مذاکره برای بازگشایی مرز زمینی ایران و ترکیه

۱۳۹۸/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۳۱۰

رییس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه گفت: مقامات ترکیه هیچ بازه زمانی مشخص نکردند و نمی‌توان گفت آیا تا نوروز مرزها باز می‌شود یا خیر، آنها براساس پخش و شیوع بیماری در کشور تصمیم خواهند گرفت. مهرداد سعادت در خصوص بسته شدن مرزهای ایران و ترکیه گفت: مطابق توافقی که وزرای بهداشت دو کشور کرده‌اند، ترکیه بر اساس منافع ملی خود تصمیم گرفت که به صورت یکجانبه مرز زمینی و هوایی خود را با ایران به‌طور موقت ببندد.

به گزارش ایلنا، او ادامه داد: البته مرزهای ما باز است یعنی اینکه کامیون‌ها و هواپیماهای ترک به ایران می‌آیند اما خالی بر می‌گردند پس هیچ نگرانی در خصوص تامین مواد وارداتی وجود ندارد. اما در حال مذاکره هستیم که مرزهای زمینی برای عبور کالاها باز شود زیرا این کشور مسیر ترانزیتی صادرات ما است. عضو اتاق بازرگانی ارومیه تصریح کرد: این حق کشور ترکیه است که برای سلامتی مردم کشور خود از ورود اتباع ایرانی جلوگیری کند و ما نمی‌توانیم از این منظر به آنها فشار وارد کنیم حتی قرار بود در این هفته یک هیات تجاری از ایران در اجلاس استانبول شرکت کند که موضوع ملغی شد. او در خصوص تورهای مسافرتی به خصوص تعطیلات نوروز گفت: مقامات ترکیه هیچ بازه زمانی مشخص نکردند و نمی‌توان گفت آیا تا نوروز مرزها باز می‌شود یا خیر، آنها براساس پخش و شیوع بیماری در کشور تصمیم خواهند گرفت.

    معطلی بیش از ۴۰۰ کامیون صادراتی در مرز بازرگان

این در حالی است که رییس سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه از توقف حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ کامیون در مرز بازرگان خبر می‌دهد. رضا کامی در پاسخ به اینکه چه تعداد کامیون در مرز متوقف مانده است، گفت: آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد اما روزانه حدود ۴۰۰ کامیون در مرز بازرگان رد و بدل می‌شود و این تعداد می‌تواند به حدود ۵۰۰ کامیون برسد. او با بیان اینکه بسته شدن مرز تنها مختص به ترکیه نیست، گفت: مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند که تعطیلی مرز در شرایط اضطراری است و دایمی نخواهد بود.

به گفته عضو اتاق بازرگانی تبریز، حتی در شرایط تعطیلی مرز بازرگان مشکلی برای ورود کالا به کشور وجود ندارد و مشکل مربوط به خروجی کالا از ایران است. او تصریح کرد: با پیگیرهای ایران، کامیون‌های ایرانی مستقر در ترکیه ساعت هشت و نیم شب یکشنبه مجوز خروج از ترکیه به ایران و مرز بازرگان را دریافت کرده‌اند، اما حتی رانندگان و کامیون‌های ترک که در مرز ایران منتظر ورود به ترکیه بودند نتواستند به این کشور وارد شوند. کامی با تاکید بر اینکه این مساله در کوتاه‌مدت حل می‌شود، افزود: این موضوع به دلیل مسائل ایمنی و بهداشتی قابل پیش‌بینی بود. اگر تدابیر ایمنی در مرزها اندیشیده شود و هر دو طرف کنترل‌های ویژه روزانه داشته باشند، این مشکل حل خواهد شد.

عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است که با این کار خود کشور ترکیه نیز متضرر خواهد شد؛ چراکه توقف کار تجاری و کامیون‌ها می‌تواند از نظر اقتصادی به همه ضربه بزند. او به تجار توصیه کرد که کمی برای ارسال کامیون به این مرز دست نگه دارند، چرا که زمان مشخصی برای بازگشایی این مرز علام نشده است. کامی با بیان اینکه طی یکی دو روز اخیر حجم دریافت کانتینر از اتاق بازرگانی افت داشته، افزود: طی روزهای گذشته شرکت‌های حمل و نقل برای دریافت کارنتیر به اتاق‌های بازرگانی مراجعه نداشته‌اند و این موضوع نشان می‌دهد آنها بارگیری نداشته‌اند.

 

 

ارسال نظر