چرتکه «کرمان‌موتور» برای فروش خودروی چینی

۱۳۹۹/۱۱/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۵۷۳

تعادل - گروه خودرو |

«کرمان موتور»در فروش زمستانه خود ویژه بهمن ماه، از طرح پیش فروش یک خودروی چینی رونمایی کرده، که شگفتی ساز شده است. براساس شرایط فروش محصول جدید بازار ایران یعنی کی‌ام سی K۷ (KMC-K7) که از سوی این شرکت اعلام شده، قیمت مصوب 950 میلیون تومانی برای این خودرو پیش بینی شده است که تنها با دو رنگ سفید و مشکی به مشتریان عرضه می‌شود. یعنی براساس بخشنامه این شرکت خریدار باید ۹۵۰ میلیون تومان را به یک‌باره به حساب شرکت پرداخت کند و پس از ۴۵ روز کاری یعنی حدود ۲ ماه بعد، این خودروی چینی را تحویل بگیرد. فارغ از اینکه خودروی کراس آور چینی فوق ۱.۵ لیتری و با قدرت ۱۷۴ اسب بخار است که برای یک ماشین شاسی بلند مزیت خاصی نیست اما موضوع قیمتگذاری این خودرو بسیار تعجب‌برانگیز است. آن‌هم برای خودرویی که در چین و مکزیک تولید و فروخته می‌شود. برهمین اساس، مدیران این شرکت خودرویی باید برای تعیین این قیمت آن‌هم برای خودرویی که مزیت چندانی ندارد، پاسخگو باشند. به گفته کارشناسان بازار خودرو، نه تنها هیچ منطق اقتصادی پشت این نوع قیمت‌گذاری وجود ندارد، بلکه این پرسش مطرح می‌شود چرا خودرویی که قرار است در داخل تولید شود، باید بیشتر از ۱۵۰ درصد سود به فروش برسد؟! این در حالی است که براساس قیمت‌های جهانی فروش این خودرو با احتساب سود نزدیک به ۲۰ درصدی شرکت خودروساز در نظر گرفته شده؛ این یعنی حتی مبلغ تمام شده برای شرکت کرمان‌موتور کمتر از۱۵ هزار دلار تمام می‌شود. بر همین اساس، ناظران بازار خودرو ومتولیان امر باید بررسی کنند و ببینند که شرکت کرمان خودرو براساس کدام فرمول و چرتکه‌ای به چنین قیمتی دست پیدا کرده است؟! 

    رونمایی از یک خودروی چینی

در مرز یک میلیارد تومان

جک X7 که کمتر از شش ماه از رونمایی آن در چین می‌گذرد، قرار است به جای جک S7 در کرمان‌موتور با نام K7 و با نشان اختصاصی کرمان موتور (KMC)) تولید شود و در بهار سال آینده به بازار عرضه شود. KMC K7 (کرمان موتور K7) در شرایطی برای حضور در بازار ایران آماده می‌شود که کرمان موتور نزدیک به دو سال قبل از عرضه نسخه قدیمی‌تر آن یعنی جک S7 خبر داده بود. شاسی بلند جدید کرمان موتور یعنی جک X7 قرار است با قیمت قطعی۹۵۰ میلیون تومان در سری اول که زمان تحویل آن اردیبهشت۱۴۰۰ است به فروش برسد. این محصول را با پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان و سود مشارکت ۱۸ درصد و موعد تحویل خرداد ۱۴۰۰ نیز می‌توان پیش‌خرید کرد.

طبق گزارش شرکت JAC و اطلاعات شرکت‌های فعال در فروش خودرو در اینترنت باتوجه به آپشن‌های گوناگون قیمت K7 یا همان X7 از ۱۲۶۹۶ تا ۱۶۹۳۸ دلار تعیین شده است. براساس قیمت دلار کنونی که بین ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان است مشاهده می‌شود که قیمت خودرو در کشورهای جهان بسته به میزان آپشن آنها از حدود ۲۸۰ میلیون تومان تا ۳۷۳ میلیون تومان در نوسان است.  این در حالی است که شرکت کرمان موتور قیمت ۹۵۰ میلیون تومان یعنی بیشتر از 44 هزار دلار را برای پیش فروش این خودرو تعیین کرده است. اینکه مدیران این شرکت، براساس چه فرمولی این قیمت را به دست آورده‌اند، مشخص نیست و باید در این زمینه پاسخگو باشند. البته این پرسش نیز قابل طرح است که اگر قرار است خودرویی در داخل تولید شود، چرا باید نزدیک به ۲۰۰ درصد به فروش برسد؟! این در شرایطی است که قیمت‌های جهانی فروش این خودرو با احتساب سود حدود ۱۰ تا ۲۰ درصدی شرکت خودروساز در نظر گرفته شده و در واقع حتی مبلغ تمام شده برای شرکت کرمان موتور کمتر از ۱۱ و ۱۵ هزار دلار تمام می‌شود. به نظر می‌رسد، این نوع فرمول قیمتگذاری هیچ منطق اقتصادی ندارد نشان از این دارد که این شرکت خودرویی تلاش دارد، که این خودرو را حتی با بیش از سه برابر قیمت تمام شده آن به بازار عرضه کند. 

البته در توجیه چنین قیمتی ممکن است اینگونه مطرح شود که تعرفه ۱۰۰ درصدی به این خودرو تعلق می‌گیرد؛ حال آنکه طبق قانون خودروهایی که به صورت «سی کی دی» وارد می‌شوند از تعرفه گمرکی بسیار پایینی برخوردار هستند. طبق قانون باتوجه به میزان داخلی‌سازی خودرو که معمولا از حداقل ۲۰ درصد شروع می‌شود تعرفه واردات قطعات خودروها بین ۱۲ تا ۳۵ درصد متغیر است.بنابراین در بالاترین حالت تعرفه‌ای حداکثر حدود ۵ هزار دلار باید به قیمت خودرو اضافه شود که این تعرفه نیز تنها باعث افزایش ۱۰۰ میلیون تومانی خودرو می‌شود. پس فول آپشن‌ترین خودروی کی7 باید کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان به دست مشتری برسد. اما اکنون این خودرو برای متقاضیان این خودرو در بازار داخل دو برابر تمام می‌شود.بنابراین ناظران بازار خودرو باید این موضوع را واکاوی کنند و ببینند که کرمان موتور با کدام چرتکه منطق اقتصادی به دنبال فروش این خودروی چینی آنهم با این قیمت گزاف است؟! 

 

ارسال نظر