خودروی بی کیفیت نباید تولید شود

۱۴۰۱/۱۱/۲۰ - ۰۹:۰۱:۱۷
کد خبر: ۱۹۸۳۰۰
خودروی بی کیفیت نباید تولید شود

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) دو آزمایشگاه دانش‌بنیان عملکرد سیستم سوخت‌رسانی و عملکرد سیستم کاتالیست خودرو را با حضور رئیس سازمان ملی استاندارد، عضو ناظر مجلس در شورای عالی استاندارد، نمایندگان مجلس و فعالان صنعت قطعه‌سازی کشور افتتاح شد.

به گزارش تسنیم، سعید تاجیک مدیر عامل شرکت بازرسی و استاندارد ایران در این مراسم گزارشی از عملکرد این سازمان در حوزه کیفی و ایمنی خودروهای سبک و سنگین ارائه کرد و گفت: طبق حکم ماده 56 قانون برنامه ششم وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد، نهادهایی موظف به رعایت الزامات و اقدامات در حوزه استاندارد بودند اما از سال 1396 تا 1400 (چهار سال) هیچ اتفاقی نیفتاد و عملا ترک فعل‌هایی در این زمینه رخ داد. بالغ بر 16 هزار نفر در سال 1400 قربانی تصادفات بوده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه تست تصادف می‌تواند بیش از 70 درصد در کاهش حوادث ناشی از تصادف‌ها موثر باشد، گفت: هدف ما دستیابی به تولید محصولات باکیفت، آرامش و ایمنی است.

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام کرد: خودروسازان و بطور کلی جامعه به آزمایشگاه تست تصادف نیاز جدی دارد؛ در این رابطه با یک شرکت اسپانیایی در جهت تامین تجهیزات آزمایشگاهی تست تصادف، قراردادی 10 میلیون یورویی منعقد شده که تا 16 بهمن ماه سال جاری، 4.7 میلیون یورو به تامین‌کنندگان خارجی پرداخت شده است. با حمایت سرمایه‌گذاران، سال آینده این مرکز با استانداردهای روز دنیا افتتاح خواهد شد. آغاز این پروژه می‌تواند صرفه‌جویی میلیونی ارز را به دنبال داشته باشد.

در ادامه این مراسم، مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران نیز با اعلام اینکه برای تحقق ایمنی، بالا بردن عملکرد در تمام دامنه فعالیت  شرکت‌های بازرسی، باید تغییر و تحول جدید شکل گیرد، افزود: این تحول با تجهیزات گذشته ممکن نخواهد بود و نمی‌توان ایمنی آینده را (با تجهیزات قدیمی) کنترل کرد. پیام ما برای همه این فعالان این حوزه این است که نظارت ما کاملا جدی است. بگونه‌ای که درصددیم مرکزی جهت نظارت بر نهادهای همکار شکل دهیم. نهادهای همکار باید بتواند با علم روز، پاسخگوی نیاز روز باشد. 

وی تاکید کرد: باید تولید کیفی و رقابتی شکل گیرد و عملکردهای کیفی بالا برود و این انتظار مردم از ماست. مردم حق دارند که از خودروهای بی‌کیفیت و نا ایمن گلایه داشته باشند؛ چراکه بیش از حد معمول برای آن‌ها هزینه پرداخت می‌کنند. در نتیجه باید از کارآمدی روز دنیا بهره‌مند شوند.

اسلام پناه تصریح کرد: در ابتدای رفع تعلیق استانداردهای 85گانه، 76 استاندارد در ظاهر در فرایند تولید اجرایی می‌شد و 9 استاندارد قابلیت اجرایی نداشت؛ اما اکنون به همه خودروسازان اعلام می‌کنیم که اجرای استاندارد 85گانه اجباری و لازم‌الاجراست. همه موظف به پاس کردن استانداردهای 85گانه هستند و امروز جدی‌تر از گذشته و سخت‌گیرانه‌تر عمل خواهد شد. بنابراین اگر همین تعداد کم خودروهایی که ممکن است توانایی پاس کردن همه 85 استاندارد را نداشته باشند، دیگر تولید نشوند؛ همانطور که تولید پنج خودرو را که از قضا پرتیراژ هم بودند، متوقف کردیم.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مرکز تست تصادف باید هرچه زودتر در کشور راه‌اندازی شود، متذکر شد: درخواست ما این است که حتما مرکز تست تصادفات تا اردیبهشت ماه سال آینده فعال شود؛ ما نیز همراهی و حمایت خواهیم کرد. این مرکز باید در زمانی که نرخ ارز 100- 200 تومان بود، راه‌اندازی می‌شد. باید به تمام رویه‌های غلط گذشته پایان داد. هر تکنولوژی که باید در برنامه‌ریزی‌ها قرار گیرد، بکار گرفته شود تا صنعتی در کلاس جهانی داشته باشیم. باور ما این است که خودروهایی باید تولید شوند که به راحتی امکان صادرات آن‌ها فراهم باشد.

وی افزود: سوخت نیز باید به درستی مدیریت شود تا بتوان در کنترل آلایندگی‌ها عملکرد درستی داشت. ضمن اینکه باید فکری هم برای 22 میلیون خودروی در حال تردد و آلایندگی‌ها آن‌ها بیندیشیم و راهکاری پیدا کنیم.

ارسال نظر