رشد تولید ۲۰ محصول منتخب صنعتی

۱۳۹۹/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۹۷۵

براساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت در ۱۰ ماهه سال جاری، از بین ۲۹ کالای منتخب صنعتی، تولید ۲۰ کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل بین ۰.۳ تا ۵۵۴ درصد افزایش یافته، تولید انواع لوازم خانگی با ۳۹.۶ درصد افزایش به بیش از ۳.۵ میلیون دستگاه رسیده و مانند ماه‌های اخیر بیشترین کاهش تولید مربوط به روغن ساخته شده نباتی بوده است. همچنین طبق این آمار ارایه شده از سوی وزارت صمت، از ابتدای سال جاری تا پایان دی‌ماه، از بین ۱۱ محصول منتخب معدنی، هفت محصول رشد تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است که طی آن شمش آلومینیوم خالص با رشد ۵۱.۲ درصدی، همچون روال چند ماهه اخیر، بیشترین میزان افزایش تولید را به خود اختصاص داده است.

    وضعیت تولید در 10 ماهه

طبق آمار اعلام شده از سوی وزارت صمت در ۱۰ماهه سال جاری بیشترین افزایش تولید، مربوط به الیاف اکریلیک است که با ۵۵۴.۳ درصد رشد، تولید آن به ۴۹۰۰ تن رسیده است. کمترین افزایش تولید نیز مربوط به پودر شوینده با ۰.۳ درصد افزایش تولید بوده است. الیاف اکریلیک از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین الیاف مصنوعی است که در تهیه فرش ماشینی، پتو، لباس‌های زمستانی و کشباف‌های ضخیم استفاده می‌شود. تولید کمباین نیز در این مدت با بیش از ۴۴ درصد افزایش تولید به ۵۱۹ دستگاه رسیده است. لاستیک خودرو و نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی الیاف مصنوعی نیز دو کالایی هستند که تولیدشان بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته است. تولید ماشین لباسشویی و انواع تلویزیون با ۵۳.۲ و ۴۴.۷ درصد رشد در ۱۰ ماهه امسال به ترتیب به ۸۸۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه و ۹۹۵ هزار دستگاه رسیده است. تولید این دو محصول در مدت مشابه سال گذشته ۵۷۴ هزار و ۶۷۰ دستگاه و ۶۸۷ هزار و ۴۰۰ دستگاه بوده است. تولید یخچال و فریزر نیز در این مدت با افزایش ۳۰.۸ درصدی از یک میلیون و ۲۸۸ هزار دستگاه در ۱۰ ماهه اول سال گذشته به بیش از یک میلیون و ۶۸۶ هزار دستگاه در مدت مشابه سال جاری رسیده است. در مجموع در ۱۰ ماهه امسال تولید انواع لوازم خانگی با ۳۹.۶ درصد افزایش به بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه رسیده است.  در این میان تولید داروی انسانی که در بیشتر ماه‌های سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۷ بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشت، در ۱۰ ماهه اول سال جاری فقط ۰.۵ درصد افزایش داشته و از ۴۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون عدد در ۱۰ ماهه اول سال قبل به ۴۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون عدد در مدت مشابه سال جاری رسیده است. همچنین در این مدت تولید چرم، کولر آبی و الکتروموتور با کاهش ۱۳.۵، ۱۱.۹ و ۱۱ درصدی مواجه شده است. علاوه بر کالاهای یاد شده، تولید اتوبوس و مینی بوس و ون، سموم دفع آفات نباتی، نخ فیلامن پلی استر، الیاف پلی استر و الکتروموتور در ۱۰ ماهه امسال نیز کاهش یافته است. تولید ۹ کالا نیز در مدت یاد شده کاهشی و همانند دو ماه گذشته بیشترین کاهش تولید مربوط به روغن ساخته شده نباتی بوده که با ۱۸.۶ درصد کاهش از حدود یک میلیون و ۴۹۴ هزار تن در ۱۰ ماهه اول سال گذشته به یک میلیون و ۲۱۵ هزار تن در مدت مشابه امسال رسیده است. کمترین کاهش تولید در مدت یاد شده نیز مربوط به انواع کاغذ بوده که تولید آن ۳.۴ درصد کمتر شده است.

    محصولات منتخب معدنی

طی ۱۰ ماه نخست سال جاری، تولید شمش آلومینیوم خالص با بیشترین میزان رشد و پس از آن به ترتیب کاتد مس، سیمان، محصولات فولادی، فولاد خام، شیشه جام و کنسانتره زغالسنگ میزان تولیدشان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته‌ است. این در حالی است که آلومینا، چینی بهداشتی، ظروف شیشه‌ای و ظروف چینی کاهش تولید را طی این مدت نسبت به ۱۰ ماهه نخست سال گذشته تجربه کرده‌اند. طبق آمار، همانطور که اشاره شد شمش آلومینیوم خالص در مدت مذکور بیشترین درصد رشد را به خود اختصاص داده است. در ۱۰ ماهه سال جاری این محصول معدنی به میزان ۳۴۷ هزار و ۶۰۰ تن تولید شده است که نسبت به ۲۲۹ هزار و ۹۰۰ تن تولید شده در مدت مشابه سال گذشته، رشد ۵۱.۲ درصدی داشته است. پس از آن کاتد مس با ۱۵.۱ درصد افزایش تولید نسبت به ۱۰ ماه ابتدایی سال گذشته و سیمان با افزایش ۱۲.۷ درصدی قرار گرفته‌اند. طی ۱۰ ماه نخست سال گذشته ۲۰۸ هزار و ۴۰۰ تن کاتد مس و ۵۱ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۲۰۰ تن سیمان تولید شده بود. میزان تولید این دو محصول منتخب معدنی در مدت مشابه سال جاری به ترتیب به ۲۳۹ هزار و ۷۰۰ تن و ۵۷ میلیون و ۸۸۹ هزار و ۸۰۰ تن رسیده است. محصولات فولادی و فولاد خام نیز هر یک به ترتیب ۷.۳ درصد و ۶.۹ درصد رشد تولید را در مجموع ۱۰ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند.در مدت مذکور سال جاری ۲۰ میلیون و ۹۴۹ هزار و ۶۰۰ تن محصولات فولادی و ۲۳ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۳۰۰ تن فولاد خام تولید شده است. همچنین شیشه جام با ۰.۷ درصد رشد و کنسانتره زغالسنگ با ۰.۵ درصد رشد تولید در ۱۰ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو شده‌اند. در مقابل اما در مدت مورد بررسی این گزارش برای سال جاری، ظروف شیشه‌ای یک‌درصد، آلومینا ۰.۷ درصد، چینی بهداشتی ۰.۸ درصد و ظروف چینی ۱۰.۶ درصد کاهش تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند.

 

ارسال نظر