهند به مردم مرغ نفروشند.

    متولی صمت چه می‌گوید؟ 

اما وزیر صمت پس از جلسه‌ای مشترک با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس به گرانی‌های اخیر اشاره کرد و به مردم اطمینان داد که هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی نیست.علیرضا رزم حسینی، گفته است: عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در میادین تره بار و مکان‌هایی که وزارت صمت و شهرداری مشخص می‌کنند، با همین رویکرد حذف واسطه گری، در دستور کار قرار گرفته است. وی با تأکید بر ضرورت همکاری بیشتر دستگاه‌ها، همچون وزارت کشاورزی با مصوبات ستاد تنظیم بازار، اظهار داشته: تلاش می‌کنیم حداکثر هماهنگی را باسایر دستگاها داشته باشیم تا مصوباتی که اجرا نمی‌شوند، اجرایی شوند.او با بیان اینکه رشد تولید در کشور رونق گرفته است، عنوان کرده که ۸.۵ میلیون تن کالا از گمرکات ترخیص شده و در اختیار بازار و تولید‌کنندگان قرار گرفت که منجر به روان شدن صادرات و واردات در کشور شد و ارزهای صادرکنندگان الان به راحتی مبادله می‌شود. امروز با وجود تحریم و بیماری کرونا در کشور، میزان موجودی کالاها، مواد اولیه، وارادات کالاهای ضروری و کالاهای صادراتی افزایش پیدا کرده است. 

وی اما علت برخی گرانی‌ها را مولفه‌های اقتصادی دانسته و گفته است: نمی‌توان خیلی از آنها را در رسانه مطرح کرد، اما آنچه مشخص است نوسان نرخ ارز را نمی‌توان نادیده گرفت.

رزم حسینی همچنین درباره لزوم توقف صادرات برخی محصولات کشاورزی مورد نیاز بازار داخل هم اینگونه توضیح داده است: صادرات و واردات محصولات کشاورزی از وظایف وزرات جهاد کشاوری است و این وزراتخانه موظف است براساس سیاست‌گذاری تامین غذای کشور، نامه‌نگاری کند و برای محصولات کشاورزی درخواست توقف صادرات یا واردات بدهد و وزرات صنعت نمی‌تواند مستقل اقدام کند.

 

ارسال نظر