پلاک مخدوش‌ها شناسایی می‌شوند

۱۴۰۰/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۶۰۶
پلاک مخدوش‌ها شناسایی می‌شوند

پوشاندن یا تغییر در ارقام پلاک از جمله اقدامات مجرمانه‌ای‌است که چندسالی‌ است برخی از رانندگان برای ورود به محدوده طرح‌های ترافیکی دست به انجام آن می‌زنند. اقدامی که گرچه تا همین چند وقت پیش عمدتا در طول روز و در معابر پیرامون طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا دیده می‌شد، اما مدتی است که با اجرای طرح منع تردد شبانه چنین خودروهایی در طول شب در برخی معابر دیده می‌شوند. موضوعی که رییس پلیس راهور ناجا نسبت به آن هشدار داده است.رییس پلیس راهور ناجا درباره پدیده مخدوش کردن پلاک خودرو، گفت: ابتدا باید بگویم که طبق قانون هر فردی در ارقام و مشخصات پلاک وسایل‌ نقلیه موتوری زمینی، آبی یا کشاورزی تغییر داده یا پلاک وسیله‌ نقلیه موتوری دیگری را به‌ آن الصاق کند، برای آن پلاک تقلبی به کار برد یا چنین وسایلی را با علم به تغییر یا تعویض پلاک تقلبی مورد استفاده قرار دهد به حبس از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.سردار سیدکمال هادیانفر با بیان اینکه طبق قانون دستکاری و تغییر در ارقام و مشخصات پلاک عنوان مجرمانه دارد، گفت: افرادی که به‌طور آگاهانه اقدام به این عمل کنند دیگر یک تخلف رانندگی مرتکب نشده و بلکه مرتکب جرم و تخلف توامان شده‌اند و قانونگذار نیز برای مجرم مجازاتی علاوه بر جریمه رانندگی درنظر گرفته است.او ادامه داد: در همین راستا نیز ماموران پلیس راهور با حضور در معابر شهری تمام کشور چه در طول روز و چه در طول شب با هرگونه پوشاندن پلاک و تغییر در اعداد و ارقام پلاک برخوردی جدی خواهند داشت.

    اشتباه جریمه نخواهید شد

رییس پلیس راهور ناجا درباره یک نگرانی پیرامون جریمه اشتباه با تغییر ارقام پلاک نیز گفت: شاید سال‌ها پیش چنین احتمالی وجود داشت، اما در حال حاضر با توسعه هوشمندسازی در پلیس راهور و اقداماتی که انجام داده‌ایم امکان اینکه با تغییر پلاک جریمه برای فرد دیگری صادر شود وجود ندارد.هادیانفر در توضیح چرایی این موضوع نیز گفت: زمانی که خودرویی شماره‌گذاری می‌شود، رنگ، نوع، مدل و یکسری دیگر از مشخصات آن نیز در سامانه پلیس ثبت می‌شود. به عنوان مثال پلیس قابلیت تشخیص این موضوع را دارد که یک پلاک متعلق به خودروی پژو ۲۰۶ با رنگ و سال تولید مشخص و... است. در همین راستا نیز اگر راننده‌ای اقدام به تغییر ارقام پلاک خودروی خود کند، بلافاصله این پلاک جریمه نمی‌شود، بلکه ابتدا مشخصات خودرو با پلاکی که دوربین ثبت کرده تطبیق داده می‌شود و سپس اگر همه‌چیز درست باشد، دیگر مراحل اجرایی خواهد شد. اگر هم این خودرو از سوی ماموران مشاهده شود، پلاکش در کمترین زمان ممکن قابل استعلام بوده و همین اطلاعات به مامور داده خواهد شد.

    شناسایی و معرفی پلاک مخدوش‌ها 

به مراجع قضایی

هادیانفر اضافه کرد: علاوه بر این و برای اطمینان بیشتر اخیرا نیز پلیس راهور یک ربات رایانه‌ای را طراحی کرده که قابلیت تطبیق سریع شماره پلاک با مشخصات خودرو را داراست و تاکنون اطلاعات بیش از۷۵۰ هزار دستگاه خودرو را بدون خطا تطبیق داده است. علاوه بر این عامل انسانی و کارشناسان خبره و متخصص ما نیز در مرحله‌ای دیگر بر این روندها نظارت دارند.رییس پلیس راهور ناجا با تاکید دوباره بر اینکه مخدوش کردن یا تغییر در ارقام پلاک نه یک تخلف بلکه جرم است، گفت: رانندگانی که دست به انجام این اقدام مجرمانه بزنند، از سوی پلیس شناسایی شده و به مراجع قضایی تحویل داده می‌شوند.

    ردیابی پلاک‌های مخدوش هم با دوربین

 و هم ازسوی مامور

هادیانفر درباره پوشاندن پلاک و نیز امکان تشخیص پلاک اصلی این خودروها نیز به ایسنا گفت: با توجه به اینکه امکان تشخیص پلاک وجود دارد، بنابراین پلیس این امکان را دارد که پلاک اصلی این خودروها را نیز با استفاده از ارکان وسیله، تجهیزات و نوع آن شناسایی کند. از طرفی دیگر ماموران پلیس راهور در تمام ساعات شبانه روز چه در طول روز و چه در طول ساعات اجرای طرح منع تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد در معابر شهری مستقر بوده و بر این موارد نظارت جدی دارند. 


 

ارسال نظر