تب بیت کوین ‌از «وال‌استریت»‌تا «میرداماد»

۱۳۹۹/۱۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۰۴۶
تب بیت کوین
‌از «وال‌استریت»‌تا «میرداماد»

رییس‌کل با نک مرکزی ایران  از ویرایش اولین سند جامع رمز پول خبر داد

بازار رمز ارزها در روزهای اخیر رونق گرفته و به دنبال اعلام ذخایر بیت‌کوین در شرکت تسلا با مالکیت ایلان ماسک، قیمت بیت‌کوین تا 50 هزار دلار بالا رفت. در عین حال رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که نیویورک پایتخت تجاری جهان به مرکز بازار رمزارزها تبدیل شده است. از سوی دیگر اعلام شده که حجم رمزارزها به 1500 میلیارد دلار رسیده و ارزش بازار بیت‌کوین به تنهایی 900 میلیارد دلار است.  در چنین شرایطی که موضوع رمزارزها بیشتر مطرح شده و برخی موسسات از جمله فروشگاه‌ها، پی پال، توییتر و... به دنبال استفاده از رمز ارزها هستند، بانک‌های مرکزی جهان از ایران تا هند و کشورهای دیگر به دنبال رمز ارز خاص خود هستند تا همچنان حاکمیت دولت‌های خود بر رمز ارزها را حفظ کنند زیرا مهم‌ترین نگرانی بانک مرکزی، خروج رمز ارزها از دایره سیاست‌های پولی دولت‌هاست که نتوانند بر تجارت و واردات، صادرات و... اثرگذار باشند و بازار داخلی را کنترل کنند.  در عین حال بانک‌ها نیز به دنبال آن هستند که عقب نیفتند. از جمله ورود بزرگ‌ترین موسسه مالی امریکا به بازار رمزارزها نشان می‌دهد که همه آمده‌اند و موسسه مالی جی‌پی‌مورگان آخرین بانک وال‌استریت است که حمایت خود را از رمزارزها اعلام کرده. هرچند رییس این موسسه مالی در سال ۲۰۱۷ این بازار را فضایی امن برای کلاهبرداری نامیده بود، اما حالا نظرش را تغییر داده است. خرید بزرگ یا اعلام ذخایر بزرگ بیت‌کوین در شرکت تسلا نیز موجب شده که عده‌ای ادعا کنند که خالق بیت‌کوین خود ایلان ماسک است و حالا که قیمت بالا رفته اعلام کرده که ذخایر زیادی دارد. از این رو رسانه‌ها برای او نام مرد در سایه بیت‌کوین را انتخاب کرده‌اند زیرا با هر توئیت او قیمت‌ها بالا می‌رود و ارزش بازار بالا و پایین می‌شود.  ماسک می‌گوید که بیت‌کوین و رمز ارزها به زودی وارد بازار کالاهای سنتی می‌شود و در هر خرید و فروشی به کار خواهد رفت.  در ایران نیز تب بیت کوین همچنان بالا است و از نقل و انتقالات بالایی نشان دارد. روز گذشته رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: از همکارانم در ادارات ذیربط بانک مرکزی خواسته‌ام بر اساس اقدامات انجام گرفته، مقررات انتشار رمز پول بانک مرکزی را بررسی کرده و جهت تصمیم‌گیری ارایه نمایند تا امکان استفاده از نتایج آن در سیاست‌گذاری پولی فراهم آید. عبدالناصر همتی، گفت: در سال‌های اخیر مباحث متعددی درباره نسبت بانک‌های مرکزی و رمز ارزها و رمز پول‌ها در جهان مطرح شده است. خصوصا نحوه تنظیم‌گری رمز ارزها، و نسبت آنها با سیاست‌گذاری پولی و ارزی از مباحث پرچالش این حوزه است. طی دو سال گذشته، تشکیل جلسات بررسی و قاعده‌گذاری در بالاترین سطوح سیاست‌گذاری‌های اقتصادی جهان درباره رمز ارزها بارها تکرار شده است و الگوی مواجهه با این پدیده، با اهداف متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است.  ازجمله اهداف بانک‌های مرکزی مختلف، افزایش کنترل در خصوص انتقال اعتبار، بین‌المللی کردن ارز ملی و حتی تغییر در معماری سیستم پولی است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم با بررسی این روند جدید جهانی و متمرکز شدن بر الگوهای مختلف در پی انتخاب بهترین راهبرد ممکن در این حوزه است و ویرایش اولیه سند جامع رمز پول را تهیه کرده است.

  بیت‌کوین در آستانه ورود به تجارت سنتی است

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و ثروتمندترین فرد جهان در اظهاراتی درباره بیت‌کوین، تاکید کرد که این ارز رمزنگاری شده می‌تواند به زودی وارد امور مالی سنتی شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و ثروتمندترین فرد جهان در اظهاراتی درباره بیت‌کوین، تاکید کرد که این ارز رمزنگاری شده می‌تواند به زودی وارد امور مالی سنتی شود. این میلیاردر معروف روز دوشنبه در یک رسانه اجتماعی گفت: من در حال حاضر فکر می‌کنم بیت‌کوین چیز خوبی است. بیت‌کوین واقعاً در آستانه استقبال گسترده از سوی مردم قرار دارد. ماسک اخیراً به یک حامی قوی بیت‌کوین تبدیل شده است. وی قبلاً اعلام کرده بود که برای دریافت بیت‌کوین در معاملات خود مشکلی ندارد و نمایه توییتر خود را به بیت‌کوین تغییر داده بود. با این حال، او اذعان می‌کند که «دیر به این مهمانی آمده است» و می‌گوید که باید هشت سال پیش شروع به جمع‌آوری این ارز دیجیتال می‌کرد. هرچند ایلان ماسک، مالک تسلا، حمایت خودش را از این بازار اعلام کرده بود اما حمایت بزرگ‌ترین موسسه سرمایه‌گذاری امریکا از رمزارزها در چند روز گذشته به جذابیت بیشتر این بازار کمک کرد. سایت برود فایننشال امریکا هم در گزارشی به ورود موسسه جی‌پی مورگان به بازار رمزارزها پرداخته و نوشته: «جیمی دیمون مدیرعامل جی پی مورگان در روزهای اخیر نظرش را درباره رمزارزها تغییر داده است.» جیمی دیمون در سال ۲۰۱۷ نظر مثبتی نسبت به رمزارزها نداشت و ادعا کرده بود بیت‌کوین فضایی مناسب برای کلاهبرداری فراهم کرده است. او حالا بعد از گذشت چهار سال از آن اظهارنظر، اعلام کرده این موسسه مالی به زودی از ارز دیجیتالی جدید این موسسه مالی به نام «JPM Coin»رونمایی می‌کند که از سوییکی از بانک‌های بزرگ ایالات متحده پشتیبانی می‌شود. بعد از اعلام این خبر، سوالی که ذهن افراد حاضر در این بازار را به خود مشغول کرده این است که برنامه این موسسه مالی چه تاثیری بر بازار ارزهای دیجیتالی می‌گذارد؟ پاسخ کامل به این سوال تقریبا غیرممکن است، اما قطعاً به نظر می‌رسد رمزارزها به جریان اصلی مالی به ویژه بخش بانکی نزدیک‌تر می‌شوند. به گواه این گزارش، جی‌پی مورگان این اقدام را به نفع مشتریان خودش انجام داده است. در مجموع بیش از پنج تریلیون دلار هر روز از طریق بانک‌ها جابه‌جا می‌شود و جی پی مورگان با ورود به بازار رمزارزها تلاش دارد انتقال پول را سریع‌تر، ارزان‌تر و امن‌تر انجام دهد. این سایت در ادامه نوشته، با ورود این موسسه مالی به بازار رمزارزها، غیرمنتظره نیست که سایر بانک‌های بزرگ نیز از این الگو پیروی کنند. ریچ بورک رییس محصولات و خدمات شرکتی TD Bank گفته: «این کار جی‌پی مورگان یک قدم بزرگ است. انتظار دارم نهادهای دیگر از جمله TD کارهایی از این دست انجام دهند.» 

جوزف د پائولو مدیرعامل Signature Bank که در گذشته یک ارز دیجیتالی به بازار معرفی کرده نیز به بانک‌ها هشدار داده که اگر وارد فناوری بلاک‌چین نشوند، تا هفت سال دیگر ورشکست می‌شوند. یکی از بنیان گذاران رمزارز در جهان در ادعایی مطرح کرده است که «ایلان ماسک» خالق بیت‌کوین است. «جاستین سان»، بنیانگذار رمزارز «ترون» مدعی شده است که «ایلان ماسک»، مدیرعامل شرکت تسلا همان خالق رمزارز «بیت‌کوین» است؛ او در صفحه توئیتری خود نوشت: « ایلان ماسک همان ساتوشی ناکاموتو (خالق بیت‌کوین) است.» تاکنون ایلان ماسک درباره ادعای «سان» هیچ واکنشی نشان نداده، اما اقدامات اخیر او در حمایت از بیت‌کوین باعث شده تا احتمالات و شایعات زیادی مبنی بر خلق بیت‌کوین توسط «ماسک» مطرح شود. طبق نوشته «نیویورک‌تایمز»، او تاکنون بارها از رمزارز بیت‌کوین حمایت کرده است و اخیرا نیز در توضیحات توئیتر کاری خود از هشتگ «بیت‌کوین» استفاده کرده و افکار عمومی را به خود جلب کرده است؛ همچنین او با خرید 1.5 میلیارد بیت‌کوین باعث افزایش نرخ این رمزارز (بیش از 40 هزار دلار) در جهان شده است. پیشتر نیز ادعاهایی در این باره که ایلان ماسک خالق بیت‌کوین است، مطرح شده بود، اما او تمامی این داعاها را رد کرد. طبق نوشته investopedia  ایلان ماسک که به عنوان مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا و شرکت فضایی اسپیس ایکس شناخته می‌شود در سال 2018 در توئیتی توضیح داده است که او فقط کسر کوچکی از یک رمز بیت‌کوین را در اختیار دارد. «ماسک» نوشت: «من تنها صاحب رمزارز صفر هستم؛ به غیر از «25BTC » که یکی از دوستانم سال‌ها پیش برای من ارسال کرده بود.

  مرد در سایه بیت‌کوین

در هفته‌های گذشته خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه ایلان ماسک، صاحب شرکت تسلا و یکی از ثروتمندترین افراد دنیا، در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده است. این شایعه‌ها ادامه داشت تا اینکه شرکت تسلا که صاحب آن ایلان ماسک است به‌صورت رسمی اعلام کرد که در ماه ژانویه حدود 1.5 میلیارد دلار به‌صورت ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده است. اعلام این خبر کافی بود تا ارزهای دیجیتال۱۷درصد رشد قیمت داشته باشند. قبل از اعلام این خبر نیز ایلان ماسک در حساب توییتری خود حمایت‌های صریحی را از ارزهای دیجیتالی کرده بود و بسیاری از صاحب‌نظران رشد قیمتی ارز دیجیتال داجکوین را حاصل حمایت‌های صریح ایلان ماسک از این ارز دانسته‌اند. این حمایت‌های صریح باعث شد شائبه‌هایی مبنی بر اینکه ایلان ماسک همان مبدع بیت‌کوین است، در فضای رسانه‌ای و اینترنتی مطرح شود. در همین حین به گزارش «فوربس» گروهی از حقوق‌دانان به ایلان ماسک هشدار داده‌اند که اقدامات اخیر او در حمایت از ارزهای دیجیتال می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای او داشته باشد و از مصادیق جرم به حساب بیاید.

 

ارسال نظر