مصوبات بی‌نتیجه در بازارسرمایه

۱۴۰۰/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۱۵۴
مصوبات بی‌نتیجه
در بازارسرمایه

حامد علی‌محمد

تنش مصوبات و تصمیمات بازارسرمایه را فراگرفته است و بازار در انتظار تایید سران سه قوه برای ادامه روند جدید خود است. در این میان این مصوبات حواشی بسیار زیادی داشته است که یکی از آنان سرمایه‌گذاری افراد خارجی در بورس برای اقامت است که اغلب عکس‌العمل‌های نامناسب داشته، البته باتوجه به عکس‌العمل‌ها این تصمیم تاثیری بر روی روند شاخص نداشته است و با این حال بنده و بسیاری از مدیران و کارشناسان باسابقه بازارسهام با این مصوبات و تصمیمات مخالف‌اند و بر این نظرند که آینده مطلوبی در انتظار بازار نیست و احتمالا بازار با شکستی مواجه می‌شود.

اما؛ دیگر موضوع تصمیمات درخصوص پالایش یکم است که با واکنش و اعلام بسیاری از افراد هنوز این سهام در بازار به فروش نرفته است و قرار است بابت زیان وارد شده تعدادی سهام واگذار‌کنند که باتوجه به عقبه بازار و عرضه‌های سنگین شاهد صف‌های فروش و سقوط شاخص کل بازار خواهیم بود. دیگر این نوع تصمیمات و مصوبه‌ها نیز برای سهامداران خرد و  عام مناسب نیست و بیشتر برای کسب ثروت برای شرکت‌های بزرگ و برخی افراد است. 

بعد از کش‌و قوس‌های فراوان در قیمت‌گذاری دستوری فولاد ثروت و رانت سنگین به جیب دلالان رسید و حتی برخی از مسوولان اسرار داشتند و دارند که قیمت‌گذاری دستوری مناسب و مطلوب است ولی قیمت‌گذاری دستوری روندی دیگر را در بازار دنبال می‌کند. یکی دیگر از موضوعات رفع بحران مالیات برخی از شرکت‌ها برای حمایت آن معاف نشد و تنها به سال آینده موکول شد  که در سال آتی بحران و مشکلات شرکت‌ها دوچندان خواهد بود و این گروه باید بیشترین درآمد خود را به دولت بپردازند. البته قرار است اوراق بدهی برای تثبیت بازار عرضه شود که بنابر احتمال بسیار بالا این موضوع نیز به مشکل برخواهد خورد. اغلب این تصمیمات کارشناسی نیستند و تنها برای سرگرم کردن فعالان و سرمایه‌گذاران بورسی در نظرگرفته شده است. موضوع دیگر نیز اختصاص مبالغ هشتاد درصدی از معاملات سهام به صندوق تثبیت بازار است که باید صبر کرد و دید برنامه‌های این صندوق در آینده به چه نحوی است و به چه میزان می‌توان مشکلات و حواشی پیش آمده را حل و مفصل کند. مبحث مهمی که در این بین بیان شده این است که آیا این مصوبات کارشناسی شده است؟ یا اینکه افرادی که تایید اجرایی کردن این مصوبات را برعهده دارند تخصص کافی در حوزه بازارسرمایه و اقتصاد دارند؟ پاک کردن صورت‌مساله مشکلی از بازارسرمایه حل نمی‌کند و باید مسائل به صورت عمقی در بازار حل شوند. در حال حاضر امیدواری در بازارسهام به پایین‌ترین حد خود رسیده است و اغلب سرمایه‌گذاران خواستار خروج حداقلی سرمایه خود از بورس هستند تا با سرمایه خود وارد دیگر بازارهای مالی شوند.

 این روند سقوط بورس در تاریخ بازارسرمایه ایران و جهان برای آیندگان به ثبت خواهد رسید و تکرار این نوسانات به جز ایران در سال‌های آینده امکان‌پذیر نخواهد بود.

 

 

ارسال نظر