کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۰۲/۰۷ - ۰۰:۴۶:۱۸
کد خبر: ۱۴۳۲۴۳

لیر ترکیه در آستانه سقوط به کانال پایین‌تر

با عقب‌نشینی جدید لیر در برابر ارزهای جهانی، دلار تنها اندکی با فتح کانال ۶ لیر فاصله دارد. به‌گزارش سی‌ان‌بی‌سی، در معاملات جمعه بازارهای ارزی ترکیه، ارزش لیر به پایین‌ترین سطح هفت ماه اخیر خود رسید تا دلار در آستانه فتح کانال جدید در برابر این واحد پولی قرار گیرد. کاهش شدید ارزش لیر در شرایطی رخ می‌دهد که به‌دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران بین‌المللی از وضعیت تورم بالای این کشور، ترکیه هم‌اکنون با مشکلات زیادی برای بازپرداخت بدهی‌های خود مواجه شده است.

کاهش چشم‌انداز رشد اقتصادی کشورهای عربی

کاهش تولیدات نفتی و سیاست‌های ریاضتی احتمالا به کاهش رشد اقتصادی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس منتج خواهد شد. به‎گزارش رویترز، ۲۳ اقتصاددان کشورهای عربی از جمله پیش‌بینی کرده‌اند رشد اقتصادی امسال عربستان که بزرگ‌ترین اقتصاد عربی و یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت جهان است برای ۲۰۱۹ معادل ۱.۸درصد و برای ۲۰۲۰ معادل ۲.۲ درصد باشد. این رشد در مقایسه با رقم پیش‌بینی شده ۲.۱درصدی سال ۲۰۱۹ و ۲.۲درصدی سال ۲۰۲۰ حدود ۰.۳ درصد پایین‌تر است. پیشتر صندوق بین‌المللی پول با کاهش ۰.۲درصدی پیش‌بینی قبلی خود، نرخ رشد اقتصادی ۶ کشور عربی حوزه خلیج فارس را به ۳.۳درصد کاهش داد.

طالبان تاریخ دقیق

مرگ ملاعمر را اعلام کرد

طالبان پس از شش سال با انتشار عکسی از ملاعمر؛ رهبر و بنیان‌گذار این گروه برای نخستین‌بار بطور رسمی تاریخ و علت مرگ وی را اعلام کرد. به‌گزارش خبرگزاری افق، طالبان اعلام کرده ملاعمر شش سال پیش به علت «قضای الهی» در تاریخ چهارم 1392 درگذشته است. ظاهراً این اقدام به دلیل فرارسیدن سالگرد درگذشت او صورت گرفته است. مرگ ملاعمر برای نخستین‌بار ششم تیر 1394 اعلام شد. پس از انتشار خبر مرگ ملاعمر، کابل اعلام کرد او در کراچی پاکستان درگذشته است.

توافقنامه‌های 821 میلیون دلاری پکن و باکو

در جریان سفر هفته گذشته الهام علی‌اف رییس‌جمهوری آذربایجان، به چین توافقنامه‌هایی به ارزش 821میلیون دلار میان دو کشور امضا شده است. به‌گزارش خبرگزاری آذرتاج، توافقنامه‌ها شامل ساخت کارخانه تولید لاستیک خودروها در باکو، ایجاد مجتمع گلخانه‌ای 300 هکتاری در شهرستان کوردمیر، راه‌اندازی پارک‌های صنعتی کشاورزی است. دو کشور همچنین توافق ایجاد راهرو مخابراتی آسیا- اروپا و نیز توافق انتقال دوهزار و 500 کانتینر از طریق دالان حمل و نقل ترانس خزر و خاک جمهوری آذربایجان امضا کردند.

 

ارسال نظر