اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۸۳۳

ارزیابی وضعیت نمایندگی‌های خودرویی

مهر   مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از ارزیابی ادواری این وزارتخانه نسبت به وضعیت نمایندگی خودروسازان داخلی و چینی خبر داد. امیرحسین قناتی درباره برخی اخبار منتشر شده مبنی بر خدمات پس از فروش خودروهای چینی تصریح کرد: تمامی خودروسازان داخلی مانند شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمان موتور برای تمامی محصولات خود اعم از تولید حاصل از همکاری با شرکت‌های چینی مانند دانگ فنگ، برلیانس، چانگان، ‌ام وی ‌ام، جک و لیفان یا دیگر محصولات تولیدی با نام تجاری ایرانی ملزم به رعایت مفاد آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هستند. او آموزش کارکنان فنی را ازجمله مفاد آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت حقوق مصرف‌کنندگان خودرو دانست و افزود: انطباق تعداد نمایندگی مجاز متناسب با تعداد خودرو تحت ضمانت و تعهد در تامین قطعات یدکی نیز از دیگر مفاد این آیین‌نامه است که خودروسازان ملزم به رعایت آنها هستند. قناتی با استناد به دستورالعمل شیوه ارائه خدمات پس از فروش موضوع استاندارد ملی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به ارزیابی‌های ادواری در زمینه وضعیت نمایندگی، کارایی و رضایت مشتریان اقدام می‌کند که با توجه به آخرین گزارش‌های ارائه شده شاهد روند رو به رشد رضایت مشتریان در زمینه کیفیت خدمات پس از فروش در 5 ساله اخیر هستیم.

پذیرش گواهی استاندارد ایران

مهر   رییس سازمان ملی استاندارد گفت: گواهینامه ما در 4 سیستم مدیریتی کیفیت، زیست محیطی، ایمنی غذایی و انرژی در ۷۰کشور پذیرفته می‌شود. نیره پیروزبخت افزود: در اوزان و مقیاس‌ها گواهینامه این سازمان در بیش از ۱۰۰کشور قابل قبول است. او تصریح کرد: برای توسعه فرهنگ استاندارد به هماهنگی و همکاری سایر دستگاه‌ها همچنین بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مراکز علمی کشور نیاز داریم. رییس سازمان ملی استاندارد به عضویت سازمان ملی استاندارد ایران در مجامع مختلف بین‌المللی اشاره و اظهار کرد: این سازمان در میان ۱۶۳کشور عضو سازمان بین‌المللی استاندارد(ISO) در هیات‌مدیره فنی، رتبه ۲۳و در شورای ایزو رتبه ۲۷ را دارد. پیروزبخت عضویت در مجامع اعتباردهی بین‌المللی را از دستاوردهای مهم سازمان ملی استاندارد خواند و تصریح کرد: عضویت در هیات‌مدیره موسسه استانداردسازی و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی(سمیک) و ورود یکی از نمایندگان سازمان ملی استاندارد ایران در هیات‌مدیره فنی سازمان بین‌المللی استاندارد هم از دستاوردهای بین‌المللی سازمان ملی استاندارد ایران است.

از سرگیری فعالیت‌های تجاری در مرز خسروی

ایسنا  دفتر صادرات گمرک ایران اعلام کرد: فعالیت‌های تجاری در مرز خسروی از سر گرفته شده و صادرات کالا از این مرز به حالت عادی بازگشته است. هم‌اکنون روزانه به طور میانگین ۵۰۰ کامیون حامل کالاهای صادراتی از مرز رسمی خسروی به عراق اعزام می‌شوند و صادرات کالا از مرز رسمی خسروی طبق روال گذشته انجام می‌شود. طبق اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران در نیمه نخست امسال ۱۶۴هزار تن کالا به ارزش ۳۳میلیون دلار توسط ۷۵۰۰کامیون از طریق مرز رسمی خسروی به عراق صادر شده است. ممنوعیت تردد مسافران از این مرز همچنان ادامه دارد و صرفا فعالیت‌های تجاری در مرز خسروی از سر گرفته شده است.

افت مبادلات تجاری با امریکا

تسنیم  جدیدترین آمار منتشر شده از سوی اداره آمار امریکا نشان می‌دهد، مبادلات تجاری این کشور با ایران در 9ماه سال جاری میلادی افت 21درصدی داشته است. مبادلات تجاری دو کشور در مدت مشابه سال گذشته بیش از 177.5میلیون دلار بوده که این رقم در بازه زمانی سال جاری به 140میلیون دلار کاهش یافته است. براساس این گزارش صادرات امریکا به ایران در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر امسال 93.3میلیون دلار بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 18درصدی داشته است. امریکا در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر 2016 بیش از 115میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود. واردات امریکا از ایران در 9ماه امسال نیز 46.7میلیون دلار گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 25درصدی داشته است. در مدت مشابه سال قبل واردات امریکا از ایران 62.5 میلیون دلار بوده بر این اساس ایران در میان شرکای تجاری امریکا رتبه 135 را کسب کرده است.

ضرورت پالایش فضای کسب و کار

فارس  نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: با وجود قوانین دست و پاگیر در محیط کسب وکار، استعداد ملی درحال فرسایش و انرژی ما درحال از بین رفتن است. محمدرضا انصاری با بیان اینکه محیط کسب وکار تابع پارامترهای مختلفی ازجمله تعدد بخشنامه‌ها، قوانین و مقررات است و وقتی این مقررات در کشوری زیاد باشد یک فعال اقتصادی باید از لابه‌لای آن عبور کند تا کار ساده‌یی انجام دهد، گفت: باید محیط کسب وکار پالایش شود و لازم است در این راستا برخی قوانین حفظ و برخی قوانین حذف یا اصلاح شود. او با اشاره به قانون حمایت از محیط کسب وکار و قانون رفع موانع تولید گفت: قوانین خوبی در کشور وجود دارد اما اجرا نمی‌شود درحالی که اجرای قانون، فضای کسب وکار را روان می‌کند. انصاری با اشاره به گزارش بانک جهانی و سقوط 4پله‌یی فضای کسب وکار جهانی ایران گفت: سقوط رتبه کسب وکار یک کشور این علامت را می‌دهد که تولید و توسعه در آن کشور با مشکل مواجه است. او اظهار کرد: کشورهایی که رتبه بالا و خوبی در محیط کسب وکار جهانی دارند، فعالیت اجتماعی آنها روان است درحالی که ما نگاه کنترلی نسبت به همه قضایا داریم، غافل از اینکه بسته شدن فضای کسب وکار موجب رشد فساد می‌شود.

 

ارسال نظر