وزارت صمت برای واردات خودرو و عرضه آن چه برنامه‌ای دارد؟/ هنوز سازوکار قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی مشخص نیست

۱۴۰۱/۱۰/۲۷ - ۱۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۶۸۵
وزارت صمت برای واردات خودرو و عرضه آن چه برنامه‌ای دارد؟/ هنوز سازوکار قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی مشخص نیست

واردات خودرو با هزار اما و اگر و با با ورود تعداد محدودی خودرو در نهایت اجرا شد. هر چند دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید با وجود ثبت سفارش ۴۴ هزار دستگاه خودرو تا کنون ۱۰۰ خودرو وارد شده است. آیا وزارت صمت تصمیم دارد خودروهای وارداتی را به صورت قطره‌چکانی عرضه کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، وزارت صمت به وعده خود در رابطه با واردات خودرو عمل کرد. اما فقط با ۲۲ دستگاه خودرو. البته زمزمه‌هایی مبنی بر ورود چند محموله دیگر به کشور به گوش می‌رسد.

طبق اعلام مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، گرچه ۴۴ هزار ثبت‌سفارش خودرو صورت گرفته است، اما با گذشت حدود ۲۰ روز از ورود نخستین محموله خودروهای وارداتی به کشور، تنها ۱۰۰ دستگاه خودرو به مرزهای ایران رسیده است.

واردات خودرو تسریع می‌شود؟

حال این مساله مطرح می‌شود که وزارت صمت چگونه می‌تواند طی شش ماه آینده، به وعده جدید خود عمل کند؟

به‌رغم اینکه امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در گفتگویی اعلام کرد که در سه ماه پایانی سال جاری، ۱۰۰ هزار خودرو وارد کشور می‌شود، اما با نگاهی به محموله‌ خودروهای وارداتی می‌توان پی برد که اجرای این وعده برای شرکت‌های واردکننده و وزارت صمت مشکل خواهد بود.

در این میان، کارشناسان امیدی به تسریع فرآیند واردات خودرو تا پایان سال جاری ندارند و معتقدند که ورود این محموله‌های اولیه به کشور تنها رفع تکلیفی برای رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، بوده و احتمالاً فرآیند اصلی واردات در سال آینده صورت گیرد.

انتظار شکست قیمت با واردات ۱۰۰ خودرو!

با توجه به سرعت پایین واردات خودرو، به‌ نظر می‌رسد که عرضه خودروهای وارداتی به شکل قطره‌چکانی صورت گیرد. حال این پرسش مطرح می‌شود که این عرضه قطره‌چکانی چگونه می‌تواند بازار را به تعادل برساند؟

انتظار می‌رود که با نخستین نوبت عرضه خودروهای خارجی شوک جدیدی به بازار ایران وارد شود. پیش‌بینی می‌شود که قیمت این خودروها هنگام عرضه اولیه‌شان به بورس کالا کمتر از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نباشد.

کارشناسان می‌گویند که با خروج این خودروها از بورس کالا و ورود آن‌ها به بازار آزاد، با قیمت سه ملیارد تومان به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.

روایتی دیگر در رابطه با تاثیر واردات خودرو به کشور بر قیمت خودرو نیز وجود دارد. برخی کارشناسان معتقدند در کشوری که ظرفیت تولید خودرو آن به یک میلیون دستگاه می‌رسد، واردات ۳۰ هزار الی ۴۰ هزار دستگاه خودرو در مرحله نخست، نقش حیاتی در تنظیم بازار نخواهد داشت.

از این رو، نوسانات مربوط به افزایش قیمت خودرو در بازار تنها مقطعی خواهد بود. درنهایت، در بلندمدت این شوک از بین می‌رود و بازار به روال پیشین خود ادامه می‌دهد.

فروش غیرقطعی خودروهای وارداتی

در این میان، باید به این نکته نیز اشاره کرد که این خودروهای وارداتی در بورس کالا پذیرش شده‌اند و به زودی نیز پیش‌فروش آنها آغاز می‌شود. پیش‌فروش خودروهای وارداتی پیش از ورود آن‌ها، یعنی فروش کالاهایی که ورودشان هنوز به قطعیت نرسیده است. اما وزارت صمت اصرار بر فروش آن‌ها را دارد.

البته باید یادآور شد که هنوز سازوکار قیمت‌گذاری این خودروها مشخص نیست و باید منتظر اعلام سیاست‌های جدید وزارت صمت برای فروش خودروهای خارجی در بورس کالا پس از تکمیل فرآیند واردات خودرو ماند.

 

ارسال نظر