زلزله گناوه خسارت جانی نداشت

۱۴۰۰/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۶۳۴
زلزله گناوه خسارت جانی نداشت

ساعت 11 و 11 دقیقه روز گذشته زلزله 5.9 ریشتری بندر گناوه در استان بوشهر را لرزاند. کانون این زمین لرزه 10 کیلومتری عمق زمین بوده و لرزش آن در شهرها و استان‌های اطراف و حتی کشور کویت هم احساس شده است. بعد از آن پس لرزه‌های متناوبی نیز اتفاق افتاد که بزرگ‌ترین آن 4.4 ریشتر بود. مساله مهم اما میزان خسارت‌های جانی و مالی این زلزله است که بر اساس آخرین اخبار خوشبختانه جز مصدوم شدن چند نفر و ترک خوردن دیوار خانه‌های روستایی خسارت دیگری گزارش نشده است. 

    21 روستا تحت تاثیر زلزله

بنا به گفته سخنگوی جمعیت هلال احمر 21 روستا در این زمین لرزه آسیب دیده‌اند. خوشبختانه این زمین لرزه آمار فوتی نداشته است اما در برخی از روستاها افرادی مصدوم شده‌اند.  دکتر محمد حسن قوسیان مقدم درباره آخرین وضعیت مناطق زلزله زده بندرگناوه و امدادرسانی در این منطقه، اظهار کرد: تاکنون تخریب و ترک خوردگی دیوارهای منازل گزارش شده است. همچنین۵۲۰۰ تخته چادر آماده است تا در صورت نیاز توزیع شود.  قوسیان با بیان اینکه ۲۱ روستا با ۴۵۵۳ نفر شامل ۱۱۷۹ خانوار تحت تاثیر هستند گفت: ۳۸۵ نیروی عملیاتی شامل ۷۷ تیم، ۱۵ پایگاه، ۱۰ شعبه و دفاتر نمایندگی در استان بوشهر، ۶۰۷ نیروی عملیاتی در قالب ۸۱ تیم در کهگیلویه و بویراحمد، ۱۶۶۳ نیروی عملیاتی در قالب ۱۶۵ تیم در خوزستان، ۶۱۲ نیروی عملیاتی شامل ۹۰ تیم در هرمزگان در آماده باش هستند. او شمار مصدومان این زلزله را تا ساعت ۱۳، پنج نفر اعلام کرد که چهار نفر در گناوه و یک نفر هم در دیلم هستند.

    ثبت ۱۰ پس‌لرزه

سازمان اورژانس کشور نیز در گزارش جدیدی از افزایش مصدومان این حادثه به چهار نفر در گناوه خبر داد و اعلام کرد: تاکنون بیش از ۱۰ پس لرزه در منطقه ثبت شده است. اورژانس هوایی، اتوبوس آمبولانس و تیم واکنش سریع سلامت در اولین دقایق به محل اعزام شده است.

    پالایشگاه گچساران خسارت دید

هوشنگ صیدالی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت وگاز گچساران با بیان اینکه زمین لرزه باعث بروز خسارت در برخی تاسیسات نفتی شد، گفت: بر اثر زمین لرزه یکی از توربین‌‌های تلمبه خانه گوره از سرویس خارج شد که نیرو‌های عملیاتی در حال بازگرداندن آن به سرویس هستند.صیدالی با اشاره به اینکه بخشی از سقف ساختمان تلمبه خانه کوره الف و سی نیز ریزش کرده است، افزود: همه نیرو‌های شرکت بهره‌برداری نفت وگاز گچساران در آماده باش کامل هستند.او بیان کرد: زمین لرزه خللی در روند تولید نفت ایجاد نکرده کرده است. البته هنوز میزان خسارت مالی وارد آمده به این پالایشگاه مشخص نشده است

     نیروگاه اتمی بوشهر سالم است

همچنین روابط عمومی نیروگاه بوشهر اعلام کرد: هیچ گونه آسیبی به نیروگاه اتمی بوشهر در اثر زلزله روز یکشنبه در شهرستان گناوه وارد نشده است.قابل ذکر است نیروگاه بوشهر بر اساس استانداردها و ضوابط بین‌المللی طراحی و احداث شده و در برابر شدیدترین زلزله‌های محتمل در کشور و منطقه ایمن است.

     برپایی ۳   بیمارستان صحرایی 

در مناطق زلزله‌زده

سخنگوی اورژانس کشور آخرین وضعیت زمین‌لرزه در مناطق زلزله در مرز بین دو استان بوشهر و فارس را اعلام کرد.مجتبی خالدی نیز درباره آخرین جزییات زمین‌لرزه در مرز بین استان‌های بوشهر و فارس گفت: تاکنون ۱۲ پس لرزه بعد از زمین‌لرزه اصلی که به بزرگی ۵.۹ ریشتر بود در این منطقه ثبت شده است. او ادامه داد: ۲۱ روستا با جمعیت نزدیک به ۵ هزار نفر در این منطقه حضور دارند. اکثر روستاها توسط ارزیابان بررسی شده‌اند.سخنگوی اورژانس کشور با بیان اینکه ۴ نفر در این زمین‌لرزه تاکنون مصدوم شده‌اند، تصریح کرد: مصدومان به صورت سرپایی درمان شده‌اند.خالدی خاطرنشان کرد: بیمارستان‌ها به ویژه بخش‌های ویژه در حال آماده باش هستند. همچنین ۵۰ دستگاه آمبولانس و ۵ دستگاه اتوبوس آمبولانس در حال آماده‌باش هستند. سه بیمارستان صحرایی و سه فروند بالگرد نیز آماده شده است. به گفته خالدی به دلیل پس‌لرزه‌های مدام یک دستگاه اتوبوس و ۲ دستگاه آمبولانس به گناوه اضافه شده است.

    خطر سونامی وجود ندارد

مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی، در این باره به خبرآنلاین گفت: زلزله بزرگ‌تر در چین‌خوردگی‌های مرز خلیج فارس رخ داده است، این اتفاق با زلزله بزرگای نزدیک۶ در ۹۰ کیلومتری بوشهر رخ داده است. از این منطقه انتظار وقوع چنین زلزله‌هایی غیرمنطقی نیست، این مناطق زلزله با تاقدیس‌هایی که سازوکار فشاری دارند رخ می‌دهند و چنین حوادثی انتظار می‌رود. استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی در این باره می‌گوید: این زلزله‌های جدید ربطی به سونامی ندارد، چون زلزله‌ها حداقل در ۳۰ کیلومتری ساحل رخ داده اند و از نظر بزرگی هم انتظار نمی‌رود که منجر به تغییری در کف دریا شوند.

 

ارسال نظر