ورود دوچرخه‌های نارنجی به شهر از اواسط مهر

۱۳۹۷/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۵۳۱

گروه راه و شهرسازی|شهرداری تهران درنظر دارد به منظور کاهش آلودگی هوا و نیزکاهش حجم ترافیک پایتخت طرح دوچرخه‌های اشتراکی را اجرا کند. هر چند محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران عنوان کرده بود که 5 هزار دوچرخه اشتراکی نارنجی رنگ از پنج‌شنبه هشتم شهریور وارد شهر تهران خواهد شد، اما این اتفاق نیفتاد و سعید بابا یوسفی، مجری طرح

دوچرخه‌های اشتراکی از راه اندازی این طرح در اواسط مهر ماه خبر داد.

سعید بابایوسفی در گفت و گو با «تعادل» درباره این دوچرخه‌ها توضیحاتی ارایه کرد و گفت: این طرح به صورت پایلوت در دانشگاه شهید مدرس اجرایی شده و باتوجه به این که تعطیلات تابستانی دانشگاه، استقبال دانشجویان بسیار خوب بود. ما ابتدا 50 دوچرخه در این دانشگاه  قرار دادیم که بعد از یک هفته درخواست کردند 50 دوچرخه دیگر اضافه کنیم. تا امروز دوچرخه‌ها در این دانشگاه حدود 1200 کیلومتر راه رفته اند. تا پایان این ماه در دانشگاه تربیت مدرس فعالیت می کنیم.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح در سطح شهر یکسری زیر ساخت‌ها باید آماده شود و همچنین مجوزهای لازم را باید از شهرداری بگیریم. به محض این که  زیرساخت‌های حداقلی مد نظر ما و شهرداری آماده شود طرح را در سطح شهر اجرا خواهیم کرد.

وی درباره زیرساخت‌های مورد نیاز این طرح گفت: اجرای کامل طرح دوچرخه اشتراکی نیاز به

برنامه‌های بلندمدت دارد که در ادامه با شهرداری در این خصوص وارد تعامل خواهیم شد.همچنین نیاز داریم در اماکنی می خواهیم دوچرخه‌ها مستقر شوند فضایی به ما اختصاص داده شود تا به عنوان پارکینگ دوچرخه از آن استفاده کنیم. این اماکن باید نزدیک مترو و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی باشد.همچنین باید علاقه مندان مطمئن شوند همیشه در اطراف مترو می توانند به دوچرخه دسترسی داشته باشند. در آینده نیاز داریم تا برای این پارکینگ‌ها المان شهری نیز در نظر گرفته شود تا شهروندان راحت تر بتوانند به این پارکینگ‌ها دسترسی داشته باشند.

بابایوسفی درباره مسیرهایی که برای دوچرخه سواری در نظر گرفته اند نیز توضیحاتی ارایه کرد و گفت:چهار مسیر اصلی که در طرح اولیه داریم به این شرح است،خیابان آزادی حد فاصل استاد معین تا پیچ شمیران ،منطقه دوم خیابان مطهری، منطقه سوم خیابان شهید بهشتی و منطقه چهارم حد فاصل هفت تیر تا انتهای بلوار کشاورز است . این مسیرها جز مسیرهایی است که ممکن است بیشتر جنبه تفریحی داشته باشند مانند دریاچه چیتگر و بام لند. در منطقه بام لند به دلیل این که محصور نیست دوچرخه ممکن است به هر مکانی در منطقه 22 برود .البته در مسیرهای اصلی نیز این اتفاق خواهد افتاد و دوچرخه‌ها می توانند از مسیرهای اصلی خارج و در سطح شهر پخش شوند اما مسیرهای اولیه همین‌هایی است که نام بردم.

 مجری طرح دوچرخه اشتراکی در پاسخ به این که آیا امکان سرقت این دوچرخه‌ها وجود دارد یا خیر، توضیح داد: هر چند دوچرخه‌ها مجهز به جی پی اس هستند اما امکان سرقت دوچرخه در چنین طرحی در همه دنیا وجود دارد. برای مثال در دانشگاه مدرس نیز با توجه به اینکه طرح به شکل آزمایشی انجام می‌شود از حراست دانشگاه خواسته بودیم که دوچرخه‌ها از دانشگاه خارج نشوند اما هر روز شاهد این هستیم که دانشجویان دوچرخه‌ها را از محل دانشگاه بیرون برده و نزدیک خوابگاه خود رها می‌کنند. این دوچرخه‌ها را توسط مانیتورینگ رصد کرده و دوچرخه‌هایی که برگشت داده نمی‌شوند را توسط نیروهای خودمان جمع‌آوری می‌کنیم. تمام دوچرخه‌ها در اتاق مانیتورینگ رصد می‌شوند و اینکه دوچرخه‌ای سرقت شود آلارم‌های خاص خودش را دارد.

وی در پاسخ به اینکه در صورت اجرای همگانی طرح و زیاد شدن تعداد کاربران موضوع رها کردن دوچرخه‌ها در دور دست مشکل ایجاد نمی‌کند و آیا نیاز به نیروهای بیشتر نخواهید داشت، گفت: تعداد نیروهای خود را متناسب با تعداد دوچرخه‌هایی که وارد شهر می‌کنیم افزایش خواهیم داد که شامل نیروهای حمل و نقل و لجستیک، نیروهای حراست و نیروهای تعمیر و سرویس می‌شود.اما نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که وقتی دوچرخه وارد شهر شود نیازی به برگرداندن آن نیست.دوچرخه در همان جایی که رها شده می‌ماندتا یوزر بعدی سراغش برود. همچنین ما یک سیستم هوشمند مصنوعی داریم که به ما می‌گوید دوچرخه‌ای 12 ساعت بلااستفاده در یک مکان رها شده یا درمنطقه‌ای درخواست زیاد بوده اما دوچرخه نیست. برای حل این مشکل نیروهای لجستیک ما با ماشین‌های سبک و سنگین وارد شهر شده و جابه‌جایی دوچرخه‌ها را انجام می‌دهند و آنها را در امکانی که تردد و درخواست بیشتری نیاز است، جا‌گذاری می‌کنند.

بابایوسفی با بیان اینکه بسیاری از قوانین استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی در اپلیکشین مخصوص این دوچرخه‌ها آورده شده است، ادامه داد: کسی که علاقه‌مند است از دوچرخه‌های اشتراکی استفاده کند ابتدا باید اپلیکشین مورد نظر را دانلود و نصب کند. در این اپلیکشین باید یکسری ضوابط خدمات رسانی را بخواند و تایید کند. همچنین در این اپلیکشین جدول امتیازات داریم و یوزر باید بداند که چگونه می‌تواند امتیاز کسب کند وچگونه امتیاز از دست خواهد داد.این امتیاز‌ها برای استفاده‌کننده بسیار مهم است.دوچرخه باید در اماکنی پارک شود که ممنوع نشده باشد.برای مثال پارک در وسط خیابان، جلوی در پارکینگ منازل و جاهایی که برای رفت و آمد دیگران مشکل ایجاد کند باعث اخذ امتیاز منفی خواهد شد.

 

ارسال نظر