بودجه شهرداری تهران بدون قبض و بسط

۱۴۰۱/۱۱/۰۵ - ۰۵:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۷۱۷۱
بودجه شهرداری تهران بدون قبض و بسط

گروه راه و شهرسازی| لایحه بودجه 1402 شهرداری تهران با 56 درصد رشد اسمی نسبت به قانون بودجه سال جاری و با رقمی بالغ بر 78 هزار میلیارد تومان به پارلمان شهری پایتخت رسید. از آنجا که تورم عمومی سالانه در اول بهمن سال جاری از مرز 51 درصد عبور کرد، پیش‌بینی می‌شود طی دو ماهه باقیمانده از سال جاری، عدد این شاخص در حدود 56 درصد آرام گیرد.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد، رشد اسمی بودجه سال آینده شهرداری تهران تقریبا با نرخ تورم عمومی سالانه در پایان سال جاری منطبق باشد. در این صورت، این بودجه نه انقباضی خواهد بود و نه انبساطی. با وجود این، علیرضا زاکانی، شهرداری تهران دیروز در صحن علنی شورای شهر تهران، به هنگام ارایه بودجه سال آتی پایتخت، اعلام کرد که لایحه بودجه 1402 در 3 سقف بسته شده است و رقم 78 هزار میلیارد تومان، سقف اول آن محسوب می‌شود. اگرچه رقم سقف‌های دوم و سوم این لایحه اعلام نشده است، اما بی‌گمان، نرخ رشد دو سقفی بعدی لایحه بودجه بالاتر از نرخ تورم عمومی در سال جاری خواهد بود و در نتیجه، در صورت تصویب این لایحه و تحقق سقف‌های دوم و سوم، بودجه سال آینده انبساطی خواهد شد.

ویژگی‌های بودجه متفاوت

زاکانی دیروز در جریان یکصد و بیست و چهارمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به تقدیم لایحه بودجه 1402 شهرداری تهران اظهار کرد: واجب می‌دانیم که این لایحه پیرامون برنامه چهارم توسعه باشد و از اعضای شورای شهر تهران نیز بابت تصویب برنامه چهارم توسعه قدردانی می‌شود. شورای شهر تهران در دوره ششم نشان داد که در مسیر حرکت و پیشرفت قرار گرفته است و لذا بودجه سال 1402 شهرداری تهران با بودجه قبلی تفاوت‌های جدی دارد.

شهردار تهران در این باره توضیح داد: نخست اینکه بودجه 1402 شهرداری تهران برشی از برنامه چهارم توسعه شهرداری است و نکته دوم اینکه در بودجه 1402 شاهد ساماندهی ردیف‌های اعتباری هزینه‌ای و سرمایه‌ای هستیم و هدف از این کار نیز چابک‌سازی و شفاف‌سازی در این حوزه بود که در همین ارتباط نزدیک به 6 هزار و500 ردیف در بودجه 1402 به 2 هزار و 850 ردیف کاهش پیدا کرده است؛ البته این موضوع باید گفته شود که ردیفی حذف نشده است بلکه این ردیف‌ها را تجمعی و دسته‌بندی کرده‌ایم.

زاکانی ادامه داد: ویژگی بعدی بودجه سال آینده این است که این بودجه بر آرای مردمی بسته شده است و در همین ارتباط نیز شهرداری تهران در قالب پویش من شهردارم را راه‌اندازی کرد تا از نظرات مردم جهت انجام پروژه‌های عمرانی بهره ببرد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که د بودجه سال 1402 در نظر گرفته شده است برمی‌گردد به دارا بودن پیوست‌های پروژه‌های عمرانی که بر پیوست‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی زیست‌محیطی و پدافند غیرعامل تاکید شده است و عدالت را در همه اجزا و عناصر خواهیم داشت. شهردار تهران به موضوع شفافیت در قالب سازمان‌ها و شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: در این ارتباط نیز ما تاکید بر نظارت منطقی را در بخش‌های مختلف داریم و ان‌شاءالله با بودجه 1402 شاهد اتفاقات خوبی در سطح شهر تهران خواهیم بود.

زاکانی با اشاره به مدل مدیریت مشارکتی شهرداری تهران افزود: در قالب این مدل تعداد زیادی از پروژه‌ها در معرض دید مردم قرار گرفت و شهروندان تهرانی نیز در قالب پویش «من شهردارم» در سامانه معرفی شده ورود پیدا کردند و بالغ بر 5 میلیون رکورد ثبت شد همچنین شهروندان تهرانی 450 هزار پرسشنامه را پر کردند و 359 هزار نفر مشارکت مستقیم را داشتند که ماحصل آن با پایش‌هایی که صورت گرفت امکانی ایجاد کرد که دو هزار و 85 طرح و پروژه به سمع و نظر مردم برسد. در نهایت 1412 طرح با اعتبار بالغ بر 4 هزار میلیارد تومانی برای سال 1402 انتخاب شد.

120 درصد بودجه امسال محقق می‌شود

وی با بیان اینکه بودجه سال جاری نیز در سه سقف در نظر گرفته شده بود، گفت: امسال به لطف خدا تنها 50 هزار میلیارد تومان از بودجه با اتکا به منابع نقدی محقق خواهد شد. همچنین پیش بینی می‌شود بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان نیز از منابع غیرنقد محقق بشود و در واقع سقف دوم بودجه برای سال 1401 تکمیل خواهد شد.

شهردار تهران افزود: با توجه به تجربه‌ای که در قالب بودجه 1401 داشتیم بودجه پیشنهادی سال آینده نیز در سه سقف تنظیم شده است که در سقف نخست آن با 56 درصد رشد بودجه سال 1402، 78 هزار میلیارد و 475 میلیارد تومان بوده است.

زاکانی تصریح کرد: با توجه به تلاش‌های صورت گرفته بودجه 50 هزار و 470 میلیارد تومان سال 1401، 120 درصد محقق خواهد شد که این مساله در تاریخ بلدیه بی‌نظیر است و امیدواریم این عملکرد مالی موجبات خدمت‌رسانی برای مردم را فراهم کند.

وی با اشاره به رشد 56 درصدی بودجه سال 1402 شهرداری تهران، گفت: تا به امروز از رقم 50 هزار و 470 میلیارد تومانی بودجه سال جاری 43 هزار میلیارد تومان در حوزه نقد وارد خزانه شهداری شده است و با توجه به اینکه نما در دو ماه پایانی سال قرار داریم و علی‌القاعده شیب دریافتی در حوزه عوارض و پروانه افزایش می‌یابد امکان جذب منابع مالی شرایطی را فراهم می‌کند که ما در حوزه نقد و غیرنقد وضعیت خوبی را داشه باشیم. به‌طوری که در حوزه نفت نیز بالای 10 هزار میلیارد تومان داشته باشیم.

۴۳ درصد بودجه در حوزه حمل و نقل است

زاکانی همچنین در حاشیه یکصد و بیست و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران پس از تقدیم بودجه سال آینده شهرداری به شورا در جمع خبرنگاران، گفت: سال گذشته بودجه مصوب 37 هزار و 700 میلیارد تومان بود که 37 هزار و 400 میلیارد تومان یعنی حدود 99 درصد بودجه محقق شد که پایه افتخاری بنا شد.

وی با بیان اینکه در بودجه امسال نیز بیش از 50 هزار میلیارد تومان نقد و غیرنقد بود که بالای 60 هزار میلیارد تومان محقق شده که افتخار جدیدی رقم خورد، تصریح کرد: در بودجه سال آینده شاهد رشد 56 درصدی نسبت به بودجه سال جاری هستیم که بودجه را به رقم 78 هزار و 475 میلیارد تومان رسانده، این بودجه ویژگی‌های خاصی دارد از جمله اینکه در بخش هزینه‌ای شاهد کاهش 5 درصدی هستیم و بخش سرمایه‌ای و مالی را اضافه کردیم. شهردار تهران ادامه داد: آبادانی شهر برای ما محقق شده و بخش هزینه‌ای کاهش پیدا کرده است.

زاکانی تاکید کرد: در بودجه سال جاری 10 هزار میلیارد تومان سقف دوم بودجه بوده که این رقم برای سال آینده به 30 هزار میلیارد افزایش پیدا می‌کند و بیشتر در بخش حمل و نقل زیرساخت‌ها صرف خواهد شد. این بخش از طریق رونق ساخت و ساز و گره‌گشایی از زندگی مردم و قدرالسهم مدیریت شهری از مالیات بر ارزش افزوده تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: در سقف سوم بودجه نیز مشارکت در قالب پروژه‌های سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاری دیده شده است. بخشی از بدهی‌ها به بانک نیز از طرق مختلف تسویه خواهد شد و به همان میزانی که تعهداتمان به بانک‌ها را پرداخت می‌کنیم مقرر شده تا میزان 50 درصد آن را بتوانیم تسهیلات دریافت کنیم.

 

ارسال نظر