پزشک خانواده حداقل ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

۱۳۹۸/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۱۲۳

مدیرکل دفترخدمات عمومی سازمان بیمه سلامت گفت: اولین نیاز اجرای برنامه پزشک خانواده در کشور تامین اعتبار حداقل ۶ هزار میلیارد تومان در سال برای ۵۰ میلیون ایرانی است. محمدرضا میرزایی، بزرگ‌ترین اولویت وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر پایه برای خروج از مشکلات نظام سلامت کشور را اجرای بسته کامل برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع است دانست و افزود: برنامه پزشک خانواده روستایی، عشایری و شهرهای زیر هزار نفر از حدود ۱۴سال پیش برای حدود ۲۸ میلیون نفر اجرایی شد به نحوی که بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ پزشک و بیش از ۵ هزارو ۴۰۰ ماما همراه با سایر اعضای تیم سلامت بسته خدمات سطح یک را به مردم ارایه می‌کنند. وی ادامه داد: همچنین از حدود ۶ سال پیش در دو استان فارس و مازندران برای ۴ میلیون نفر از جمعیت شهری بسته پزشک خانواده شهری اجرا شد. در مجموع اکنون بیش از ۳۲ میلیون نفر در کشور تحت پوشش برنامه پزشک خانواده هستند و این برنامه برای حدود ۵۰ میلیون نفر از جمعیت شهری بالای ۲۰ هزار نفر در کشور اجرا نشده است.

میرزایی با تاکید بر اینکه برای کاهش و مدیریت هزینه‌ها در بخش بستری و سرپایی در سطح ۲ و ۳، وزارت بهداشت باید ۳ اقدام جدی را با همراهی بیمه‌ها در دستور قرار دهد، گفت: قدم اول سرمایه‌گذاری و توجه به نقش و جایگاه خدمات سطح یک در نظام سلامت است. یعنی پرداختن به خدمات بهداشتی، پیشگیری، انجام و ارایه خدمات مراقبتی که در نهایت از بسیاری از هزینه‌های ناشی از بیماری‌های واگیر و غیر واگیر جلوگیری شود.

وی افزود: دومین موضوع اجرای گام به گام و حداقل ۳ تا ۵ ساله برنامه پزشک خانواده شهری است. در صورتی که در شش ماهه دوم امسال بتوانیم با برنامه‌ریزی مدل اصلاح شده استان‌های فارس و مازندران و دستورالعمل ۰۲ را تدوین کرده و از سال ۹۹ با تامین اعتبار پزشک خانواده را اجرایی کنیم، گام بزرگی در حوزه سلامت برداشته خواهد شد. مبرزایی گفت: سومین اقدام مهمی که وزارت بهداشت و بیمه‌ها باید به آن توجه داشته باشند، افزایش سطح سواد سلامت مردم در روستاها و شهرها است که به اقدامات آموزشی بسیاری نیاز دارد. وزارت بهداشت باید از ظرفیت رسانه‌ها، فضای مجازی و به خصوص صدا و سیما به درستی استفاده کند تا در بلندمدت اثرگذار باشد. در همین راستا سازمان بیمه سلامت با همراهی وزارت بهداشت قرارداد سریال پزشک خانواده را با صدا و سیما منعقد کرده است که تولید آن در آینده‌ای نزدیک شروع خواهد شد. مدیرکل دفترخدمات عمومی سازمان بیمه سلامت افزود: همچنین قرارداد چاپ حدود بیش از ۳۰۰ هزار نسخه برای ۱۱ بسته آموزشی تهیه شده است که در اختیار ۴ هزار مرکز روستایی قرار خواهد گرفت.

 

ارسال نظر