نوسان در بورس

۱۴۰۱/۰۸/۲۶ - ۰۱:۲۷:۱۳
کد خبر: ۱۹۴۴۶۲

شاخص کل بورس تهران دیروز چهارشنبه با رشد بیش از سه هزارواحدی به محدوده یک میلیون و 413 هزار واحدی رسید. شاخص هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل تهران حرکت کرد و به محدوده 401 هزار واحدی رسید.

ارزش معاملات بازار سرمایه نیز به دو هزار و 473 میلیارد تومان رسید که نسبت به چند روز گذشته کمتر است. اما وضعیت بورسهای جهانی خوب نیست و تحت تاثیر اخبار قرار گرفته است. تسنیم نوشت که شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که لندن دیگر میزبان بزرگ‌ترین بازار سهام اروپا نیست و پاریس روز دوشنبه این بازار را به دست گرفت. این شبکه به عملکرد قوی برندهای لوکس فرانسه مانند لویی ویتون و گوچی اشاره و پیش بینی کرد که خریداران چینی با کاهش محدودیت‌های همه‌گیری مشتاق خرج کردن پول هستند.

بلومبرگ با استناد به داده‌های تحقیقاتی خود گزارش داد که ارزش بازار سهام فرانسه اکنون به 2.823 تریلیون دلار در مقایسه با 2.821 تریلیون دلار موجود در بورس انگلیس رسیده است. این در حالی است که در سال 2016 زمانی که بریتانیا در همه پرسی «برگزیت» به خروج از اتحادیه اروپا رأی داد، ارزش بازار سهام بریتانیا 1.5 تریلیون دلار بیشتر از فرانسه بود. مایکل ساندرز از مقامات سابق بانک مرکزی انگلیس به شبکه تلویزیونی بلومبرگ گفت که مقصر این امر برگزیت است نه سیاست مالیاتی لیز تراس در دوره کوتاه‌مدت نخست وزیری خود در خیابان داونینگ 10.

 وی گفت: اقتصاد بریتانیا در کل به دلیل برگزیت آسیب دایمی دیده است. اگر برگزیت تولید بالقوه اقتصاد را تا حد زیادی کاهش نمی‌داد، نیاز به افزایش مالیات و کاهش هزینه‌ها وجود نداشت. در حالی که سهام بلو چیپ (ابر شرکت‌ها) در بریتانیا طی سال جاری میلادی تنها 0.4 درصد کاهش یافته است، شاخص فوتسیFTSE 250، 17 درصد کاهش یافته است که منعکس‌کننده سقوط سهام خرده فروشان و مارک‌هایی است که مصرف‌کننده محور و با سرمایه متوسط هستند. در عین حال، برندهای لوکس فرانسوی در برابر نگرانی‌های رکود جهانی “خوب “ ایستادگی می‌کنند. مالکان لویی ویتون LVMH، به ارزش 360 میلیارد دلار، “فروش رکورد “ را در ایالات متحده گزارش کردند و انتظار دارند سه ماهه چهارم خوبی در بازارهای چین داشته باشند.

   فروش سهام عدالت به کجا رسید؟

پیمان حدادی، مدیر صندوق تثبیت گفت: یکی از اقدامات اصلی صندوق تثبیت، ثبات بازار است، یعنی که این صندوق هر روز در بازار خرید و فروش نخواهد کرد. ورود صندوق‌های تثبیت به بازار بر اساس آیین نامه‌ مشخص است. به گفته او، هم‌اکنون این صندوق در ۵۱۰ نماد سهم دارد، نقدشوندگی سهام و اقدامات آن سهم از جمله موارد و دلیل انتخاب سهم‌ها است. صندوق توسعه ملی مستقیم سهم خرید نمی‌کند. حدادی گفت: قطعا ملاک مثبت بودن شاخص کل برای صندوق تثبیت نیست و اصلا به دنبال سرمایه‌گذاری نماد خاصی نیست. سازمان دیوان محاسبات بر عملکرد این صندوق نظارت دارد، این صندوق مکلف به ارایه گزارش نیست اما قطعا گزارشاتی از صندوق به بازار مخابره می‌شود.

او در خصوص بورس بین‌الملل اظهار کرد: در دو ماه گذشته جلسه شورای عالی بورس در زمینه بحث بورس بین‌الملل مطرح شد، با حداقل اینکه ۶۰ درصد این معاملات خارجی و در آن اوراق ارزی حاضر باشد. اما هم‌اکنون به جز یک نهاد و یک بانک داخلی دیگر در خواستی برای بورس بین‌الملل را نداشته‌ایم، اساسنامه این بورس در اراده نظارت‌ هم در حال بررسی است اما تغییرات در بخش مناطق آزاد نیز کار را مقداری به تعویق انداخت.

حدادی در مورد بازگشایی نماد‌های استانی سهام عدالت گفت: در خرداد شورای عالی بورس سازمان بورس را مکلف کرد تمهیدات برگزاری مجامع را به گونه پیش ببرد که شهریور این مجامع برگزار شود. تمام مقدمات برگزاری فراهم شد و به شورای عالی بورس اعلام شد اما نهادی که باید مجوز برگزاری را بدهد شورای عالی بورس است که هنوز این مجوز داده نشده است.

او ادامه داد: سازمان بورس به دنبال جلوگیری از توقف نمادها از جمله استانی است .توقف این نماد‌ها را شورای عالی بورس اعلام کرده و تا زمانی که شورای عالی بورس مجوز ندهد باز نمی‌شوند. امیدواریم که شورای عالی بورس به جمع‌بندی در خصوص کلیت سهام عدالت برسد. در خصوص امکان فروش افراد مستقیم نیز باید شورای عالی بورس در این زمینه تصمیم بگیرد.

 

ارسال نظر