سوددهی بورس در بلندمدت

۱۴۰۱/۰۲/۲۱ - ۰۰:۱۷:۲۲
کد خبر: ۱۸۸۸۶۹
سوددهی بورس در بلندمدت

مهرناز سلطانی

تاثیر عرضه‌های اولیه در بازار طبق تجربیات سال‌های قبل همواره جذب نقدینگی سرگردان بازار بوده است. معمولا در مواقعی که بازار صعودی است و مازاد نقدینگی در بازار وجود دارد، عرضه‌های اولیه با جذب آن بخش از نقدینگی در وهله اول به تامین سرمایه شرکت عرضه‌کننده کمک می‌کند و در مرحله بعد با جمع کردن نقدینگی مانع حبابی شدن بازار می‌شود. 

به دلیل بازار منفی 2 سال اخیر و ترس معامله‌گران و سهامداران، حجم و ارزش معاملات بازار مقداری نیست که باعث چرخش نقدینگی مازاد شود و به همین دلیل تعداد عرضه‌های اولیه بسیار اندک و بازدهی آن تعدادی که عرضه شده‌اند هم بسیار ناچیز بوده است.  از اسفند سال گذشته و با بهبود اوضاع بازار، اقبال مجددا به سمت بازار سهام بازگشت و تعداد معامله‌گران بازار کمی افزایش یافت ولی همچنان بازار چندان قرص و محکم نیست و ابهام و شبهات زیادی بین سرمایه‌گذاران دیده می‌شود و در نتیجه نقدینگی سرگردان چندانی در بازار دیده نمی‌شود که توسط عرضه اولیه جمع‌آوری شود. از همین رو تنها عرضه اولیه سال 1401 و قرن جدید یعنی آسیاتک هم تاثیر خاص مثبت یا منفی در بازار نگذاشت. 

در روز معامله آسیاتک بازار کاملا متعادل بود و در ابتدای کار کمی مثبت بود که در انتهای بازار اندکی منفی شد. البته تعداد شرکت‌کنندگان در این عرضه رشد خوبی نسبت به عرضه اولیه قبل یعنی فزر داشت که نشان می‌دهد وضعیت کلی بازار رو به بهبود است. 

برای عرضه‌های بعدی باید دید شرایط بازار به چه صورت پیش میرود و مسوولان هم با توجه به اوضاع بازار زمان عرضه‌ها را مشخص کنند و همچنین قیمت‌گذاری شرکت را دقیق و درست انجام دهند، تا از طرفی آسیب کمتری به بازار وارد شود و از سمت دیگر بازدهی شرکت و سهم هم معقول باشد. چرا که در سال‌های قبل شاهد عرضه‌های اولیه در زمان و قیمتهای بسیار بد بودیم که ریزش‌های سنگینی را پس از عرضه تجربه کردند. 

در مورد اوضاع کلی بازار، تورمی که در کشور با حذف ارز ترجیحی و حذف برخی یارانه‌ها به راه افتاده، عامل اصلی صعود بازار است ولی از آنجا که دلایل این تورم بیش از مبحث داخلی و افزایش نقدینگی اوضاع جهانی است، شاید این رشد چندان پایدار نماند. البته این مطلب به این معنی نیست که نقدینگی افزایش نداشته، بلکه منظور این است تا اینجای کار شرایط جهانی موثرتر از شرایط داخلی بر تورم است. 

در هفته‌های گذشته اقبال به سمت گروه‌های کوچک و متوسط بازار بیشتر بوده و گروه‌های دارویی و غذایی و نیروگاهی رشد سنگینی را تجربه کردند. در ادامه هم انتظار داریم همچنان گروه‌های کوچک بازار بیشتر در کانون توجه باشند. از لحاظ تکنیکال هم مقاومت 1.580.000 واحدی در شاخص کل و مقاومت 440.000 واحدی در شاخص هم وزن موانع اصلی صعود هستند. 

در بین گروه‌ها، گروه غذایی با افزایش نرخ آرد و غلات دچار مشکل شده بودند که با افزایش نرخ محصولات این مشکل تا حدودی برطرف شده و با توجه به جو بازار احتمال ادامه صعود در این گروه وجود دارد. در این گروه نمادهای غصینو، غبشهر، غسالم، وبشهر، غزر می‌توانند مورد بررسی قرار بگیرند. 

صنعت نیروگاهی با توجه به رشدهای 4 ماهه اخیر، نشان می‌دهد که انتظار تغییرات نرخ برق را می‌کشد و صعود در این گروه با حذف یارانه انرژی و افزایش قیمت برق بسیار محتمل است.

از دید تکنیکال گروه کانه‌های غیرفلزی و بیمه شرایط بسیار مساعدی دارند، نمادهای کهمدا، کرازی، آسیا، دانا، ودی، البرز و ما می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای بررسی باشند. 

در گروه شیمیایی‌ها، شوینده‌ها احتمال تحرک بیشتری دارند. شرکت‌های تولید‌کننده مواد شوینده مانند ساینا، شگل، شپاکسا - که با افزایش قیمت جهانی مواد اولیه با کاهش شدید حاشیه سود مواجه شده بودند - اکنون منتظر دریافت مجوز افزایش نرخ هستند و در صورتی که این مجوز صادر شود، می‌توانند حرکت صعودی را آغاز کنند. 

پالایشی‌ها همگی در انتظار گزارش زمستان هستند که با افزایش شدید قیمت نفت و با توجه به قیمت پایین‌تر خرید نفت توسط پالایشگاه‌ها، کرک اسپرد جالب توجهی را داشته‌اند و گزارش‌های بسیار خوبی را ارایه خواهند داد. شبندر در این گروه p/e آینده‌نگر بسیار پایینی دارد و نمادهای شپنا و شتران و شبریز هم عملکرد خوبی داشته‌اند. 

گروه فلزات اساسی از فروردین با مصوبه عوارض صادراتی در سردرگمی به سر می‌برد و در حال درجا زدن است و حتی اصلاح مصوبه هم تاثیری بر این گروه نداشت؛ با این حال معادن و تولید‌کننده‌های روی و سرب و مس با توجه به افزایش نرخ‌های جهانی حرکت خوبی داشتند و در کانون توجهات این گروه بودند. در بین فولادی‌ها نمادهای فولاد و فخوز و فجر، در بین تولید‌کنندگان روی نماد فاسمین، در تولید‌کنندگان مس فملی، در آلومینیوم نماد فایرا، در سرب نماد فسرب و در نهایت در آلیاژی‌ها نمادهای فولای و فولاژ برای بررسی بیشتر می‌توانند تحت نظر باشند. همچنین معادن روی و سرب و مس مانند نمادهای کاما و کروی هم برای بررسی جذاب هستند.

در سایر گروه‌ها هم محصولات فلزی و سرمایه‌گذاری‌ها از عقب مانده‌ترین نمادهای بورسی هستند. سرمایه‌گذاری‌ها بعضا به 30 الی 40 درصد نسبت P/nav خود رسیده‌اند. در بین نمادهای شرکت‌های سرمایه‌گذاری ونیکی، وبوعلی، وتوصا، وتوسم، وغدیر و وبانک را مدنظر برای بررسی بیشتر قرار بدهید. 

گروه خودروسازی و قطعات با شایعات برجامی شروع به حرکت کردند و با صحبت‌های واگذاری سهام متعلق به دولت در این شرکت‌ها به حرکت خود ادامه دادند. همچنان مادامی که بحث واگذاری سهام دولت در این شرکتها داغ باشد، احتمال رشد این شرکت‌ها هست. 

گروه بانکی و حمل ونقلی‌ها همگی در انتظار برجام هستند، چرا که بسته شدن کانال‌های مالی برای بانکی‌ها و محدودیت‌های حمل و نقلی باعث فشار بر این گروه‌ها شده است. در صورت انجام توافقات این گروه‌ها با اقبال شدیدی روبرو خواهند شد. 

در سایر گروه‌های بازار مانند قندی‌ها، سیمان، زراعت، رایانه هم با توجه به اینکه رشد خوبی کرده‌اند و از لحاظ تکنیکال در مقاومت قرار دارند، باید دنبال تک نمادها بود.

 

ارسال نظر