بیمارستان‌ها تا یک هفته آینده ظرفیت‌شان تکمیل می‌شود

۱۴۰۰/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۰۷۶
بیمارستان‌ها تا یک هفته آینده ظرفیت‌شان تکمیل می‌شود

گلی ماندگار|تمام دنیا در حال پشت سر گذاشتن کرونا هستند، ما به عقب بازمی گردیم. یک بار دیگر تعطیلی کسب و کارها و... به واسطه قرمز شدن تعداد بیشتری از شهرها و استان‌ها در دستور کار قرار گرفته و معلوم نیست این وضعیت دوباره تا کی ادامه خواهد داشت. در حالی که این روزها مسوولان در حال رونمایی از واکسن‌های داخلی هستند و از سوی دیگر کارشناسان حوزه بهداشت و درمان اعلام می‌کنند که هیچ یک از این واکسن‌ها برای تایید به سازمان بهداشت جهانی فرستاده نشده رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرده از اقدام خیرهای خارجی که قصد ارسال واکسن برای سیستان و بلوچستان دارند و هر گروه دیگر با نیت خیرخواهانه که بتواند این کمک را انجام دهد، استقبال می‌کنیم! از سوی دیگر وضعیت برخی از شهرها و استان‌ها حتی از قرمز هم گذشته به مرز بحران رسیده است. چرا در شرایطی که نزدیک به دو سال از وقوع این همه‌گیری در دنیا می‌گذرد و حالا اکثر کشورها توانسته‌اند خود جمعیت خود را در برابر ویروس کرونا ایمن کنند، ما هنوز در همان مرحله اول اعلام محدودیت‌ها، پرشدن تخت‌های بیمارستانی و تعطیلی کسب و کارها باقی مانده ایم؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند که عامل ایجاد موج‌های کرونا در کشور نه طبیعت ویروس کرونا بلکه سیاست‌های اشتباه است و به همین دلیل پیام طبرسی، رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری معتقد است که ایران به کشوری «موج‌خیز» درباره ویروس کرونا در دنیا تبدیل شده است، در صورتی که وضعیت در دیگر کشورها به این شکل نیست.

پیام طبرسی در این رابطه به خبرآنلاین می‌گوید: «مدیریت ما اشتباه است، چرا کشورهای دیگر با چنین چالش‌هایی درگیر نمی‌شوند؟ بله در برخی کشورها یک موج سنگین کرونا به وجود آمد، اما از اشتباهاتشان درس گرفتند و کنترل کردند. چرا در همین ترکیه که کنار ماست این اتفاقات رخ نمی‌دهد؟ چرا ترکیه توانسته ۵۰ درصد جمعیتش را واکسینه کند اما ما نتوانستیم؟»

همچنین ورود گونه دلتا کرونا به کشور باعث شده که نگرانی‌ها نسبت به قبل بیشتر هم بشود، در حالی که طبرسی و بسیاری از کارشناسان بارها نسبت به بسته شدن مرزهای شرقی برای جلوگیری از ورود این نوع ویروس هشدار داده بودند. 

رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در پاسخ به پرسشی درباره هسته اصلی شروع موج پنجم کرونا می‌افزاید: تا موقعی که درصد عمده‌ای از مردم واکسینه نشوند یا محدودیت‌های جدی ایجاد نشود، آمدن موج‌های کرونا یک اتفاق غیرقابل اجتناب است و قادر نخواهیم بود جلوی آن را بگیریم. بالاخره ویروس می‌آید یک سری به آن مبتلا می‌شوند و بعد دوباره یک گونه جدید رخ می‌دهد و این اتفاق تکرار می‌شود. این موج به خاطر ویروس دلتا ایجاد شده است، این نوع ویروس کرونا در هند بود و بعد وارد کشورهای دیگر از جمله ایران شد. از جنوب کشور. همان موقع که جنوب وارد شرایط قرمز شد، وقوع این اتفاق قابل پیش‌بینی بود. تجربه نشان داده که با قرمز شدن یک منطقه دیگر مناطق هم بلافاصله قرمز می‌شوند. اینطور نیست که منطقه‌ای قرمز شود و اوضاع جاهای دیگر خوب باشد، مگر اینکه بتوانیم از سیاست‌های کنترلی استفاده کنیم که متاسفانه هیچکاری در این رابطه در کشور ما انجام نمی‌شود.

  وعده واردات واکسن عملی نشده است

او درباره شرایط و تفاوت‌های سویه دلتا ویروس کرونا می‌گوید: هر ویروس جهش‌یافته جدید میزان انتقال بیشتری دارد و حتی ممکن است افرادی که قبلا به بیماری مبتلا شدند یا واکسن زدند دوباره کرونا بگیرند. البته خوشبختانه افراد واکسینه شده درگیر بیماری شدید یا منجر به فوت نشدند. این خبر خوبی است و نشان از اثر واکسیناسیون می‌دهد.

ممکن است که واکسیناسیون در پیشگیری از ابتلا به بیماری گاهی موفق نشود اما جلوی مرگ و بستری بیماران را می‌گیرد. چون درصد واکسیناسیون ما خیلی پایین است، نمی‌توانیم روی این موضوع چندان حساب کنیم. ما نمی‌توانیم اصل واکسیناسیون را فراموش کنیم، باید هر واکسنی شد بزنیم. با این حال فقط در حال وعده دادن هستند، الان چهار هفته است که نسبت به واردات واکسن قول داده‌اند اما این اتفاق رخ نداده است. حساب کنید که چند نفر از هم وطنان ما در این مدت فوت کردند و چند نفر قرار است در موج بعدی فوت کنند. این یعنی مدیریتمان اصلا خوب نیست.

  تکنولوژی تشخیص سویه‌های کرونا 

در ایران محدود است

طبرسی با اشاره به اینکه تکنولوژی تشخیص گونه‌های مختلف کرونا در کشور بسیار محدود است، می‌افزاید: این تکنولوژی بسیار گران است و ما آزمایشگاه‌های مربوط به این کار را نداریم. مناطق مسوول هم گرفتار هستند، به همین دلیل از گزارشات دیگر مناطق متوجه می‌شویم که کرونای دلتا وارد ایران شده است یا نه.

او با اشاره به هشدارهای کادر درمانی در مورد تردد به جنوب کشور می‌افزاید: اگر این هشدارها جدی گرفته می‌شد به این سرعت و شدت دچار موج نمی‌شدیم. موج چهارم کرونا در کشور ما از اول فروردین تا اواسط خرداد طول کشید. خرداد شرایط کمی بهتر شد و دوباره چند هفته بعد با این موج روبرو شدیم. یعنی روند کاهشی کرونا در کشور ما بیشتر از چند هفته نبود. این روند کاهشی مسوولان را گول می‌زند و اینها فکر می‌کنند که اقداماتشان باعث بهتر شدن اوضاع شده است. در صورتی که ماهیت موج این است که پس از مدتی فروکش می‌کند. براین اساس در مورد این موج پنجم هم کل تابستان و تا اواسط شهریور درگیر هستیم.

  بیمارستان‌ها به زودی پر می‌شود

طبرسی در بخش دیگری از صحبت‌هایش می‌گوید: تا هفته آینده همه بیمارستان‌ها پر می‌شوند و احتمالا دوباره باید بیمارستان‌ها تغییر کاربری بدهند و بخش‌های عادیشان را به بخش کرونایی تبدیل کنند. در حال حاضر با موج بیماران سرپایی روبرو هستیم، این موج در یک هفته آینده به بستری می‌کشد، آن زمان دیگر کنترل وضعیت بسیار سخت است و اصل ماجرا آن زمان شروع می‌شود.

  موج پنجم شدیدتر است

او می‌افزاید: طبیعت موج‌های کرونایی است که هر کدام نسبت به قبلی شدیدتر است. باید از قبل درس بگیریم، در کشور ما هر موجی که آمده از قبلی شدیدتر بود. موج پنجم هم از این قاعده پیروی می‌کند. این موج کرونا تازه شروع شده است و هنوز معلوم نیست که کی به اوج آن می‌رسیم. امیدوارم اوج این وضعیت جدید مثل قبل بیشتر نشود، بالاخره آدم باید آرزو کند تا شاید برآورده شود. اما تا کار عملی صورت نگیرد نمی‌توان امیدی داشت. رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری می‌افزاید: از ابتدای موج پاندمی تاکنون از لحاظ درمانی اقدامات مناسبی انجام شده از جمله ساخت بیمارستان و‌آی سی یو و ... اما در بحث پیشگیری هیچ اقدامی صورت نگرفته است. ما هنوز نتوانسته‌ایم راهکاری پیدا کنیم که مانع از بروز موج‌های جدید کرونا در کشور شویم و این می‌تواند وضعیت را برای ما بسیار سخت‌تر کند. اینکه شهرها را از رنگ‌بندی کنیم صرفا بازی بار رنگ‌ها و کار اشتباهی است. سه‌شنبه می‌گفتند که تهران شنبه قرمز می‌شود، شما که می‌دانید وضعیت در تهران در حال قرمز شدن است چرا کاری انجام نمی‌دهید؟ 

  سیاست‌های ما در قبال کرونا اشتباه است

او در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: اول هفته پیش من هشدار دادم که وضعیت کرونا در تهران قرمز شده است. اما همان روز این حرف من را تکذیب کردند و گفتند که موارد روبه کاهش است. ما که از یک هفته پیش می‌دانستیم قرار است تهران در وضعیت قرمز کرونا قرار بگیرد چرا هیچ‌کاری انجام ندادیم؟ می‌گویند برای ایجاد محدودیت‌ها رنگبندی می‌کنند، اما شما میزان محدودیت‌ها را در شهرها ببینید، مثلا محدودیت منع تردد چقدر اجرا می‌شود؟ الان به فرودگاه نگاه کنید، آیا در آنجا چیزی از کنترل کرونا و رعایت نکات بهداشتی می‌بینید؟ وقتی محدودیتی نیست نمی‌توانید نسبت به کنترل بیماری انتظاری داشته باشید. بیماری که رفتارش تغییری نمی‌کند. مدیریت ما اشتباه است، چرا کشورهای دیگر با چنین چالش‌هایی درگیر نمی‌شوند؟ بله در برخی کشورها یک موج سنگین کرونا به وجود آمد، اما از اشتباهاتشان درس گرفتند و کنترل کردند. چرا در همین ترکیه که کنار ماست این اتفاقات رخ نمی‌دهد؟ چرا ترکیه توانسته ۵۰درصد جمعیتش را واکسینه کند اما ما نتوانستیم؟ تا زمانی که این اقدامات درست نشوند پشت سر هم با موج‌های کرونا درگیر می‌شویم، ما الان به کشور موج‌خیز کرونا در دنیا تبدیل شدیم. در گزارشات سازمان جهانی بهداشت هم منعکس شده که متاسفانه ما نتوانستیم مدیریت خوبی در پیشگیری از کرونا داشته باشیم. در بحث پیشگیری به‌شدت دچار ضعفیم.

  چاره‌ای جز تعطیلی واقعی نیست

طبرسی می‌افزاید: در حال حاضر چاره‌ای جز تعطیلی نداریم. ما دوست نداریم جایی تعطیل شود، اما وقتی بیماری در حال گسترش است و شهر در وضعیت قرمز قرار گرفته است، مجبوریم محدودیتی ایجاد کنیم. 

الان می‌گویند محدودیت داریم، اما اینها اصلا اجرا نمی‌شوند. روی کاغذ محدودیت وجود دارد اما در عمل اینطور نیست. امروز تهران قرمز شد اما ترافیکش از همیشه بیشتر بود. اگر محدودیت‌ها عملی می‌شدند که نباید چنین اتفاقی رخ می‌داد.

 

ارسال نظر