راه‌های مدیریت مصرف آب در روزگار کم‌آبی ‌

۱۴۰۰/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۱۷۲
راه‌های مدیریت  مصرف آب   در روزگار  کم‌آبی ‌

کم‌بارشی امسال می‌تواند پیامدهای ناگواری به همراه داشته باشد. اگر وضعیت مصرف آب در کشور مورد بازنگری قرار نگیرد و کاهش مصرف را در دستور کار قرار ندهیم ممکن است با قطعی آب در بسیاری از شهرها مواجه شویم. رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران با بیان این مطلب ‌گفت: دستگاه‌ها باید با همکاری و اتخاذ راهکارهایی در زمینه‌های کشاورزی، صنعت و فضاسازی شهری مصرف آب را کاهش دهند.

    خشکسالی در تابستان

فاطمه برنا ضمن اشاره به اینکه حجم بارش‌های امسال نسبت به دو سال گذشته بسیار کم بوده است، اظهار کرد: این شرایط بارش‌ها نشان می‌دهد امسال با کم بارشی و خشکسالی در فصل تابستان روبرو هستیم البته ایران جزو کشورهایی است که در مناطق خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد و همیشه با مشکل خشکسالی و کمبود بارش مواجه بوده است. از این رو نسبت به میانگین جهانی میزان بارش‌های کشور بسیار کمتر است و عمدتا دچار کم بارشی و کمبود منابع آبی هستیم. او ادامه داد: کم بارشی روی منابع آب زیرزمینی تاثیرگذار است چراکه تغذیه این منابع از طریق بارش‌ است. از این رو اگر به سمت صرفه‌جویی در مصرف منابع آب زیرزمینی حرکت نکنیم با مشکلات کمبود آب در فصول گرم سال مواجه خواهیم شد بنابراین لازم است چه در بلندمدت و چه در کوتاه‌مدت برای صرفه‌جویی در مصارف آب و حفظ منابع آب زیرزمینی برنامه‌ریزی شود.

  آبیاری سنتی کشاورزی 

آب زیادی هدر می‌دهد

به گفته برنا، یکی از راهکارهای صرفه‌جویی در منابع آب در بخش کشاورزی، استفاده از طرح‌های آبیاری تحت فشار مانند آبیاری قطره‌ای است که می‌تواند در کنترل منابع آبی و مصرف بیش از حد منابع آب موثر باشد. در روش‌های سنتی آبیاری کشاورزی آب زیادی هدر می‌رود بنابراین اجرای طرح‌هایی مانند استفاده از آبیاری تحت فشار، بازچرخانی آب و بهره‌گیری از آب‌های خاکستری یعنی خروجی سیستم‌های تصفیه فاضلاب شهری باید در بلندمدت دیده شود و از این منابع آبی در کشاورزی و صنعت به‌ویژه از فرایند بازچرخانی آب در صنایع آب‌بر استفاده شود.

    تجدیدنظر در انتخاب گیاهان 

فضاهای  سبز شهری

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران در ادامه اظهار کرد: برخی گیاهانی که در فضای سبز شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند، مصارف آب بالایی دارند مانند چمن که بحث‌های زیست‌محیطی مختلفی درباره آن‌ مطرح است چراکه علاوه‌بر اینکه این نوع گیاهان در تصفیه کربن نقش موثری ندارند، فرایند چمن‌زنی خود باعث مصرف سوخت‌های فسیلی می‌شود که بر آلودگی هوا نیز موثر است. از این رو دستگاه‌های متولی از جمله شهرداری‌ها و محیط زیست باید در زمینه گیاهانی که در فضای سبز شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند، تجدید نظر کنند و از گیاهان و درختانی استفاده شود که میزان آب کمتری مصرف می‌کنند و متناسب با شرایط آب و هوایی کشور هستند. او ادامه داد: تغییراتی در سبک زندگی باید ایجاد شود و به سمتی حرکت کنیم که میزان مصارف انرژی و آب را در فرایندهای شهرسازی، فضاسازی و زیباسازی شهری با استفاده از گیاهانی که تحمل کم آبی و خشکی را دارند، کاهش دهیم. دولت اقدامات خوبی در زمینه حمایت از آبیاری تحت فشار در حوزه کشاورزی انجام داده است و وام‌های بلاعوضی در نظر گرفته که حدود ۷۰ درصد از این طرح‌ها را حمایت می‌کند اما در صورتی که حمایت‌ها در حوزه‌های دیگر مانند بازچرخانی و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب نیز افزایش ‌پیدا کند می‌توان در بازه کوتاه‌مدت به این اهداف دست یافت و اثربخشی این طرح‌ها را تسریع کرد. برنا در ‌پایان ضمن اشاره به اینکه برای گذر از شرایط کم‌آبی و خشکسالی به همکاری و همراهی دستگاه‌ها و مردم است، اظهار کرد: با توجه به مصرف بالای آب در کولرهای آبی، شهروندان نیز می‌توانند با کنترل دمای منازل تا حد امکان میزان مصرف آب را در فصول گرم سال به حداقل برسانند تا بتوانیم شرایط خشکسالی را ‌پشت سر بگذاریم.


 

ارسال نظر