مشکلات دو روزه حل نمی‌شود

۱۴۰۰/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۰۶۹
مشکلات دو روزه حل نمی‌شود

رقیه ندایی

یک ‌ضرب‌المثل قدیمی هست که می‌گوید «کار امروز را به فردا مینداز». عجیب داستان این روزها و ماه‌های ماست، شاید فردی از گذشته به آینده آمده و این ضرب‌المثل را نوشته، چون دقیقاً حال این روزها رو توصیف می‌کند.  به هرحال به سراغ موضوع اصلی برویم، یعنی نوسان همزمان دلار و بورس که این روزها بیش از گذشته بر روی زندگی مردم تاثیر می‌گذارد و کار به جایی رسیده که برخی از افراد در زندگی مشترک خود یک گزینه دارند بورس یا همسر که بعد از کش و قوس‌های فراوان همسر انتخاب نهایی می‌شود.

اصلاح یا ریزش عمیق بورس باعث شده که بسیاری از سرمایه‌گذاران بورسی با مشکلات متعددی رو‌به‌رو شوند و کار به جایی برسد که شریان اصلی زندگی نیز با آن نابود شود. داستان اصلاحات بورسی تمامی ندارد و برخی از سرمایه‌گذاران این بازار به هر طریقی سهام خود را فروخته و وارد بازار دلار شده‌اند و در آن بازار نیز نوسان اجازه سود نداده و به حال غریبی دچار شده‌اند و تنها ضرب‌المثل «از اونجا مونده، از اینجا رونده» پاسخگوی اغلب سرمایه‌گذاری‌ها در ایران است. 

نگاه داشتن سرمایه در بورس کمی حوصله و تحمل می‌خواهد، درست است بورس چندین ماه روند ریزشی به خود گرفته اما پتانسیل رشد دارد. دلیل بالا نرفتن بورس و واکنش منفی به سرکوب به موضوع شناوری بسیار بالای سهام بورسی مربوط می‌شود، عرضه بی‌حد و اندازه، بدون محاسبه و آبشاری دولت طی روزهای آخر بهار و تابستان سال گذشته باعث افزایش شناوری سهام موجود در بازار سهام شد. باتوجه به ابعداد بازار سهام باید ارزش معاملات به محدوده 18 الی 20 هزار میلیارد تومان برسد تا میزان نقدشوندگی بورس حالتی معقول پیدا کند، اما داستان جایی جذاب می‌شود که در آستانه سقوط بازار خروج عظیم پول توسط دولتی‌ها، حقوقی‌های وابسته، برخی از صندوق‌ها و امثال این موارد باعث شد که شناوری سهام با سرعت بالا افزایش یابد. اکنون پولی در بازار وجود ندارد که بتواند روندساز باشد و همین عامل موجب می‌شود که تقاضای موجود در بازار سرکوب شود و شاهد نوسان عمده باشیم. البته با این وضعیت تزریق نقدینگی خرد توسط صندوق توسعه ملی می‌تواند موجبات نوسان دوباره را پدید سازد.

همان‌طور که گذشته نیز گفته شد از نظر تکنیکالی کف شاخص کل در محدوده یک میلیون و 100 هزار واحد است و پس از شکست این محدوده در انتظار 950 تا 880 هزار واحد نیز بودیم که خوشبختانه کاهش عمده شاخص کل در بازار رخ نداد و باید منتظر ماند تا حقوقی‌ها سهام بزرگ بازار را گسترش دهند.

از نگاه سیاسی باتوجه به مذاکرات وین و انتخابات کشور شاهد یک وضعیت جدید خواهیم بود که پس از آن احتمال رونق اقتصادی و بورس می‌رود. اما بازهم باید تاکید کرد که بورس نیازمند توجه و بازبینی مشکلات است و هیچ مشکلی دو روزه حل نمی‌شود.

 

ارسال نظر