زنگ هشدار زلزله خوی و ترکیه برای تهران/ اگر امروز فکر نشود، فردا دیر است

۱۴۰۱/۱۱/۱۹ - ۰۸:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۸۱۸۵
زنگ هشدار زلزله خوی و ترکیه برای تهران/ اگر امروز فکر نشود، فردا دیر است

گروه راه و شهرسازی| وقوع دو زمین‌لرزه داخلی و خارجی، بار دیگر مردم و مسوولان را متوجه احتمال بروز زلزله در تهران کرده است. زلزله خوی در 8 بهمن و زلزله 17 بهمن در ترکیه، سوریه و لبنان زنگ‌های هشدار را بار دیگر برای پایتخت کشور به صدا درآورده است. این در حالی است که مقابله با زلزله احتمالی در تهران یا هر نقطه دیگری از ایران و جهان مستلزم اقدامات مختلف در طی زمان است.

مهم‌ترین اقدام، پایبندی به مقررات ملی ساخت و ساز و رعایت نکات ساختمان‌سازی از سوی شهرداری‌ها است. مساله‌ای که کم و بیش، پس از زلزله بم در سال 1382 مورد توجه قرار گرفته است اما در کلانشهری همچون تهران که صدها هزار ساختمان قدیمی در بافت فرسوده قرار دارد، مساله مقابله با زلزله کمی دشوار و پیچیده است و مستلزم برنامه‌ریزی، پایش مستمر و صبر و حوصله مردم و مسوولان است. با این حال، با انتشار هر خبری که احتمال زلزله در تهران را افزایش می‌دهد، بار دیگر مسوولان روی کارهای انجام نشده و «باید‌ها و نبایدها»ی مقابله با زمین‌لرزه تاکید می‌کنند.

در همچنین چهارچوب، مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر لزوم مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در شهرها و روستاهای کشور، گفت: در صورت وقوع زلزله در تهران در بافت‌های فرسوده خرابی‌های فراوانی خواهیم داشت.

چمران دیروز در حاشیه نشست علنی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به زلزله‌ای که در کشورهای ترکیه، سوریه و لبنان رخ داده است و آنچه که باید در کشور در مقابله با زلزله انجام شود، گفت: این موضوع یک حرکت جمعی و عمومی را می‌طلبد. در کشورمان روستاهایی که زلزله به وقوع پیوسته پس از بازسازی که توسط بنیاد مسکن یا توسط خود مردم براساس یک طرح مقاوم‌سازی صحیح انجام شده قطعا در زلزله‌های بعدی خرابی‌های آنها بسیار کمتر خواهد بود چرا که بازسازی و نوسازی صحیح انجام شده بود.

چمران ادامه داد: در خوی و روستاهای آن آسیب‌هایی وارد شده و به نظر می‌آید در مقاوم‌سازی و محکم‌سازی اولیه در شهرها و روستاها باید بازنگری جدی داشته باشیم. در روستاهایی که زلزله رخ می‌دهد و شاهد خرابی کمتری هستیم چنین برنامه‌ریزی‌ها انجام شده است. متاسفانه ایده‌های سوداگرانه هنوز هم در برخی مصالح که باید داشته باشیم می‌چربد و موجب شده در مقاوم‌سازی به ویژه در بافت‌های فرسوده عقب باشیم.

به گفته وی، اگر در شهری مثل تهران زلزله‌ای به وقوع بپیوندد در بافت‌های فرسوده خرابی‌های فراوانی خواهیم داشت و در این خصوص هشدارهای مرتب و پشت سرهم داده می‌شود هشدارهایی به مردم و مسوولان که این مقاوم‌سازی‌ها انجام شود.

پایش مراکز آموزشی و درمانی 

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران نیز دیروز پیشنهاد داد که تیمی برای بررسی وضعیت ایمنی ساختمان‌ها با اولویت مجتمع‌های مسکونی، مراکز آموزشی و مراکز درمانی تشکیل شود. امانی دیروز در نشست علنی شورای شهر تهران، در تذکر پیش از دستور خود در این نشست با بیان اینکه زلزله خوی، ترکیه و سوریه ما را به فکر فرو برده است که در مورد زلزله تهران چه باید بکنیم، گفت: پیشگیری از حوادث زلزله احتمالی تهران نیازمند رعایت اصول مهندسی در زمان ساخت و شناسایی ساختمان‌های ناایمن از بعد سازه‌ای دارد که سازمان نظام مهندسی مسوولیت آن را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه در زلزله ترکیه چند بیمارستان فرو ریخت و چندی پیش نیز متوجه شدیم که یک مرکز درمانی در منطقه 12 به دلیل پیگیری‌های شهرداری توسط وزارت بهداشت به دلیل فرسودگی بیش از حد پلمب شد، گفت: بسیاری از مراکز آموزشی نیز فرسوده هستند و بهتر است حداقل یک تیم تشکیل شود که با اولویت مجتمع‌های مسکونی، مراکز آموزشی و مراکز درمانی، میزان فرسودگی را مشخص کنند.

مهدی چمران نیز در واکنش به این تذکر گفت: در زلزله منجیل عده‌ای از مصدومان به بیمارستان منتقل شدند اما زلزله دوم که آمد بیمارستان فرو ریخت و عده‌ای در همان بیمارستان کشته شدند. در حالی که آن بیمارستان نیز نوساز بود.

اگر امروز فکر نشود، فردا دیر است

مهدی پیرهادی، عضو شورای شهر تهران نیز در یکصد و بیست و هشتمین جلسه علنی این شورا در تذکری گفت: در خصوص زلزله‌ای که در کشور ما رخ داد باید بر این نکته تاکید کنیم که کشور ما زلزله خیز است و تهران نیز از این موضوع مستثنی نیست. در پی وقوع زلزله در ترکیه و سوریه به دولت و مردم سوریه و ترکیه که تعداد زیادی از شهروندان‌شان را در این زلزله ناگوار از دست داده‌اند تسلیت می‌گویم.

وی افزود: وقوع زلزله زنگ هشداری برای همه شهرها از جمله تهران است که ۴۰۰۰ هکتار بافت فرسوده و میزان بیشتری بافت ناپایدار دارد. من بارها هشدار داده‌ام اما برخی برای اهداف سیاسی و سودجویی نوسازی بافت فرسوده را مورد توجه قرار نمی‌دهند. این هجمه‌ها در شورای شهر این دوره تاثیری نگذاشته و شاهد زحمات شهرداری و ریاست شورا بوده‌ایم تا نسبت به صدور جوازهای مختلف و تشویق افراد ساکن در بافت فرسوده به نوسازی اقدام کرده‌اند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: تاکید کرد: اگر زلزله ترکیه در تهران به وقوع بپیوندد صدها هزار نفر کشته می‌دهیم. امروز اگر دولت و وزارت راه و شهرسازی فکری نکنند پایتخت جمهوری اسلامی ایران دچار مشکل می‌شود. بی‌تردید اگر امروز فکر نشود فردا دیر است. وی ادامه داد: از تبلیغات رسانه‌ای و هجمه برخی افراد سودجو نباید ترسید بلکه باید تصمیم و تحول اساسی در نوسازی بافت فرسوده اتخاذ کرد. اگر این اتفاق در تهران بیفتد تصمیم‌گیری بعد از آن دیر خواهد بود.

 

ارسال نظر