بازار سهام

۱۴۰۱/۰۷/۰۷ - ۰۱:۲۶:۰۶
کد خبر: ۱۹۲۹۴۹

از تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان چه خبر؟

ایسنا| تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان از مهم‌ترین موضوعاتی است که وراث این افراد مدت‌هاست چشم انتظار آن هستند، با این حال زمان نهایی آن همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. آمارها از فوت سه میلیون مشمول سهام عدالت طی سال‌های گذشته خبر می‌دهند اما طی این سال‌ها امکان انتقال سهام متوفیان به وراث وجود نداشته است. البته وعده تعیین تکلیف این سهام بارها از سوی مسوولان داده شده اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. البته باید به این نکته توجه داشت که سود سالانه‌ای که طی این سال‌ها برای مشمولان دیگر واریز شده است برای متوفیان محفوظ مانده و به محض تعیین تکلیف، به حساب وراث واریز خواهد شد.اتفاقی که در بین رخ داده، این است که وراث برخی از مشمولان هم فوت کرده‌اند و بازار سرمایه و قوه قضاییه باید در ارتباط با یکدیگر افراد را شناسایی کرده و سهام را به صورت غیرحضوری منتقل کنند. روش غیرحضوری به دلیل تعداد بالای افراد در نظر گرفته شده تا از مراجعه حضوری و ازدحام جلوگیری شود.پیش از این اعلام شده بود که اطلاعات لازم که از قوه‌قضاییه به سمات در حال ارسال است و پایان شهریور زمانی بود که برای به نتیجه رسیدن این فرآیند اعلام شده بود. اما به نظر نمی‌رسد این امر محقق شود؛ چراکه پیمان حدادی، مشاور رییس سازمان بورس در امور سهام عدالت در آخرین اظهارنظر خود درمورد تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان گفته که قوه قضاییه در ارسال اطلاعات به سپرده‌گذاری کمی از برنامه عقب است.بنابراین ممکن است این فرآیند با تاخیر بیشتری انجام و تعیین تکلیف شود. اما در هر حال لازم نیست وراث به صورت حضوری به هیچ مکانی مراجعه کنند و فقط باید منتظر اعلام مسوولان بمانند.

تامین مالی بخش تولید در بورس کالا بدون نیاز به تسهیلات بانکی

باشگاه خبرنگاران| حسین مرید سادات گفت: اوراق گام یا گواهی اعتبار مولد، اوراقی است که به همت بانک مرکزی چند سالی است ایجاد شده و به شرکت‌ها این اجازه را می‌دهد که به صورت اعتباری خرید خود را انجام دهند. وی اظهار کرد: این اوراق برای تامین مالی شرکت‌ها به خصوص در زنجیره یک صنعت است. یعنی شرکت‌هایی که نیاز به خرید مواد اولیه دارند، اما نقدینگی مورد نیاز خود را ندارند می‌توانند از اوراق گام استفاده کنند. بانک مرکزی یک سری از این اوراق را منتشر می‌کند که دارای سر رسید یک ساله است.مرید سادات گفت: در اوراق گام یک بنگاه متعهد و بنگاه دیگر متقاضی وجود دارد. بنگاه متعهد شرکتی است که می‌خواهد مواد اولیه را خرید کند و متقاضی فروشند مواد اولیه است. قرار است این اوراق در بورس کالا منتشر شود و پس از آن در بازار ثانویه بازار سهام هم می‌تواند خرید و فروش شود. یکی از مزیت‌های این اوراق این است که شرکت‌ها به راحتی می‌توانند تامین مواد اولیه داشته باشند.این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: از دیگر مزیت‌های این اوراق این است که خلأ حضور اوراق کوتاه‌مدت در بازار را پوشش می‌دهد و برای فروشنده مواد اولیه نیز وجه تضمین وجود دارد تا نگرانی برای دریافت وجه خود نداشته باشد. مردم نیز می‌توانند به نوعی مانند اوراق دیگر به خرید این اوراق بپردازند که سود قابل قبولی دارد.

وام ۱۲۰ میلیاردی پرسپولیس از یک بانک!

ایسنا| پس از فروش ۱۰ درصد از سهام باشگاه پرسپولیس در فرابورس، حدود ۳۵۰ میلیارد تومان از این محل به حساب این باشگاه واریز شد و قرار بود این پول زیرنظر کمیته‌ای سه نفره متشکل از نماینده سازمان خصوصی‌سازی، وزارت ورزش و باشگاه پرسپولیس هزینه شود.با این حال با تصمیمی که گرفته شد در نهایت این مبلغ در یکی بانک‌ها به عنوان سرمایه‌گذاری سپرده شد و مبلغی بابت این سپرده وام دریافت شد. درباره این موضوع یک مقام آگاه در باشگاه پرسپولیس اعلام کرد این باشگاه با ضمانت سپرده ۳۵۰ میلیاردی خود نزد یکی بانک‌ها، از این بانک ۱۲۰ میلیارد تومان وام اخذ کرده تا هزینه‌های جاری خود را پرداخت کند.طبق توافق انجام شده میان مدیران این بانک و پرسپولیس قرار است از محل سود سپرده پرسپولیس، بخشی از قسط وام ۱۲۰ میلیاردی پرداخت شود و باقیمانده را باشگاه از محل درآمد‌های خود پرداخت کند. به نظر می‌رسد این تصمیم برای حفظ کل ۳۵۰ میلیارد تومان انجام شده که از محل فروش سهم به حساب باشگاه واریز شد و از طرفی منابعی برای هزینه‌های جاری باشگاه تامین شده است.

سهام دولت در دو شرکت بورسی واگذار می‌شود

سهام دولت در دو شرکت بورسی در روز هفتم مهر امسال از طریق بورس اوراق بهادار واگذار می‌شود. به گزارش تسنیم، بلوک 12 درصدی سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی توسط سازمان خصوصی‌سازی به صورت یکجا و نقد یا شرایطی در بازار دوم معاملات بورس به فروش می‌رسد. به این ترتیب، مقرر شده 58 میلیارد و 740 میلیون سهم «فارس» روز شنبه 7 آبان از طریق کارگزاری بانک ملی عرضه شود. در این واگذاری قیمت پایه هر سهم 1397 تومان و قیمت پایه کل 82 هزار میلیارد تومان تعیین شده است.  همچنین خریدار در صورتی که تمایل به خرید اقساطی داشته باشد باید 30 درصد ثمن معامله را نقدی طی مهلت 20 روز کاری و مابقی معادل 70 درصد ثمن معامله را طی چهار سال با فواصل زمانی 6 ماهه و نرخ سود 18 درصد پرداخت کند. این گزارش می‌افزاید: بلوک 7.13 درصدی سهام شرکت پارس فولاد سبزوار هم متعلق به ایمیدرو به‌طور یکجا و نقد یا شرایطی در بازار دوم معاملات بورس توسط این سازمان واگذار می‌شود.

 

ارسال نظر