«یوسف نوری» رای اعتماد می‌گیرد؟

۱۴۰۰/۰۹/۰۷ - ۰۲:۰۶:۲۶
کد خبر: ۱۸۴۴۲۱
«یوسف نوری» رای اعتماد می‌گیرد؟

گلی ماندگار|

 اگر بخواهیم به نظر کارشناسان حوزه آموزش و پرورش نگاه کنیم هیچ کدام از سه گزینه پیشنهادی دولت برای پست وزارت آموزش و پرورش آنقدر توانایی ندارند که بتوانند چنین وزارتخانه کلیدی را مدیریت کرده و بر مشکلات ریز و درشت آن پیروز شوند. اما در این بین کسانی که باید تصمیم بگیرند نمایندگان مجلس هستند که به نیابت از مردم توانایی افراد معرفی شده را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند. «حسین باغگلی» اولین گزینه نتوانست رای اعتماد از مجلس را دریافت کند و راهی وزارتخانه شود. بسیاری از نمایندگان این انتخاب رییس‌جمهور را اشتباه دانسته و باغگلی را در حد و اندازه تصدی وزارت آموزش و پرورش ندانستند. اما گزینه بعدی نیز با هجمه‌های بسیاری مواجه شد، از روابط فامیلی «مسعود فیاضی» گرفته تا سوابق علمی و عملی او که هیچ کدام در حد و اندازه‌های رسیدن به مقام وزارت آن هم برای وزارتخانه مهمی مانند آموزش و پرورش نبود. نمایندگان مجلس این‌بار هم به گزینه پیشنهادی دولت رای اعتماد ندادند و به این ترتیب، فیاضی هم از رفتن به وزارت آموزش و پرورش باز ماند. اما زمانی که گزینه سوم پیشنهاد شد، علیرغم اینکه نمایندگان و به خصوص اعضای کمیسیون آموزش بنا را بر این گذاشته بودند که این گزینه هم اگر نظرشان را جلب نکند، قطعا به او رای اعتماد نخواهند داد و با توجه به سوابقی که از «یوسف نوری» منتشر شد به نظر می‌رسید این فرد نیز نمی‌تواند گزینه مناسبی برای رسیدن به وزارت آموزش و پرورش باشد، تنها یک روز مانده به برگزاری جلسه رای اعتماد مجلس، کمیسیون آموزش اعلام کرد که صلاحیت نوری را برای پست وزارت تایید کرده است. هر چند این‌بار به نظر می‌رسد که مجلس دیگر نمی‌خواهد به شائبه سنگ اندازی بر سر راه دولت دامن بزند و این تایید صلاحیت هم گویی نشان دادن چراغ سبز به دولت برای ادامه راه است، اما آیا واقعا نوری می‌تواند فردی اصلح برای کسب این مقام باشد و توانایی برطرف کردن مشکلات ریز و درشت این وزارتخانه را دارد؟  به بیان دیگر با سابقه ریاست سازمان آموزش و پرورش یک شهرستان می‌تواند تضمین‌کننده توانایی یک فرد برای نشستن در جایگاه یک وزیر باشد؟ به هر حال هر چه هست امروز تکلیف وزیر آموزش و پرورش روشن می‌شود و آنطور که از شواهد پیداست قرار است یوسف نوری وزیر بعدی وزارتخانه‌ای باشد که طی سال‌های گذشته نتوانسته از پس مشکلات عدیده فرهنگیان بر بیاید و ضمن اینکه کارنامه غیر قابل قبولی هم در مورد آموزش آنلاین در دو سال گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا از خود به جای گذاشته است. آمار بالای افرادی که مجبور به ترک تحصیل شده‌اند، افت تحصیلی دانش‌آموزان و البته اعتراض‌های پیاپی معلمانی که همچنان از دریافت حقوق و مزایای خود محروم مانده‌اند و کسی هم پاسخگوی فریاد حق خواهی شان نبوده است. 

    یوسف نوری کیست؟

یوسف نوری متولد سال ۱۳۴۰ در ایلام و دارای دکترای تخصصی مدیریت از دانشگاه علامه طباطبایی است. مدیرکل برنامه و بودجه و رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش، عضو هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان کشور، تدریس در مدارس و دانشسرای تربیت معلم استان ایلام و مدارس ایران در قطر و بحرین از جمله سوابق اجرایی و فرهنگی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است. او همچنین مولف چند جلد کتاب تخصصی است.

    تایید کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از رأی مثبت اکثریت اعضای کمیسیون به برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در نشست امروز(دیروز) خبر داد. «رضا حاجی‌پور» در توضیح نشست فوق‌العاده کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با حضور «یوسف نوری» گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش، گفت: در این نشست نمایندگان دغدغه‌های خود و مطالبات فرهنگیان از آموزش و پرورش را بیان کردند. همچنین مسائلی از قبیل اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان، اصلاح وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان، ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش بررسی شد. همچنین در این نشست اعضای کمیسیون به ارتقای فضا و سرانه آموزشی در کشور، توزیع کتب درسی و بهبود محتوای آن و ساماندهی کلاس‌های حضوری و غیرحضوری دانش‌آموزان که موجب بلاتکلیفی خانواده‌ها شده تذکراتی را مطرح کردند. او افزود: در ادامه نشست هم وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مطالب مطرح شده از سوی نمایندگان پاسخ داد و برنامه‌های خود برای ساماندهی آموزش و پرورش را تشریح کرد. در نهایت بیشتر اعضای کمیسیون با رای مثبت خود برنامه‌ها، سوابق و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را تایید کرده و رضایت خود را اعلام کردند.

    نوری یک نیروی جهادی است

اما در این بین آنچه که از شواهد بر می‌آید اکثریت نمایندگان مجلس سومین گزینه پیشنهای دولت برای آموزش و پرورش را تایید کرده و در مورد او نظر مثبتی دارند. از جمله اکبر احمدپور، نماینده خواف، به «تعادل» در این باره می‌گوید: در حال حاضر آموزش و پرورش با مشکلات زیادی دست به گریبان است و تنها یک نیروی جهادی می‌تواند این مشکلات را به بهترین شکل بررسی و در رفع آنها موثر باشد، یوسف نوری با توجه به سوابقی که دارد یک نیروی جهادی به حساب می‌آید و از این نظر می‌توانیم برای سپردن سکان هدایت آموزش و پرورش به او اطمینان کنیم، از سوی دیگر ایرادی که دو وزیر قبلی داشتند این بود که هیچ کدام آنها از بدنه آموزش و پرورش نبوده و سابقه طولانی مدیریتی در این زمینه را نداشتند، اما یوسف نوری تمام این شرایط را دارد و می‌تواند گزینه مناسبی باشد و به احتمال زیاد می‌تواند رای اعتماد نمایندگان را کسب کند. 

    تسلط بر مباحث بودجه

زهره الهیان یکی دیگر از نمایندگان مجلس درباره وضعیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به «تعادل» می‌گوید: خوشبختانه وزیر پیشنهادی سال‌های طولانی در مجموعه آموزش و پرورش حضور داشته و از سطح مدارس کار خود را شروع کرده به ریاست آموزش و پرورش استان رسیده و به این ترتیب از لحاظ تجربه می‌توان گفت که در سطح بسیار خوبی قرار دارد. از سوی دیگر تسلط ایشان به بحث بودجه و مدیریت آن می‌تواند بسیار کارآمد باشد و مشکلات عدیده این وزارتخانه را سر و سامان بدهد. به هر حال قرار است فردی در راس امور قرار بگیرد که توانایی و تجربه را توامان داشته باشد و قرار نیست فقط به این دلیل که از سوی دولت معرفی شده مجلس چشم و گوش بسته رای اعتماد بدهد، در مورد یوسف نوری وضعیت کاملا متفاوت است و توانایی‌های که در زمینه مدیریتی دارد می‌تواند بسیار در گرفتن رای اعتماد از سوی مجلس موثر باشد. 

    ارتباط با نمایندگان مجلس

مصطفی نخعی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه نیز با اشاره به رابطه خوبی که «یوسف نوری» با نمایندگان مجلس به «تعادل» می‌گوید: خوشبختانه گزینه سوم برای وزارت آموزش و پرورش علاوه بر اینکه توانایی قابل توجهی دارد و در زمینه‌های مختلف مدیریتی سابقه دارد، با نمایندگان مجلس هم تعامل خوبی دارد و این مساله می‌تواند یک امتیاز محسوب شود. به هر حال نباید فراموش کنیم که وزارت آموزش و پرورش این روزها وضعیت مساعدی ندارد و وزیر نقش محوری در حل مشکلات وزارت آموزش و پرورش دارد اما در کلیت این دولت است که باید بخواهد تا مشکلات این وزارتخانه برطرف شود. به هر حال نمایندگان مجلس تمام تلاش خود را می‌کنند تا فردی اصلح را برای این پست انتخاب کرده و مسوولیت را به دست توانای فردی بسپارند که بتواند قدم‌های مثبتی در راه بر طرف کردن مشکلات عدیده این وزارتخانه بر دارد. 

    آموزش و اقتصاد دو بال توسعه کشور

پرویز اوسطی، نماینده مردم قروه و دهگلان در پاسخ به این سوال که آیا مجلس با توجه به اهمیت و جایگاه وزارت آموزش و پرورش در انتخاب گزینه اصلح تلاش می‌کند، به «تعادل» می‌گوید: ما به خوبی می‌دانیم که آموزش و اقتصاد دو بال توسعه کشور هستند. در واقع اقتصاد هم بر بستر علم و فناوری و دانش و آموزش رشد می‌یابد. به همین دلیل نمایندگان در مورد وزیر آموزش و پرورش به دولت سخت گرفته‌اند و بر این باورند که باید فردی اصلح در این جایگاه بنشیند. یوسف نوری با توجه به سوابقی که دارد می‌تواند گزینه مناسبی باشد و اکثر نمایندگان بر این باورند که او فردی است که باید سکان هدایت وزارتخانه‌ای مثل آموزش و پرورش را به دست بگیرد. سوابق و برنامه‌های او به دقت مورد بررسی قرار گرفته است و باید دید که آیا این گزینه می‌تواند رای اعتماد نمایندگان را به دست بیاورد؟ 

    راند پایانی یا ادامه راه؟

امروز قرار است در صحن علنی مجلس سومین گزینه پیشنهادی دولت برای آموزش و پرورش مورد بررسی قرار بگیرد. آنچه تا این لحظه به نظر می‌رسد، کسب رای اعتماد نمایندگان توسط یوسف نوری است. هر چند که در مقایسه با وزرای قبلی آموزش و پرورش و سوابق کاری آنها نوری هنوز هم گزینه‌ای ضعیف به نظر می‌رسد اما حضور او در بدنه آموزش و پرورش می‌تواند نقطه مثبت سوابق او برای کسب این موقعیت باشد. حال باید دید نمایندگان در این باره چه تصمیمی می‌گیرند و این وزارتخانه می‌تواند فردی توانمند را در راس خود داشته باشد؟

 

ارسال نظر