فنر بورس در حال رهاسازی است

۱۴۰۱/۱۰/۰۸ - ۰۹:۳۰:۲۰
کد خبر: ۱۹۵۸۶۴
فنر بورس در حال رهاسازی است

محسن عباسی | دلار در مسیر رشد فزاینده قیمت قرار دارد. دیروز خبر رسید که محدوده 43 هزار تومانی را نیز رد کرده است. این رشد بدون تردید تاثیرات عینی در سایر بازارها هم خواهد داشت؛ با توجه به این واقعیت که تیم اقتصادی دولت مبتنی بر تصمیم‌سازی‌های علمی و اصولی سیاست‌گذاری اقتصادی نمی‌کند و اکثر تصمیمات به صورت ناگهانی، رادیکال و یک‌شبه گرفته می‌شود همواره شاهد نوعی شوک‌دهی به سیستم اقتصادی کشور هستیم و دولت با سعی و خطا و با هزینه‌های زیاد به دنبال اجرای برنامه‌های دستوری است. در نتیجه بعد از مشخص شدن اثرات منفی تصمیمات یک‌شبه یا تصمیمات به تدریج اصلاح می‌شود یا با یک تصمیم یک‌شبه‌ دیگر لغو می‌شود.

عموما فرصتی که باید قبل از تصمیم‌گیری صرف بررسی نتایج احتمالی شود، بعد از اخذ تصمیم و مشاهده‌ نتایج منفی آن، صرف اصلاح یا لغو آن می‌شود. این رویه هم در اقتصاد و هم در سیاست و فرهنگ و... کشورمان به مراتب اتفاق افتاده است. به عنوان نمونه بعد از اوج گرفتن نرخ دلار، ابتدا اعلام شد که افرادی که اقدام به خرید ارز کنند، یارانه‌شان لغو می‌شود؛ بعد از آن اعلام شد که مشکلی در تامین ارز مورد نیاز در کشور وجود ندارد و هر شخصی هر اندازه دلار که بخواهد می‌تواند خریداری کند. نهایتا هم با برخی تصمیمات بخشنامه‌ای سلبی و دستگیری فعالان بازار ارز تلاش شد تا بازار کنترل شود.

این در حالی است که دولت تا به امروز می‌بایست باید راهبردهای مشخص خود را برای مدیریت بازارهای ارز، سکه، مسکن، سهام و... ارایه می‌کرد. دولت نه برای بازار ارز برنامه‌ای ارایه کرده، نه در خصوص بازار سهام دورنمایی تعیین کرده، نه وعده‌هایش در بازار مسکن به سرانجام رسیده و نه در بازار خودرو کارنامه مناسبی به جای گذاشته است.

اما باید دید تاثیر افزایش نرخ دلار در سایر بازارها چگونه ظهور پیدا می‌کند. بر اساس اصل همگرایی بازارها هر تحرکی در یک بازار، منجر به ایجاد تکانه در سایر بازارها می‌شود. به عبارت روشن‌تر، نوسان در نرخ دلار در مدت زمان کوتاهی در بازارهای طلا، خودرو، مسکن و سهام بروز و ظهور پیدا می‌کند. پیش از این هم اشاره کرده بودم که بازار سهام به دنبال احیای خود است. در واقع مشخص بود که بورس عقب‌ماندگی خود را جبران خواهد کرد اما چند تا نکته وجود دارد که در ادامه مفصل‌تر راجع‌ به آنها صحبت خواهم کرد: 

1- در محدوده‌ شاخص یک میلیون و 700 واحدی، باید شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات باشیم این منطقه مقاومت معتبری است با این وجود شاخص با گارد خوبی وارد منطقه مقاومتی شده است. احتمالاهفته آینده شاهد عرضه‌های سنگین در بازار خواهیم بود.

2- در صورت جذب عرضه‌ها توسط بازار به سمت سقف قبلی حرکت خواهیم کرد در غیر این صورت یک اصلاح میانه خواهیم داشت و سپس یک موج صعودی قدرتمند برای حمله به سقف قبلی شاخص. انگیزه‌ شناسایی سود در هفته‌ بعد برای معامله‌گران کوتاه‌مدتی وجود دارد. وضعیت بازارهای موازی و تورم این دو ساله و چند ماه اخیر هر بازاری را به تحرک واداشته است.

ساده‌انگارانه است که وضعیت فعلی بورس را دائمی بدانیم. تمامی بازارها خود را با تورم هماهنگ کرده‌اند و فقط بورس است که دو سال از تورم عقب مانده است. این روند در چشم‌انداز پیش رو تغییر خواهد کرد و بازار سهام نیز به سمت هماهنگی بیشتر با تورم و نوسانات حرکت خواهد کرد. بنابراین بازار با تکانه‌های تازه‌ای مواجه خواهد شد. به نظرم در نهایت این عقب‌ماندگی با افزایش محسوس قیمت سهام و ثبت بازدهی غیرنرمال (در مقایسه با بازدهی سالانه سایر بازارها) جبران خواهد شد و این فنر فشرده‌ بورس آزاد خواهد شد.

 

 

ارسال نظر