بورس سیگنال خروج صادر کرد؟

۱۴۰۱/۱۱/۰۳ - ۰۹:۰۳:۲۴
کد خبر: ۱۹۷۰۲۹
بورس سیگنال خروج صادر کرد؟

در شرایطی که بورس تهران بازدهی خوبی طی 3 ماه گذشته داده و بسیاری از سرمایه گذاران در سود هستند، برخی از آن ها دست به فروش سهام زده اند تا به اصطلاح سود شناسایی کنند.

به گزارش اقتصاد نیوز، البته همچنان بسیاری از افرادی که در تابستان سال 99 خرید انجام داده اند و سهام خود را نگه داشته اند، در ضرر هستند و در برخی از نمادها فاصله قیمت فعلی با اوج قیمت در تابستان 99 بسیار زیاد است. اما با این حال خریدهای جدیدی که انجام شده، اکثرا در سود هستند و طبیعی است که این دسته از سرمایه گذاران، سهام خود را بفروشند.

دیروز بورس وضعیت خیلی بدی نداشت اما در هر صورت نزولی بود و افت کرد. معمولا در بورس، افت ها فرسایشی هستند و رشدها پرشتاب. از سال 99 تا به حال هم که بازار در یک روند نزولی بزرگ بوده، معمولا موج های صعودی بازار 2-3 ماهه و موج های نزولی 4-5 ماهه بوده اند.

کاهش ارزش معاملات

البته این بار اگر قرار بر اصلاح بازار باشد، با توجه به رشد قیمت دلار ممکن است اصلاح بازار هم زیاد طولانی نشود. گرچه هنوز ورود به روند نزولی تایید نشده،اما سرمایه گذاران سیگنال هایی مبنی بر احتمال ورود به دوره نزول دریافت کرده اند و به همین دلیل با احتیاط بیشتری دست به معامله می زنند.

اتفاق مثبت بازار دیروز این بود که شاخص قدرت خریداران حقیقی از عدد 0.93 به 1.04 رسید. به عبارتی دوباره قدرت خریداران حقیقی بیشتر از قدرت فروشندگان شد.

اما دو رویداد منفی در بازار رخ داد که اولی خروج پول و دومی، کاهش ارزش معاملات بود. با توجه به منفی بودن بازار، 370 میلیارد تومان پول توسط سرمایه گذاران حقیقی از بازار خارج شد. این رقم تقریبا دو برابر خروج پولی است که در روز شنبه ثبت شده بود.

امیدوار به حمایت حقوقی ها

ارزش معاملات هم دیروز کاهشی شد و نسبت به روز شنبه حدود 1600 میلیارد تومان از ارزش معاملات کم شد. دیروز رقم معاملات خرد به 8100 میلیارد تومان رسید که این موضوع، مهم ترین اتفاق از نظر سرمایه گذاران است.

با توجه به شرایط بازار روز گذشته و با در نظر گرفتن حمایتی که حقوقی ها در نیمه دوم زمان معاملات دیروز از نمادهای بزرگ انجام دادند، ممکن است امروز شاخص ها مثبت بازگشایی شوند. اما درصورتی که ارزش معاملات افزایش نداشته باشد و از طرفی حقوقی ها توان مقابله با عرضه های گسترده حقیقی ها را نداشته باشند، در نیمه دوم شاهد منفی شدن بازار خواهیم بود.

 

ارسال نظر