چند نکته در خصوص بازار

۱۴۰۱/۱۰/۱۳ - ۱۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۰۹۰
چند نکته در خصوص بازار

محسن عباسی| بازارهای کشور به چه سمت و سویی می‌روند؟ این پرسش در روزهایی که نرخ دلار در وضعیت نوسانی مستمری قرار دارد، بسیار مهم است.

ارتباط متقابل رشد نرخ تورم با افزایش نرخ ارز باعث شده تا هرازگاهی نرخ تورم باعث نوسانات ارزی و سپس نوسانات ارزی باعث رشد تورم شود. در این وضعیت بسیاری از ایرانیان می‌خواهند بدانند چه سرنوشتی در انتظار بازارهای کشورمان است؟ آیا باید در بازار دلار ورود کرد؟ در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری کرد یا اینکه به بازار بورس نگاهی تازه داشت؟

در جریان این یادداشت با نگاهی به وضعیت بازارها تلاش می‌کنم نگاهی به چشم‌اندازهای موجود در بازارهای کشور بیندازم. بازار ارز: پس از فرازهای مستمر و اندکی فرود در قیمت‌ها، نرخ ارز طی روزهای اخیر با نوعی تعلیق و سکوت همراه شده است.

به نظرم سقف اخیر نرخ ارز که در بالاترین صعود حتی به محدوده ۴۴۵۰۰ تومان نیز رسید تا چند ماه آینده، دوباره دیده نخواهد شد. به عبارت روشن‌تر، روند فرسایشی در نرخ دلار و سکه در شرایط فعلی محتمل‌تر است. با افت نسبی نرخ دلار در چند روز اخیر، بیشتر بازارهای کالایی دوباره وارد فاز رکود خواهند شد و این رکود به اصطلاح باعث کسادی کسب و کار‌های عمومی درآستانه‌ عید خواهد شد. باید منتظر روزهای آتی باشیم تا مشخص شود آیا در ماه‌های پایانی سال بازارها رنگ رونق به خود می‌گیرند یا رکود؟

اوراق مالی: دولت به دنبال کاهش سرعت گردش پول و رسوب آن در سیستم بانکی یا جمع‌آوری آن با اوراق دولتی است که به رکود بیشتر بازارها منجر خواهد شد. هر دولتی که سر کار می‌آید هوس جراحی اقتصادی به سرش می‌زند و در نهایت با ایجاد تورم شدید و افزایش سود بانکی و تلاش برای برگرداندن نقدینگی به سیستم بانکی کارش را به اتمام می‌رساند. چرخه‌های تورم و رکود تورمی مرتبا در این سال‌ها در اقتصاد کشور تکرار شده است.

بازار سهام: در خصوص بازار سهام هرچند دیدگاه‌های متنوعی وجود دارد، اما اغلب تحلیل‌ها چشم‌انداز رشد را برای بازار محتمل می‌دانند. شاخص بازار سهام اگرچه در منطقه‌ مقاومتی است ولی برخی گروه‌های بزرگ گارد مناسبی برای صعود دارند (پالایش و خودرو و فلزات و...). دست به دست شدن سهام برای این گروه‌ها می‌تواند جان تازه‌ای به بازار بدهد.

نظر شخصی من این است که این مقاومت با جابه‌جایی سهام و کسب انرژی شکسته خواهد شد. به نظرم اصلاح شاخص از اعداد بالاتری شروع خواهد شد.

بازار مسکن: طی هفته‌های اخیر، مسکن کمترین واکنش قیمتی را نسبت به رشد دلار داشت و علت آن رکود معاملاتی مسکن نسبت به دوران رونق این بازار است که علت آن هم نبود قدرت خرید خصوصا برای آپارتمان‌های متراژ بالا و مناطق گران‌تر است. 

با این وضعیت رکود تورمی همچنان در انتظار مسکن است و بازار ساخت و ساز مسکن به مراتب شاهد رکود بیشتری خواهد بود که این رکود به صنایع مرتبط با مسکن هم خواهد رسید (سیمان و فولاد و کاشی ...) در این میان بازار اجاره و رهن همچنان با رشد بالا مواجه خواهند بود. مردم این روزها مصائب فراوانی را برای اجاره مسکن حداقلی متحمل می‌شوند. این روند احتمالا ادامه خواهد داشت و مشکلات در این بخش تثبیت می‌شود.

بازار خودرو: در شرایطی که وزیر صمت با انتقادات دامنه‌داری در خصوص افزایش نرخ خودرو روبه‌روست و برخی تحلیل‌ها حاکی از خروج فاطمی‌امین از کابینه است، چشم‌انداز این بازار با ابهامات فراوانی روبه‌رو است. هنوز هم خودرو کالای سرمایه‌ای در کشور محسوب می‌شود. در واقع خرید خودرو در این بازار حکم خرید دلار ۴۵ هزار تومانی را دارد.

به نظرم عمده‌ خریداران خودرو فقط انگیزه‌ سرمایه‌گذاری دارند و جدای از رکود این بازار در ماه‌های آینده، دولت هم سفته‌بازان خودرویی را به نوعی نقره داغ خواهدکرد و بخش عمده‌ای از سود آنها رابا ابزار مالیاتی خواهد گرفت.

بازار رمزارزها: بسیاری از مخاطبان مایلند تا از دورنمای بازار رمزارزها هم با خبر شوند . به نظرم بیت کوین نهایتا با یک حرکت مثبت فریبنده به سمت محدوده ۱۷۰۰۰-۱۷۵۰۰ دلار حرکت خواهد کرد و از آنجا حرکت نزولی را آغاز خواهد کرد و در نهایت تارگت 14هزار دلاری را به خود خواهد دید.

مجموعه این گزاره‌ها حاکی از آن است که ابهاماتی که در شاخص‌های اقتصادی وجود دارد، در بازارها نیز نمایان است. در شرایطی که مردم نسبت به آینده امیدوار نیستند، بعید است دارایی‌های خود را وارد بازارهای پرریسک کنند، بنابراین بعید نیست که بازارهای اقتصادی ایران در چشم‌انداز پیش رو در هفته‌های پایانی سال با نوعی رکود همراه شوند.

 

ارسال نظر