انتظار برای تولید واکسن داخلی ایران را از سرعت اپیدمی عقب انداخت

۱۴۰۰/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۲۸۲
انتظار برای تولید واکسن داخلی 
ایران را از سرعت اپیدمی عقب انداخت

ازهمان روزهایی که صحبت از ساخت واکسن داخلی کرونا به میان آمد، سازمان نظام پزشکی کشور طی بیانیه‌ای به دولت اعلام کرد که نخریدن واکسن ومنتظر ماندن برای واکسن داخلی اشتباه بزرگی است که می‌تواند مردم را با مشکلات زیادی مواجه کرده و تعداد مبتلایان و فوتی‌ها را به میزان غیر قابل کنترلی افزایش دهد. اما هیچ کدام از این هشدارها و توصیه‌ها جدی گرفته نشد.

    عقب ماندن از سرعت اپیدمی

رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با انتقاد از عملکرد ضعیف مسوولان در تامین واکسن کرونا تاکید کرد: انتظار برای تولید واکسن داخلی، ایران را از سرعت اپیدمی عقب انداخت. عباس آقازاده با اشاره به اینکه در تمام دنیا طبق سند ملی واکسیناسیون اولویت تزریق واکسن کرونا با کادر درمان و بهداشت است، بیان کرد: با این اولویت‌بندی، سعی می‌کنند تا فضای امن‌تری را برای خدمت رسانی کادر درمان ایجاد کنند، ضمن اینکه از آغاز این بحران ما شاهد ابتلا و شهادت افراد متعهد و عزیزی از کادر درمان بودیم. او ادامه داد: تلفات بالا در این قشر نشان می‌دهد که چقدر نیاز است تا از اولویت‌بندی تزریق واکسن برخوردار باشند، در واقع اصلا موضوع این نیست که خون کادر درمان رنگین‌تر از دیگر اقشار است، بلکه موضوع نقش کادر درمان در سلامت مردم جامعه مطرح است.

  پشت سر ویروس کرونا در حرکت هستیم

آقازاده افزود: هر کشوری همچون کشور ما برای تزریق واکسن اولویت بندی را در نظر گرفته و زمانی واکسیناسیون این اپیدمی را به زانو در می‌آورد که بیش از ۷۰ درصد آن جامعه واکسینه شوند، یعنی واکسیناسیون گروه‌های خاص در جاهای خاص به تنهایی کافی نیست و سرعت اقدامات ما در برابر این ویروس از سرعت اپیدمی عقب‌ مانده و بیماری با سرعت بیشتری در جامعه در حرکت است و ما در پشت آن در حرکت هستیم.او گفت: در این شرایط نتوانستیم با اپیدمی برخورد کنیم و ابتکار عمل را به دست بگیریم تا از آن جلو بیفتیم و یکی از ابعاد عقب ماندن ما در تامین واکسن مردم بود، خوشبختانه در کشور برای ساخت واکسن تلاش‌هایی شده و خیلی هم خوشحال هستیم، اما این تلاش‌ها زمانی عملا مجوز استفاده می‌گیرد که مراحل معینی را طی کنند، در واقع از ۶ ماه پیش گفتیم اگر همه‌چیز خوب پیش رود، در بهترین حالت در اواخر خرداد و اوایل تیر واکسن ایرانی در دسترس مردم قرار می‌گیرد. آقازاده افزود: تاکید داشتیم و گفتیم که نمی‌توان منتظر نتیجه زحمت‌ها و تلاش دانشمندان داخلی ماند، چون در این مدت، انتظار برای نتیجه واکسن داخل ما را از اپیدمی عقب می‌اندازد و برای همین باید از منابع معتبر علمی و who واکسن تهیه کنیم و بین گروه‌های هدف جامعه توزیع کنیم تا بعد با تولید انبوه داخلی پوشش ۷۰ درصدی داشته باشیم.

     برایند اقدامات برای تامین واکسن ضعیف بود

او ضمن اشاره به اینکه از طرف نظام پزشکی ماه‌ها است که مساله تامین واکسن عنوان می‌شود، ادامه داد: با توجه به تلاش‌های وزارت بهداشت و سایر بخش‌های حکومت، اما برایند و ماحصل اینها ضعیف بوده و در رابطه با تامین واکسن مورد نیاز، فعال و موثر برخورد نکردیم.

     واکسیناسیون کادر درمان 

بخش خصوصی هنوز انجام نشده است

او در مورد وضعیت واکسیناسیون کادر درمان افزود: در رابطه با کادر درمانی هم بخشی که در بیمارستان‌های دولتی مشغول هستند و یا جزو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی هستند، یعنی در بخش دانشگاهی و دولتی فعالیت می‌کنند، به خصوص افرادی از این گروه که در بخش‌های آی‌سی‌یو و کرونایی مشغول هستند، تقریبا درصد بالایی از آنها تا این لحظه واکسن را دریافت کردند، ولی در بخش خصوصی، مطب‌ها، بیمارستان‌های خصوصی، موسسات تصویربرداری، داروخانه‌ها، فیزیوتراپی‌ها و کل بخش خصوصی که بیرون از بخش دولتی کار می‌کنند، هنوز واکسیناسیون انجام نشده است. رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: در حال حاضر توزیع واکسن، طبق سند ملی انجام خواهد شد، با واکسن اسپوتنیک تا الان این اقدام انجام شده است و در ادامه با واکسنی که ماه‌ها از سبد کوواکس ثبت سفارش کردیم انجام خواهد شد و از امروز توزیع واکسن از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور انجام می‌شود و تا زمانی که کل کادر درمان تکمیل شود، این کار ادامه خواهد داشت.

    آمار اعلامی واکسیناسیون ۸۰   درصدی

 کادر درمان دقیق نیست

رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با اشاره به صحبت‌های مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت، مبنی بر اینکه تاکنون ۸۰ درصد کادر درمان بیماران کرونایی در کشور واکسینه شده‌اند، بیان کرد: ایشان به‌طور کامل به آمار واکسیناسیون کادر درمان واقف نیستند، اگر منظورشان کادر درمان پزشکان و پرستاران بیمارستان‌های دولتی است، این آمار باز هم دقیق نیست، چون در بیمارستان‌های دولتی سراسر کشور هم ۸۰ درصد همکاران ما واکسیناسیون نشدند و حتی ۸۰ درصد پرستاران استخدام بیمارستان دولتی ما هنوز واکسن دریافت نکردند، این آماری که ایشان دادند به نظر دقیق نیست و باید اصلاح شود چون ما کادر درمان را فقط کسانی که در وزارت بهداشت یا در بیمارستان‌های دانشگاهی هستند، تلقی نمی‌کنیم.

 

ارسال نظر