تورم آذر 30.5 درصد شد

۱۳۹۹/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۳۵۶

جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که همان طور که از قبل پیش‌بینی می‌شد، نرخ تورم کشور از مرز 30 درصد گذشته و در آذر ماه به عدد 30.5 درصد رسیده است. هرچند در ماه پایانی آذر شتاب تورم ماهانه کاهش یافته و در صورت تداوم این عملکرد می‌توان به کاهش دوباره نرخ تورم در ماه‌های آینده امیدوار بود.

نرخ تورم در حالی از مرز 30 درصد گذشته که در ابتدای تابستان حتی نرخ 25 درصد را نیز تجربه کرده بود اما با افزایش تورم ماهانه این عدد رشد کرد و در آبان به 29 درصد رسید و حالا با افزایشی 1.5 درصدی در پایان پاییز به 30.5 درصد رسیده است. 

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه آذر ماه برای خانوارهای کشور به ٣٠,٥ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ١.٥ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین نرخ تورم سالانه برای هر دو گروه خانوارهای شهری و روستایی برابر ٣٠,٥ درصد گزارش شده که برای خانوارهای شهری ١.٥ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ١.٧ واحد درصد افزایش داشته است.

هرچند با افزایش دوباره نرخ تورم، فشار بر اقشار کم‌درآمد جامعه بار دیگر افزایش پیدا می‌کند اما آنچه که کورسویی از امید را در آمارهای جدید به وجود می‌آورد از سویی کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه و از سوی دیگر کاهش سرعت افزایش قیمت‌ها در ماه آذر است.

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در آذر ماه به عدد ٤٤,٨ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور بطور میانگین ٤٤.٨ درصد بیشتر از آذر ١٣٩۸ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ای در این ماه در مقایسه با ماه قبل ١,٦واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ١.٣واحد درصدی به ٥٧.٩ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با کاهش ٣.١ واحد درصدی به ٣٨.٧درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٤٤,٢درصد است که نسبت به ماه قبل ١.٥ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٤٨.٠ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢.٣ واحد درصد کاهش داشته است.

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه آذر به ٢,٠ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل، ٣.٢ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ٥.٠ درصد و ٠.٥ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ١,٩ درصد است که نسبت به ماه قبل، ٢.٨ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢.٧ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٤.٩ واحد درصد کاهش داشته است.

تورم ماهانه آذر در حالی به دو درصد رسیده که در ماه قبل این عدد 3.2 درصد بود و در تابستان و مهر امسال رکوردهای بیش از شش و هفت درصد را نیز به ثبت رسانده بود. وقتی نرخ تورم ماهانه افزایش پیدا می‌کند، ظرف چند ماه تاثیر خود را بر نرخ سالانه تورم نیز نشان می‌دهد و رسیدن تورم سالانه به 30 درصد تحت تاثیر افزایش تورم ماهانه در تابستان امسال است. به این ترتیب را رسیدن تورم آذر به دو درصد این امید وجود دارد که در ماه‌های آینده بار دیگر نرخ تورم کاهشی شده و به هدف‌گذاری 22 درصدی دولت نزدیک‌تر شود.

در گروه عمده « خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» (روغن مایع، روغن نباتی جامد)، گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» (شیر پاستوریزه و غیر پاستوریزه، دوغ پاستوریزه، تخم مرغ)، گروه « میوه و خشکبار » (نارنگی، پرتقال، انار)، گروه «آشامیدنی‌‌ها» (نوشابه گازدار، آب میوه، چای خارجی بسته‌ای) است. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه « مبلمان و لوازم خانگی» (انواع شوینده، بخاری گازی)، گروه «هتل و رستوران» (غذاهای آماده)، « پوشاک و کفش» بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. همچنین گروه «حمل ونقل» (انواع اتومبیل سواری) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است. دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در آذر ماه برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٢٧,٩ درصد برای دهک اول تا ٣٧.٢ درصد برای دهک دهم است.

هرچند دولت روحانی توانست در دوره نخست خود به وعده تک رقمی شدن تورم عمل کند اما با بازگشت تحریم‌ها و افزایش قیمت کالاها در بازارهای مختلف، بار دیگر تورم اوج گرفت. در تابستان سال گذشته تورم اقتصاد ایران بار دیگر از مرز 40 درصد نیز عبور کرد اما در یک برنامه یک ساله به 25 درصد رسید. در هفته‌های اخیر و تحت تاثیر افزایش امید به کاهش تحریم‌ها، بخشی از حباب‌ها در بازارهای مختلف تخلیه شده و با پایین آمدن تورم انتظاری، قیمت برخی کالاها مانند خودرو، افتی جدی را به ثبت رسانده‌اند. با این وجود بالا بودن نرخ تورم نقطه‌ای در گروه کالاهای آشامیدنی و خوراکی که اصلی‌ترین بخش از سبد هزینه‌ای اقشار کم درآمد به حساب می‌آید باعث شده، فشار معیشتی بر کم‌درآمدها همچنان به قوت خود باقی بماند. 

 

ارسال نظر