خبر

۱۴۰۱/۱۰/۰۱ - ۰۱:۴۸:۴۲
کد خبر: ۱۹۵۶۰۳

مشکل سریالی بازار سرمایه

بورس نیوز| حمزه کریمی، کارشناس بازار سهام بیان کرد: بحث بودجه همه‌ساله برای بازار اهمیت ویژه‌ای داشته است، تا جایی که بسیاری از منابع تأمین‌شده در بودجه مربوط به شرکت‌های بورسی می‌شود. دولت سال گذشته تحقق بالایی ۹۰ درصد از مبحث مالیات داشته است و این موضوع، گمانه‌زنی برای تأمین منابع دولتی از بورس را بالا می‌برد. در بودجه سال آینده احتمال اینکه موارد زیادی برای بورس دیده شود، وجود دارد که یکی از آنها بیمه سهام خواهد بود البته اضافه کردن بند جدید در بودجه برای بورس چندان عملیاتی به نظر نمی‌رسد. چراکه دولت تا پایان سال جاری ۳۰۰ همت کمبود بودجه دارد و به نظر نمی‌رسد که برای بازار سهام تصمیمی بگیرد.

وی افزود: شاید با تورمی که با دلار بالایی ۳۹ هزار تومان تشکیل‌شده است، دولت بی‌میل نیست همانند سال ۹۹ با یک نوسان‌گیری از بازار سرمایه انجام دهد و بار دیگر تأمینی مالی را از بورس داشته باشد.

این فعال بورسی تشریح کرد: برای نتیجه‌گیری از تبعات هم‌زمانی انتشار بودجه با برنامه توسعه هفتم، باید بررسی کرد که برنامه‌های توسعه قبل چه تأثیری داشته‌اند، به نظر می‌رسد بودجه سال آینده به‌جایی ۱.۱۲ دو مرحله منتشر می‌شود و با ۲ مرحله شدن آن محتمل است که کسری بودجه در فصل بهار بررسی شود. البته که باوجود رشد افسارگسیخته نقدینگی بسیاری از برنامه‌ها به‌سادگی محقق نمی‌شود. هم‌زمانی انتشار بودجه با برنامه توسعه هفتم می‌تواند برای وضعیت اقتصادی کشور راهگشا باشد، اما باوجود تحریم، ابهام برجام، رشد نقدینگی و نرخ دلار این دست طرح‌ریزی‌ها به‌سادگی محقق نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به شرکت‌های صادرات محور عنوان کرد: به نظر می‌رسد که شرکت‌های صادرات محور واز طرف دیگر شرکت‌های تولیدی فعال در بورس با چالش قوانین روبرو هستند و نیاز به تسهیل در آنها دارند. باید اقدامی شود که شرکت‌های این‌چنینی تأمین مالی کم هزینه انجام دهند تا منجر به ارزان شدن قیمت نهایی محصول تولیدی شود. از طرفی اگر در بخش صادرات هم تسهیل ایجاد و مشوق‌های صادراتی دیده شود به نظر می‌رسد، بسیاری از بحران شرکت‌های فعال در بازار سرمایه مرتفع می‌شود. کریمی گفت: به‌صورت کلی محقق شدن تمام این اقدامات خود را در تابلوی معاملات نشان می‌دهند. توصیه می‌شود، سهامداران همانطور که تابه‌حال صبوری کردند بازهم مقداری صبور باشند چراکه با توجه به نرخ دلار و بالا رفتن بازار‌های موازی اعداد بالاتری را در سهام می‌توان، دید. فروش سهام در مقطع فعلی کار درستی به نظر نمی‌رسد، باید گفت نگهداری از آن منطقی‌تر است.

واریز سود ۱،۷ میلیون سهامدار عدالت، در گرو اصلاح شبا بانکی

ایرنا| محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) به جزییات پرداخت مرحله نخست سود سهام عدالت اشاره کرد و افزود: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بر اساس مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار که روز ۶ آذرماه جاری به این شرکت ابلاغ شد، مکاتباتی را با ۳۶ شرکت سرمایه‌پذیر سهام عدالت انجام داد که در نهایت بخشی از سود عملکرد سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰ به حساب‌های شرکت سمات واریز شد. وی ادامه داد: در مجموع ۱۲ شرکت بخشی از سود و ۱۱ شرکت کل سود مشمولان سهام عدالت را پرداخت کردند تا شرایط برای واریز سود علی‌الحساب در پایان آذرماه جاری مهیا شود. باغستانی با بیان اینکه کارشناسان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در روزهای گذشته محاسبات لازم برای پرداخت بخش اول سود سهام عدالت را انجام دادند، افزود: خوشبختانه با توجه به تعاملات خوبی که با شبکه بانکی از ۲ سال قبل فراهم شده است، اطلاعات سهامداران امروز در اختیار ۱۹ بانک قرار گرفت تا سودها به حساب سهامداران واریز شود.

مدیرعامل سمات در خصوص مبالغ واریزی به حساب سهامداران سهام عدالت نیز گفت: سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان دارند به ترتیب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان و افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار دارند، مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان سود علی‌الحساب دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه سود علی‌الحساب به حساب هر دو گروه مستقیم و غیرمستقیم مشمولان سهام عدالت واریز می‌شود، گفت: حدود یک میلیون و ۷۳۰ هزار نفر از سهامداران عدالت همچنان با مشکل شبای بانکی معتبر روبرو هستند که این افراد می‌توانند با ثبت نام و احراز هویت در سامانه جامع اطلاعات مشتریان  (sejam.ir) یا درج شماره شبای معتبر خود در سایت sahamedalat.ir در فرایند دریافت سود سهام در مراحل بعدی قرار بگیرند.

باغستانی در مورد پرداخت مابقی سود سهام عدالت گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی رایزنی‌های خود را برای دریافت تمام سود مشمولان سهام عدالت انجام خواهند داد و امیدواریم بتوانیم در اواخر اسفندماه امسال باقیمانده سود این گروه از سهامداران را از طریق این شرکت پرداخت کنیم.

 

ارسال نظر