آخرین کابوس در دمای منفی 6 درجه/ میزان خسارت زلزله خوی طی روزهای آتی مشخص می‌شود

۱۴۰۱/۱۱/۱۰ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۷۵۲۱
آخرین کابوس در دمای منفی 6 درجه/ میزان خسارت زلزله خوی طی روزهای آتی مشخص می‌شود

شب هنوز به نیمه نرسیده بود که زمین زیر پای مردم لرزید، همان بهتر که خواب نبودند و آوار خانه‌های روی سرشان فرود نیامد. اما سکوت شب‌های طولانی زمستان آغاز شده بود که زمین لرزید و همهمه‌ای بزرگ به راه افتاد.

به گزارش تعادل، زلزله در شب‌های سرد زمستان آخرین کابوس است. آن هم زلزله‌ای نزدیک به 6 ریشتر که به راحتی می‌تواند پایه خانه‌ها را به لرزه در بیاورد و دیوارها را سست کند. در سرمای استخوان سوز شنبه شب «خوی» خانه‌ها با 5/9  ریشتر زلزله لرزیدند. درست وقتی که اعضای خانواده در کنار سفره شام نشسته بودند و می‌خواستند شب‌های بلند زمستان را با گپ و گفت‌های روزمره طی کنند. وقتی مادران طفلان‌شان را برای خواب آماده می‌کردند و زندگی شهری در سکوت فرو می‌رفت. ساعت 9 و 44 دقیقه بود که زمین لرزید. آنقدر مجال داد که خیلی‌ها فرار کنند اما آنقدر هم گستردگی و بزرگی داشت که نزدیک به یک هزار نفر را مصدوم کند. اتفاق چون در نیمه‌های شب رخ نداده بود تلفات جانی بسیار کمی بر جای گذاشت. بنا بر آخرین گزارش‌ها 3 نفر در این بلای طبیعی جان خود را از دست داده‌اند.

اما مساله اینجاست که درصد خرابی خانه‌ها بسیار بالاست. شدت و قدرت زلزله به حدی زیاد بوده که بسیاری از روستاها به‌طور کامل تخریب شده‌اند. مساله اینجاست که در این سرما چادر و پتو نمی‌تواند از مردمی که جان به دربرده‌اند محافظت کند. برای اسکان آنها که دیگر زیر سقف خانه‌هایشان امنیت ندارند، باید فکری اساسی کرد. مساله اینجاست که  پس لرزه‌های این زلزله هم تا لحظه‌ای که گزارش برای چاپ می‌رفت به 40 عدد رسیده و دیگر هیچ کس نمی‌تواند زیر سقف ناامن خانه‌هایی که هنوز ویران نشده‌اند اما آسیب جدی دیده‌اند، پناه بگیرد.

فاصله 11روزه بین دو زلزله

28 دی ماه بود که زلزله‌ای به بزرگی 4/5 ریشتر در خوی رخ داد، زلزله‌ای که باعث شد بسیاری از مردم هراسان به خیابان بریزند، شیشه برخی ساختمان‌ها شکست و البته خسارات مالی در روستاها بسیار بیشتر بود، حالا به فاصله 11 روز زلزله‌ای بزرگ‌تر و البته مخرب‌تر رخ داده است.

مدارس محل اسکان مردم زلزله‌زده

با اینکه به گفته «حمیدرضا خان محمدی» معاون عمرانی وزیر و رییس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور تنها 8 مدرسه در خوی آسیب جدی دیده‌اند، بقیه مدارس که ایمن‌تر هستند برای اسکان دانش‌آموزان و خانوادهایشان در نظر گرفته شده است.

عبدالله یکی از آسیب دیدگان زلزله در تماس تلفنی به «تعادل» می‌گوید: متاسفانه تعداد مصدومان بسیار زیاد است، بیمارستان‌ها ظرفیت‌شان تکمیل شده است، زلزله در ساعتی رخ داد که اکثر مردم بیدار بودند اما با اینکه فرار کردیم ولی خیلی از مردم در حین فرار مصدوم شده‌اند و بسیاری دیگر هم با خراب شدن دیوارها روی سرشان آسیب دیده‌اند. به خاطر اینکه ظرفیت بیمارستان‌های خوی تکمیل شده برخی از مصدومان را به شهرهای دیگر مثل ارومیه و سلماس فرستاده‌اند.

او که از ناحیه پا دچار شکستگی شده است می‌افزاید: افرادی هم که سرپایی درمان می‌شوند جایی برای رفتن ندارند و هوا آنقدر سرد است که دوام آوردن در بیرون از ساختمان کار سختی است. این سرما را نمی‌توان با چادر و پتو پشت سر گذاشت و باید فکری برای مردم کرد. البته برخی مدرسه‌ها مردم را پناه داده‌اند اما خیلی‌ها از پس لرزه‌ها می‌ترسند و ماندن در مدرسه هم برایشان خطرناک است.

با کمبود خون مواجه بودیم که رفع شد

سالومه پرستار یکی از بیمارستان‌های خوی درباره وضعیت مصدومان و بحران‌هایی که بیمارستان با آن مواجه است می‌گوید: در ساعات اولیه که مصدومان را به بیمارستان آوردند، با کمبود خون مواجه شدیم، عموما در شرایط بحرانی چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد، اما امروز صبح مشکل خون هم حل شد و تمام سعی مان این است که به خوبی به مصدومان رسیدگی کنیم. متاسفانه ظرفیت بیمارستان‌های خوی تکمیل شده و برخی بیماران به شهرهای اطراف فرستاده شده‌اند.

او در مورد تعداد مصدومان بدحال می‌افزاید: در بیمارستانی که هستم 10 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند، 5 نفر عمل جراحی داشته‌اند از آمار دیگر بیمارستان‌ها خبری  نداریم. به هر حال شرایط در حال حاضر پایدار است.

مراجعه 973 مصدوم زلزله خوی به بیمارستان‌ها

اما سخنگوی سازمان اورژانس کشور از مراجعه 973 مصدوم زلزله خوی به بیمارستان‌های خوی، سلماس و چایپاره خبر داد. مجتبی خالدی گفت: تاکنون 973 مصدوم زلزله خوی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان آذربایجان غربی مراجعه کرده‌اند که مراجعه ۸۵۸ نفر از آنان به بیمارستان شهرستان خوی و مابقی به بیمارستان‌های شهرستان‌های سلماس و چایپاره بوده است.

او با بیان اینکه در حال حاضر 64 مصدوم زلزله بستری هستند، ابراز داشت: ۷۰ مصدوم نیز تاکنون توسط اورژانس به بیمارستان‌های سلماس و ارومیه منتقل شده‌اند. سخنگوی سازمان اورژانس بیان داشت: 10 مصدوم زلزله خوی جراحی اورژانسی داشته و 24 نفر نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند. 

3 فوتی ناشی از زلزله

خالدی با اعلام اینکه 3 نفر در این زلزله جان باخته‌اند، گفت: 2 فوتی ناشی از تروما و یک فوتی نیز ناشی از ایست قلبی بوده است که منوط به تایید نهایی پزشکی قانونی است. او تصریح کرد: از طرف سازمان اورژانس کشور تاکنون 45 دستگاه آمبولانس و 10 دستگاه اتوبوس آمبولانس به منطقه زلزله زده خوی اعزام شده است. این آمبولانس‌ها تا شرایط ارایه خدمات عادی نشود، در منطقه حضور خواهند داشت.

آسیب 70 روستای پیرامون زلزله

رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در مورد میزان خسارات وارد شده به روستاهای اطراف شهرستان خوی گفت: حدود 70 روستای پیرامون کانون زلزله و همچنین برخی از قسمت‌ها در شهر خوی دچار آسیب شده‌اند. برخی از ساختمان‌ها ترک‌هایی برداشته‌اند که این ساختمان‌ها نیاز به بازسازی و تعمیر دارند اما ساختمان‌هایی که مهندسی ساز بوده‌اند و تقریبا خوب ساخته شده‌اند مشکلی پیدا نکرده‌اند. در 70 روستای پیرامونی نیز تعداد زیادی خانه از حدود 20 تا 55 درصد گاها 60 درصد نیاز به نوسازی، تعمیر و بازسازی دارند.

محمدحسن نامی افزود: روز یکشنبه تیم‌های ارزیاب دوباره مناطق را ارزیابی کردند تا برآوردی دقیق از میزان خسارت‌های وارد شده ثبت کنند. 

بی‌سرپناهی در دمای 6 درجه زیر صفر

از صبح یکشنبه بارش برف در خوی آغاز شده است، دمای هوای تقریبا 6 درجه زیر صفر است و آنهایی که خانه و کاشانه خود را از دست داده‌اند در شرایط خوبی به سر نمی‌برند. با اینکه برخی مدارس برای اسکان خانواده‌ها در نظر گرفته شده است، چادرهای هلال احمر هم برای اسکان موقت بر پا شده اما قطعا چادرها نمی‌توانند مانع نفوذ هوای سرد باشند و در این بین بسیاری از خانواده‌ها با داشتن کودکان خردسال و حتی نوزاد بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

قطعی برق در روستاهای زلزله زده

اما نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، قطعی برق و آب و گاز در این شرایط است که بیشتر می‌تواند باعث عدم دسترسی افراد به حداقل‌ها برای گرم نگه داشتن خود شود. البته بنا بر گفته رییس سازمان مدیریت بحران کشور تنها 30 روستا با قطعی برق مواجه بوده‌اند که در آخرین لحظه خبر از وصل شدن برق این روستاها رسید. اما باز به گفته رییس سازمان مدیریت بحران کشور آب و گاز هیچ کدام از مناطق زلزله زده قطع نشده است. پرس و جوهای محلی از افراد هم این گفته را تایید می‌کند. 

سیستم گرمایشی در این شرایط  بسیار مهم است

با توجه به اینکه میزان برودت هوا در مناطق زلزله زده بالاست و بارش برف هم ادامه دارد بیش از هر چیز اسکان افراد و تامین وسایل گرمایشی برای آنها باید مد نظر قرار بگیرد.

در آخرین اظهارات اعلام شده از سوی سرپرست جمعیت هلال احمر آذربایجان‌غربی 17 اردوگاه اسکان اضطراری در مناطق زلزله زده خوی برپا شده است. حمید مجبوبی در خصوص امدادرسانی به مناطق زلزله زده خوی با اشاره به توزیع یک هزار و 415 چادر در مناطق زلزله زده خوی، افزود: 395 دستگاه چادر در 12 روستا و یک‌هزار و 20 دستگاه نیز در اردوگاه‌های موقت توزیع شده است.

سرپرست جمعیت هلال احمر آذربایجان‌غربی همچنین به توزیع 100 دستگاه بخاری برقی در روستاهای زلزله زده اشاره کرد و گفت: با توجه به سردسیری منطقه، تهیه سیستم گرمایشی مورد تاکید است.

محبوبی با اشاره به، اضافه کرد: یک هزار و 50 تخته موکت، 2 هزار و 300 پتو، 280 بسته غذایی 72 ساعته، 280 شعله بخاری برقی و 60 شعله والور در این اردوگاه‌ها توزیع شد. همچنین با بیان اینکه 25 تیم ارزیابی این جمعیت نیز در مناطق زلزله‌زده حضور دارند، افزود: در مجموع 67 تیم امدادی از شعب و استان‌های معین به مناطق زلزله زده خوی اعزام شدند.

میزان خسارت‌های وارده هنوز مشخص نیست

تیم‌های برآورد خسارت در مناطق زلزله‌زده مشغول به کار هستند اما به گفته رییس بنیاد مسکن برای بررسی و اعلام میزان خسارت به چند روز زمان نیاز است تا رقم دقیق خسارت وارد شده به خانه‌ها در شهرستان خوی و روستاهای اطراف آن مشخص شود. البته به‌طور معمول خانه‌های روستایی چون مقاومت چندانی ندارند دارای خسارت بیشتری هستند و اعلام دقیق میزان خسارت نیاز به زمان دارد.

 

ارسال نظر