ظریف: آماده گفت‌وگو با عربستان سعودی هستیم

۱۳۹۸/۱۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۵۸۹

 وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه تهران آماده گفت‌و‌گو با همه همسایگان از جمله عربستان سعودی است، گفت: جمهوری اسلامی ایران امنیت همسایگان را امنیت خود می‌داند. محمد جواد ظریف که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده است، عصر شنبه در گفت و گویی با موضوع ایران با خانم «لیز دوست» در حاشیه کنفرانس برلین گفت: بعد از شهادت سردار سلیمانی پیامی از سوی عربستان مبنی بر تمایل آنها برای گفت و گو با ایران دریافت کردیم. وی افزود: ما به پیام آنها پاسخ مثبت دادیم و گفتیم برای گفت و گو آماده ایم، اما دیگر پاسخی از جانب عربستان دریافت نکردیم. ظریف با تاکید بر اینکه ایران به‌دنبال تنش با همسایگان نیست، تصریح کرد امنیت همسایگان را امنیت خود می‌دانیم و همین امروز حاضریم با همه همسایگان گفت‌و‌گو کنیم.

ظریف گفت: منطقه خلیج‌فارس متعلق به همه همسایگان است و کشورهای منطقه باید بدانند که آمریکا و اسرائیل نمی‌توانند برای منطقه ما امنیت بیاورند، بلکه این کشورهای منطقه هستند که باید امنیت و ثبات و منطقه را تامین کنند. دیپلمات ارشد ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر همسایگان ما بخواهند، ‌تنش‌ها کاهش یابد، راه‌های زیادی برای این کار وجود دارد، اما مهم این است که آنها بخواهند و اراده واقعی برای این کار وجود داشته باشد. ظریف در پاسخ به سوال مجری این برنامه مبنی‌بر اینکه آیا ایران تاکنون سیگنال مثبتی از طرف عربستان برای کاهش تنش ها و نیز درخصوص ابتکار صلح هرمز دریافت کرده است، به این سوال پاسخ منفی داد. ظریف در خصوص امنیت تنگه‌هرمز و خلیج فارس، به ابتکار صلح هرمز که در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل از سوی «حسن روحانی»  رییس جمهوری اسلامی ایران ارائه شد، اشاره کرد و گفت:  کویت، ‌قطر، عمان و عراق به این ابتکار روحانی پاسخ داده اند اما پاسخی از عربستان، امارات و بحرین دریافت نشد. عربستان و امارات خواهان تنش در منطقه ما هستند. ظریف در ادامه سخنانش به پیشنهاد «عمران خان» نخست وزیر پاکستان برای انجام گفت‌و‌گوی مستقیم میان ایران و عربستان اشاره کرد و گفت: ما در پاسخ به این پیشنهاد اعلام کردیم که همین فردا برای گفت‌و‌گو حاضریم. این پیشنهاد را نواز شریف نخست وزیر سابق پاکستان هم داده بود. ظریف در بخش دیگری از سخنانش با رد این موضوع که کسانی که در عراق  یا سایر کشورها برای ابراز همدردی با  مردم ایران پس از شهادت سردار سلیمانی به خیابان‌ها آمدند، نیروهای نیابتی ایران هستند، گفت: کسانی که برای تشییع قاسم سلیمانی به خیابان‌های شهرهای مختلف در کشورهای مختلف آمدند، نیروهای نیابتی نیستند، بلکه مردم عادی هستند که قابل احترامند و البته از اقدامات آمریکا به خشم آمده اند، در ضمن آنها فقط در عراق نیستند. در هند و ایتالیا و روسیه همه با عکس سردار سلیمانی به خیابان ها آمدند.

   ظریف در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ:

بازگشت ایران به تعهدات برجامی به‌اقدامات اروپا بستگی دارد

وزیر امور خارجه می‌گوید در صورتی که اروپا به تعهدات برجامی خود عمل کند، ایران نیز از روند کاهش تعهدات خود نسبت به توافق هسته‌ای باز خواهد گشت.  به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، محمدجواد ظریف در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ درگفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد: ایران تصمیم خواهد گرفت که آیا اقدامات اروپا در خصوص تعهدات برجامی، برای کاهش یا بازگشت ما به این تعهدات کافی است یا نه.  ظریف افزود: اگر اروپا منافع اقتصادی ایران را تامین کند، تهران مایل خواهد بود به سمت تعهدات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ باز گردد.  وزیر امورخارجه ایران بار دیگر تاکید کرد: ایران آماده است متناسب با کارهایی که اروپا انجام می‌دهد، اقدامات خود را در زمینه برجام کند یا معکوس کند.  وی گفت: ایران تصمیم خواهد گرفت که آیا اقدامات اروپا در این خصوص، برای کند یا معکوس کردن برخی از اقدامات کافی است یا نه.  ظریف گفت، ما در مورد امور خیریه صحبت نمی‌کنیم بلکه درباره حقوق مردم ایران برای دریافت مزایای اقتصادی سخن می‌گوییم.

وی افزود: ایران به دلیل تحریم‌های امریکا صدماتی زیادی دیده‌ است اما اگر اروپا قدم‌های معناداری بردارد ما نیز اقدامات انجام شده را بازخواهیم گرداند.

  مذاکره «ظریف» و «هایکو ماس» درباره تعهدات اروپا در برجام

از سوی دیگر وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و آلمان درباره اوضاع سیاسی و امنیتی منطقه، اشتباهات آمریکایی‌ها درباره منطقه غرب آسیا و تعهدات اروپا در قبال برجام گفت وگو کردند.

به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، در دیدار محمد جواد ظریف و هایکوماس در حاشیه نشست کنفرانس امنیت مونیخ، درمورد اوضاع سیاسی و امنیتی منطقه، اشتباهات آمریکایی‌ها درباره منطقه غرب آسیا، تعهدات اروپا در قبال برجام و واقعیات رابطه اروپا و آمریکا  گفت و گو کردند. ظریف همچنین در جلسه وزرای خارجه  کشورهای مرتبط با سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی شرکت کرد.

 ایران قادر به استخراج اطلاعات جعبه‌سیاه  هواپیمای اوکراینی نیست

محمدجواد ظریف همچنین بامداد روز شنبه در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی گفت: رییس‌جمهوری امریکا مقصر اصلی بحران و تنش بین تهران و واشنگتن است و بازگشت به رویه سابق برعهده دونالد ترامپ است. وزیر امور خارجه ایران گفت: جای تاسف است که امریکا براساس اطلاعات غلط مبتنی بر جهل و غرور در مسیری قدم برمی‌دارد که منطقه را به سمت درگیری سوق می‌دهد. وی با بیان اینکه دولت ترامپ باعث افزایش تنش با تهران شده‌ است؛ افزود: ایران و امریکا در جریان تنش‌های اخیر و به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی نامه‌های تندی را رد و بدل کردند.  به گفته ظریف، روابط میان امریکا و ایران پس از شهادت سردار شهید سلیمانی همچنان با تنش همراه است.  وزیر امور خارجه ایران، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا را به خاطر پیگیری سیاستی اشتباه در قبال ایران مقصر دانست.  ظریف افزود: جای تاسف است که امریکا براساس اطلاعات غلط مبتنی بر جهل و استکبار در مسیری قدم بر می‌دارد که منطقه را بسیار نزدیک به حاشیه کرده است. وی همچنین تاکید کرد که مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا در اوج بحران در ژانویه «نامه‌ای نامناسب به ایران» نوشته و تهران نیز پاسخ مناسب به او داده است.  ظریف در ادامه بدون اشاره به سخنان بی‌ادبانه پمپئو در نامه گفت: نامه وی حاوی تهدیدات بود.  ظریف گفت که پاسخ وزارت امور خارجه ایران به نامه پمپئو محکم و مناسب بوده اما بی‌ادبانه نبوده است.  وی در حاشیه کنفرانس امنیتی سالانه در مونیخ تأیید کرد که لحن ارتباط بین دولت‌های ایران و امریکا رو به بدتر شدن است.  ظریف با استناد به مذاکرات ایران در دوران دولت باراک اوباما که در آن اغلب با جان کری وزیر وقت امور خارجه امریکا انجام می‌شد، گفت: رویه قبلاً چنین نبوده است.  وی تاکید کرد که من هنوز همان وزیر امور خارجه‌ای هستم که با جان کری به روشی قابل احترام رفتار کردم.  ظریف همچنین اذعان کرد که ایران قادر به استخراج اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده اوکراین نیست اما وی گفت که تهران جعبه سیاه این هواپیما را به دولت‌های خارج تحویل نخواهد داد.

وی از تصمیم ایران مبنی‌بر عدم تحویل جعبه سیاه هواپیماهای ساخت بوئینگ دفاع کرد. ظریف این حادثه را یک فاجعه خواند و خاطرنشان کرد: بیشتر ۱۷۶ کشته شده مسافر این هواپیما دارای گذرنامه و اقوام ایرانی بودند.

 

ارسال نظر