اقتصاد و بازار جهانی خواسته یا ناخواسته تحت تاثیر مستاجر کاخ سفید

۱۳۹۹/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۷۳۸
اقتصاد و بازار جهانی خواسته یا ناخواسته تحت تاثیر مستاجر کاخ سفید

در صورت پیروزی قطعی جو بایدن نه‌تنها از شدت جنگ پیش‌بینی شده اقتصادی واشینگتن- پکن خواهد کاست بلکه احتمالا آن را به سوی آرامش هم خواهد بود.

این تحلیلی است که مدیر مرکز پژوهش‌های اقتصادی قاهره به رسانه‌های این کشور گفت و تاکید کرد در صورت تمدید حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید شاهد کاهش مستمر بهای نفت در سطح جهانی خواهیم بود چون سیاست امریکا در دوره ترامپ بر کاهش بهای جهانی نفت از طریق فشارهای گسترده بر کشورهای شورای همکاری و به کارگیری بهانه مقابله با ایران بوده است. این نتیجه‌گیری که در یک پاراگراف کوتاه اعلام شده می‌تواند خلاصه جمع‌بندی‌های کارشناسان مختلف جهان به ویژه کشورهای منطقه را از بازخوردهای شکست یا پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا آن هم در آستانه آخرین ساعات شمارش آرا نشان دهد. نه‌تنها طی 72 ساعت اخیر بلکه شاید از اوایل سال جاری میلادی و همزمان با شیوع ویروس کرونا ویروس گمانه‌زنی در رابطه رفتن یا بقای دونالد ترامپ و تاثیرات آن به جان تحلیلگران از جمله تحلیلگران بازار سرمایه افتاده است. به گفته کارشناسان دونالد ترامپ طی حدود 4 سال زمامداری خود بر امریکا خواسته یا ناخواسته چنان جنجالی و پرحاشیه عمل کرد که تاثیرات خود را از بازارهای داخلی در وال استریت تا دورترین بازارهای خاور دور وارد می‌کند . شاید اگر ضلع سومی را بخواهیم به عنوان پر استرس‌ترین طرف منتظر نتایج انتخابات در کنار ستاد‌های انتخاباتی بایدن و ترامپ معرفی کنیم بی‌تردید وال‌استریت خواهد بود.

سپتامبر گذشته بود که خبرگزاری بلومبرگ در تحلیلی اذعان کرد انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا خطرناک‌ترین رخداد بر بازارهای مالی در طور تاریخ است.به هر شکل تبعات سیاست‌های هر یک از دو رقیب اصلی این انتخابات از یک سو و هرج و مرجی که به احتمال قریب به یقین بعد از اعلام نتایج قطعی آن سرتاسر امریکا در خود فرو برد آن هم در سایه فلج شدن نسبی اقتصاد به دلیل مشکلات شیوع ویروس کرونا می‌تواند ضربه مهلکی را به بازارهای جهانی وارد آورد.

یک کارشناس سرمایه‌گذاری مصری هم در رابطه با میزان تاثیرگذاری پیروزی بایدن بر اقتصاد کشورهای عربی هم گفت: در سایه سناریوی پیروزی بایدن در انتخابات و در شاریطی که جمهوری خواهان همچنان مجلس سنا را در تسخیر خود دارند بسته تشویقی اقتصادی وعده داده شده توسط بایدن چندان هم بزرگ نخواهد بود .

او در رابطه با تاثیرگذاری این تغییر و تحول در کاخ سفید بر بازار کشورهای منطقه هم به شبکه العربیه گفت: در صورتی که بانک مرکزی امریکا نرخ بهره را پایین بیاورد کشورهای عربی از جمله مصر هم به همان میزان نرخ بهره خود را کاهش خواهند داد.

اما در بخش بازارهای عربی هم آرام گرفتن جنگ تجاری (امریکا) می‌تواند اثرات مثبت خود را بر تمامی بازارهای در حال رشد از جمله بازارهای عربی داشته باشد اما تاثیرات منفی خود را بر بخش نفتی وارد خواهد کرد.در این حال روزنامه الجریده کویت هم در تحلیلی در رابطه با میزان تاثیرگذاری انتخاب جو بایدن بر اقتصاد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نوشت: در صورت ورود بایدن به کاخ سفید اقتصاد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با چالش‌های جدید مختلفی مواجه خواهد شد.

چالش‌هایی که به‌طور حتم با آن چه که در دوره سلفش دونالد ترامپ با آن مواجه شده بود متفاوت است اگر طی 4 سال گذشته شیخ نشین‌های حوزه جنوبی خلیج فارس مجبور به تحمل فشارهای روز افزون برای تولید حداکثری نفت بودند تا مصرف‌کننده امریکایی بنزین و برق ارزان‌ترین دریافت کند و چماق تصویب قانون «نو اوپک» که سازمان اوپک را ساختاری انحصار طلب در بازار نفت دسته‌بندی می‌کرد و در شرایطی که ترامپ به شکل حداکثری از اختلافات در میان کشورهای شورای همکاری برای فروش هرچه بیشتر سلاح به کشورهای منطقه سود می‌برد و کشورهای شورای همکاری را به رغم کسر بودجه و مشکلات اقتصادی مجبور به خرید مستمر از امریکا می‌کرد جو بایدن احتمالا روش‌های دیگری را برای فشار بر اقتصاد این کشور در پیش خواهد گرفت.

گرچه در وحله اول می‌تواند این پیروزی اوضاع کشورهای صادر کننده نفت این منطقه را تسهیل کند به خصوص که در چارچوب توجه ویژه‌اش به محیط زیست حمایت دولتی را از استخراج نفت صخره‌ای کاهش خواهد داد و این کار هم به نفع کشورهای شورای همکاری که نفت مهم‌ترین منبع درآمد آنها محسوب می‌شود خواهد بود.یکی دیگر از تاثیرات حضور ترامپ در کاخ سفید از دیدگاه این روزنامه کویتی بازگشت ایران به توافق هسته‌ای است که در صورت انجام این کار تحریم‌های نفتی علیه ایران برچیده شده و 2 میلیون بشکه نفت اضافی هم در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت.

گرچه طلال ابوغزاله اندیشمند اقتصادی عربی تمامی تاثیرات تغییر و تحول در امریکا را صرفاسیاسی توصیف کرده و تاکید کرد با توجه به اینکه سیاست خارجی امریکا بخش تاثیرگذار بر جهان عرب است، تصور نمی‌کند تغییری در سیاست امریکا در قبال جهان عرب پس اعلام نتایج انتخابات این کشور به وجود آید. او که با شبکه روسیه الیوم گفت‌وگو می‌کرد گفت: با توجه به آنکه اکثر محورهای مناظره‌های دو نامزد انتخابات حول محور مسائل داخلی بود تصور نمی‌کند یپش از حل و فصل مشکلات داخلی جو بایدن به سراغ مسائل خارجی برود.

این تنها نظر کارشناسان عربی یا غربی نیست بلکه اولگا والیاووا استاد یار دانشگاه نووسییریسک هم به رسانه‌های این کشور خبر داده بود از نظر روسیه استقرار و ثبات و حمایت از رشد اقتصاد جهانی مساله‌ای بسیار مهم برای اقتصاد روسیه محسوب می‌شود و پیروزی جو بایدن که به عنوان یک سیاستمداری با ثبات محسوب شده و به دنبال ایجاد تنش‌های سیاسی در بازارهای جهانی نیست دقیقا همان شخصیتی است که کشورهای جهان در سایه بحران ویروس کرونا و تبعات اقتصادی آن به دنبال آن هستند.اما آیا ترامپ و طرفدارانش اجازه چنین ثباتی را به بازارهای امریکا و به تبع آن به بازارهای جهان خواهند داد؟ آیا در صورت اعلام پیروزی جو باید ترامپ که به رفتارهای جنجال‌بر‌انگیز خودمشهور است حاضر خواهد شد به شکلی کاملا مسالمت‌آمیز و بدون جنجال کاخ سفید را ترک کند؟ تا چه حد تهدیدهای این سرمایه‌دار بزرگ امریکایی در رابطه با به تعطیلی کشاندن اقتصاد در صورت پیروزی جو بایدن جدی است؟ صرف نظر از تاثیرات روانی که طی چند روز و چند هفته اول اعلام نتایج انتخابات بازار جهانی را تحت تاثیر خود قرار داده و موجب سقوط ارزش برخی از شاخص‌های جهانی یا بالا رفتن برخی دیگر می‌شود، به اعتقاد کارشناسان تغییر سیاست‌های اقتصادی برای کشوری همچون ایالات متحده حداقل نیمی از زمان ریاست‌جمهوری رییس‌جمهور جدید (را در صورت انتخاب شدن) خواهد گرفت اما د رصورت ادامه بقای ترامپ در قدرت باید شاهد شتاب یافتن سیاست‌های جنجالی او و تسریع در تاثیرات حقیقی بر اقتصاد داخلی و جهانی آن خواهیم بود.

 

ارسال نظر