اضطراب سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کند

۱۴۰۰/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۱۶۹
اضطراب سیستم ایمنی بدن 
را مختل می‌کند

حسین  بهلولی

هر قدر به لحاظ روحی تحت تاثیر کرونا قرار گرفته و دچار افسردگی و اضطراب شویم، این موضوع روی سیستم ایمنی افراد اثر می‌گذارد و باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. امروزه نسبت به گذشته ترس و نگرانی درخصوص این بیماری و آسیب‌هایش تا حدی کاهش پیدا کرده و همین باعث می‌شود با بی‌احتیاطی برخی افراد در انجام پروتکل‌های بهداشتی، شاهد موج چهارم و پنجم این بیماری باشیم. حال در شرایطی هستیم که کرونا جهش پیدا کرده است. در این میان افرادی که پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند با خبرهای پی‌در‌پی در خصوص موج‌های کرونا، دچار شوک شده و ترس وجودشان را فرا گرفته است. همین باعث می‌شود پروتکل‌ها را با وسواس بیشتری رعایت کنند. در واقع نمی‌شود تاثیر اخبار را در بروز اضطراب افراد نادیده گرفت. این بالا و پایین شدن‌ها و خبرهای بد، به لحاظ روانشناسی برای مردم آسیب زا و باعث به وجود آمدن اختلال اضطرابی شان شده است. 

از طرفی عده‌ای به خاطر از دست دادن عزیزانشان دچار اختلال سوگ می‌شوند و همین می‌تواند تاثیرات منفی در روحیه شان بگذارد.  چرا که در این شرایط امکان سوگواری دسته جمعی هم وجود ندارد و این می‌تواند تاثیر بسیار منفی در روحیه افراد داشته باشد. نتیجه اضطراب بالای افراد در نتیجه خبرهای بد درخصوص این بیماری یا از دست دادن عزیزان‌شان یا ترس از ابتلا به این بیماری و...منجر به پیک افسردگی در جامعه می‌شود. اما در مورد نتایج قرنطینه روی روح و روان افراد باید گفت که بدون شک این موضوع ازنظر خلقی بر روی افراد تاثیر می‌گذارد و ممکن است دچار افسردگی‌های کوتاه و بلندمدت شوند. برای همین باید با آنها کار شود. برای مثال بهتر است سازوکاری فراهم شود تا افراد مبتلا به کرونا، پس از بهبودی تحت نظر روانشناس مهارت‌های شادمانی را یاد بگیرد. باید این افراد تخلیه هیجانی شوند، چراکه خیلی از آنها دچار ترس از کرونا شده و بایستی تکنیک‌های ریلکسی را یاد بگیرند. حتی صحبت کردن فرد بهبود یافته با اطرافیان در جهت تخلیه هیجانی می‌تواند از میزان اضطراب و استرس وی کم کند. اما اطرافیان نیز در کاهش اضطراب افراد مبتلا به کرونا، بهبودیافتگان یا آنها که دچار ترس ابتلا به این بیماری هستند نیز بسیار تاثیر دارد. در واقع صحبت کردن راجع به این موضوع می‌تواند به افراد کمک کند. به همین دلیل اطرافیان مثل دوستان، خانواده، اقوام و... بهترین فرصت است که جویای حال فرد مبتلا یا بهبودیافته از کرونا باشند یا کمک کنند با صحبت کردن از میزان ترس افراد از ابتلا به این بیماری کمک کنند. همین زنگ زدن ساده، تماس تصویری، ایجاد فضای شاد برای فرد مبتلا همه می‌تواند باعث افزایش روحیه افراد و کاهش اضطراب و استرس شان باشد.

به هر حال نتایج روحی و روانی کرونا تا مدت‌ها بعد از پایان یافتن این پاندمی هم با افراد باقی می‌ماند. بسیاری ممکن است مرحله گذراندن سوگ عزیزانشان سال‌ها به طول بینجامد، آنهایی که مبتلا شده و بهبود یافته‌اند تا مدت‌ها بعد از تمام شدن این پاندمی هم با آثار روحی و روانی که این بیماری بر آنها گذاشته دست به گریبان خواهند بود. تاثیری که قرنطینه بر افراد گذاشته و انها را از روابط اجتماعی که همیشه داشته‌اند دور کرده خود مساله دیگری است که نمی‌توانیم به سادگی از کنار آن بگذریم. تمام این مسائل می‌تواند برای هر فرد تاثیرات متفاوتی داشته باشد. برخی می‌توانند راحت تا با مسائل و مشکلات به جا مانده از این پاندمی کنار بیایند و سریع‌تر به زندگی عادی بازگردند و برخی دیگر ممکن است تا مدت‌های مدیدی درگیر آن باشند. از همین حالا باید برای شرایط روحی و روانی افراد برای دوران پساکرونا برنامه‌ریزی کنیم.

 

 

ارسال نظر