با سهمگین‌ترین موج کرونا مواجه هستیم

۱۴۰۰/۰۱/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۱۶۹
با سهمگین‌ترین موج کرونا 
مواجه هستیم

    بهشت زهرا آرایش بحرانی گرفت

   تهران قرمز شد، سینماها تعطیل

   حضور حداکثر ۳۰  درصدی  کارمندان ادارات در تهران

نظام سلامت روزهای پرچالشی را پیش رو دارد. این اولین جمله‌ای است که وزیر بهداشت و درمان در نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد. سعید نمکی با هشدار نسبت به افزایش موارد مثبت کرونا در کشور گفت: با یکی از سهمگین‌ترین امواج کرونا مواجه هستیم. 

وزیر بهداشت با بیان اینکه مدیریت و اداره کرونا یکی از نفس ‌گیرترین سال‌‌های اداره حوزه سلامت را برای ما رقم زد، افزود: متاسفانه ارزشمندترین همکارانم را به دلیل سهل ‌انگاری و عادی پنداری عده‌ای از دست می‌دهیم و این غصه و رنج بزرگی است. او در مورد مدیریت بیماری کرونا ادامه داد: دانشگاه‌های علوم پزشکی و کادر بهداشت و درمان به‌شدت در صحنه خوب حاضر شدند و مدیریتی را اعمال کردند که در تاریخ کشور ثبت خواهد شد؛ ما وارد عرصه جدیدی شدیم و این موج را بسیار سهمگین‌تر از چیزی می‌بینم که برخی دوستان می‌بینند.

    ۳  پیک کرونا را مدیریت کردیم

نمکی یادآور شد: با توجه به زیرساخت‌های کشور انگلیس بسیار روشن بود که آمار واقعی تعداد فوتی‌ها در این کشور بسیار بیشتر از آماری بود که رسانه‌‌ای می‌‌شود. ما سه پیک کرونا را مدیریت کردیم و کادر بهداشت و درمان حتی یک روز استراحت نکردند و حتی به یک رییس دانشگاه هم مرخصی ندادم؛ پرسنل با تمام سختی‌ها و مشکلات به وظایف خود به خوبی عمل کردند.

   کسی  به حرف‌های  من گوش نداد

وزیر بهداشت افزود: پیش از عید به روسای دانشگاه‌‌های علوم پزشکی از طریق ویدئوکنفرانس تأکید کردم که تلاش زیادی را برای کنترل کرونای انگلیسی داشته باشند و همه آماده باش بودند اما متأسفانه در مورد کنترل سفرها کسی به حرف من گوش نداد و امروز با گرفتاری بسیار سنگینی مواجه هستیم. او با ابراز نگرانی از اینکه با یکی از سهمگین‌ترین امواج کرونا مواجه هستیم، تصریح کرد: برای نظام سلامت ایام پرچالشی را می‌بینم؛ می‌توانستیم به این مرحله نرسیم؛ اتفاقی که در خوزستان افتاد به ما نشان داد که مدیریت این ویروس، کار بسیار سخت و مشکلی است و سختی‌هایی که کادر بهداشت و درمان در کنترل مسائل خوزستان متحمل شدند از تلاش‌‌های ۱۲ ماهه برای کل کشور سخت‌تر و سنگین‌تر بود و در واقع اگر همزمان سه موج مانند خوزستان به ما تحمیل می‌‌شد، نظام سلامت فرو می‌‌ریخت.

   در شرایط بسیار سنگین و دشوار قرار داریم

نمکی گفت: باید ویروس را در سرزمین گرفتار و زمین‌ گیر کنیم. نظام سلامت به رغم همه تلاش‌ها برای دستیابی به مرگ و میرهای تک رقمی امروزه با مشکل مواجه است. نباید اجازه داد افسار از دست ما رها شده و مرگ و میرها افزایش یابد. امروزه مهار اژدهای کووید ۱۹ چموش سرکش از دست ما رها شده و مشخص نیست چه زمانی مرگ سه رقمی را کاهش دهیم. در حال حاضر در شرایط بسیار سنگین و دشوار قرار داریم. وزیر بهداشت در مورد ارز دارو گفت: سازمان غذا و دارو در این باره تلاش‌‌های بی‌وقفه‌ای داشته است؛ در سال آرام ۹۷ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو بیشتر از سال درگیر کرونا ارز دارو گرفتیم، بخشی را به تولید داخل اختصاص دادیم و حدود ۱.۵ برابر ۹۷ درصد دارو که ساخت داخل بود، ارزبری برای سه درصد داروی وارداتی داشتیم که در فرآیند یک سال و نیم آن را به نصف کاهش دادیم.

    افزودن ۳ هزار تخت ICU

نمکی با اشاره به افزودن سه هزار تخت ICU، خاطرنشان کرد: اجازه ندادیم حتی یک بیمار پشت در بیمارستان‌‌ها بماند، امروز تعداد مرگ و میرها بیش از ۱۶۰ نفر اعلام شده، اما هنوز بستری‌‌ها در حد پیش‌‌بینی نیست و مشخص نیست چه اتفاقی در انتظار ماست. وزارت بهداشت مظلوم است و متأسفانه مورد بی مهری قرار گرفته و منابع کافی برای اداره مجموعه وجود ندارد و ارز را به دلایل مختلف به ما ندادند. وزیر بهداشت ادامه داد: در رابطه با تجهیزات پزشکی نظام قیمت‌گذاری داریم و اجازه افزایش قیمت‌ها را نمی‌دهیم؛ از تولید داروی داخلی به‌شدت حمایت کردیم و اگر دارویی گران شد، دارویی بوده که به آن ارز نیمایی دادند، جایگاه تجهیزات پزشکی در معاونت درمان مورد توجه قرار گرفته است.

 

  حتی ۱ نفر از مسوولان کشور 

واکسن نزده است

وزیر بهداشت با بیان اینکه تهیه واکسن بسیار دشوار و در دنیا کالای سیاسی به شمار می‌‌رود و در اختیار هر کسی قرار نمی‌دهند، تصریح کرد: حتی یک نفر از مسوولان جمهوری اسلامی تاکنون واکسن نزده و رهبر معظم انقلاب هم تأکید کردند که واکسن ایرانی می‌‌زنند، متأسفانه پولی را از ۱۰ درصد هدفمندی و یک درصد ارزش افزوده به ما ندادند، طرح شهید سلیمانی را دنبال کردم و معتقد بودم که باید از ظرفیت بسیج برای مبارزه با کرونا استفاده کرد. نمکی یادآور شد: برای جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان وضعیت امتیاز کرونا در آزمون استخدامی را بررسی خواهیم کرد.  

 

 

ارسال نظر