اخبار

۱۴۰۰/۱۲/۱۷ - ۰۲:۳۴:۳۸
کد خبر: ۱۸۷۵۴۶

آغاز معاملات بازار قراردادهای آتی نفتا و متانول

علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران با اعلام « معاملات قراردادهای آتی «متانول» و «نفتای سبک»، با انتشار اطلاعیه‌ آنها در تابلوی قراردادهای آتی بورس انرژی ایران رسما از روز چهارشنبه ۱۸ اسفندماه آغاز می‌شود.» گفت: در روز اول معاملات، شش قرارداد آتی منتشر می‌شود که سه قرارداد با سررسیدهای ۱۷ خردادماه، ۱۷ تیرماه و ۱۷ مردادماه ۱۴۰۱ برای کالای متانول و سه قرارداد نیز با سررسیدهای ۱۷ خردادماه، ۱۷ تیرماه و ۱۷ مردادماه ۱۴۰۱ برای نفتای سبک منتشر خواهد شد. او اضافه کرد: دوره معامله اولین قرارداد ۲ ماه و دوره تحویل آن یک‌ماه است، دومین و سومین قرارداد نیز به‌ترتیب سه‌ماه و چهارماه دوره معامله و یک‌ماه دوره تحویل دارند. مدیرعامل بورس انرژی ایران با بیان اینکه بند ۱۳ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر متنوع‌سازی روش‌های فروش و تبدیل شدن جمهوری اسلامی ایران به مرجع قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی در منطقه تاکید دارد، اظهار کرد: استفاده از این ابزار مالی ظرفیتی جدید برای فروش فرآورده‌های نفتی است و همچنین امکان مصون ماندن در مقابل نوسانات بالای قیمت یا به عبارتی پوشش ریسک قیمت را در این صنعت فراهم می‌آورد او ادامه داد: استاندارد شدن قراردادها در قالب مشخص، کاهش ریسک نکول طرفین با تضمین معاملات توسط اتاق پایاپای، جلوگیری از هزینه‌های اضافی، استفاده از اهرم مالی و ورود طیف وسیع‌تر معامله‌گران، افزایش شفافیت قیمت و کشف عادلانه قیمت‌ها بخشی از مزایای این بازار جدید است. نقوی همچنین ضمن تاکید بر اینکه یکی از برنامه‌های مهم در چشم‌انداز سال آینده بورس انرژی ایران، گسترش این معاملات است، گفت: قرارداد آتی قراردادی است که فروشنده براساس آن متعهد می‌شود در سررسید معین، مقدار معینی از کالای مشخص را به قیمتی که هم‌اکنون تعیین می‌کند بفروشد و در مقابل طرف دیگر قرارداد متعهد می‌شود آن کالا را با آن مشخصات خریداری کند. مدیرعامل بورس انرژی ایران درباره معامله‌گران این بازار گفت: تمام کسانی که دارای کد سهام‌داری از شرکت سپرده‌گزاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه هستند، می‌توانند از طریق مراجعه به کارگزاران مجاز به‌صورت برخط در این معاملات مشارکت کنند. او در پایان با اشاره به اینکه با راه‌اندازی قراردادهای آتی برای نخستین‌بار سهام‌داران حقیقی به بورس انرژی ورود می‌کنند، توضیح داد: این بازار برای تازه واردان به بازار سرمایه ریسک بالایی دارد و لازم است علاقه‌مندان به معامله در این بازار از دانش مالی و تحلیلی کافی برخوردار باشند ضمن آنکه تمام ضوابط معاملاتی قراردادهای آتی در سایت بورس انرژی ایران به نشانی www.irenex.ir و در بخش قوانین و مقررات و اطلاعیه‌های بازار مشتقه درج شده‌اند که توصیه می‌شود معامله‌گران به آنها توجه لازم را داشته باشند و بدون اطلاع و آموزش اقدام به معامله این ابزار نکنند.

سرخابی‌ها تعاونی می‌شوند؟

ایسنا| مهدی مسکنی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره طرح تعاونی شدن سرخابی‌ها و برخی مقاومتها نسبت به تعاونی شدن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اظهار کرد: این مقاومت نسبت به تعاونی شدن است نه تعاونی سهامی عام و دستگاه‌ها به تعاون باور ندارند ولی این مساله منتفی نشده و در حال بررسی است. وی با اشاره به جلسه با مدیرعامل باشگاه پرسپولیس اظهار کرد: ایشان از این موضوع استقبال و حمایت کردند و این علاقه‌مندی وجود دارد که در این راستا مقرر شده کارگروهی مشترک برای بررسی موضوع تشکیل شود. استقلال نیز از قدیم تعاونی داشته و آقای اولیایی مدیرعامل این تعاونی هستند و تعاونی پیشکسوتان بوده است. به گفته مسکنی در بحث واگذاری سهام سرخابی‌ها به مردم و هواداران، موضوع تعاونی داشتن نیست بلکه این است که آیا اراده این کار وجود دارد یا نه؟ معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره واگذاری ۱۰ درصد سهام دوباشگاه نیز گفت: این به منزله آن است که ۹۰ درصد دیگر در دست دولت است و همچنان دولتی است ولی ما تلاش می‌کنیم که با تبدیل سرخابی‌ها به تعاونی سهام عام مشارکت مردم و هواداران را داشته باشیم.

بهبود بورس با مصوبه  افزایش نمایش عمق مظنه‌

سنا| همایون دارابی، کارشناس ارشد بازارسرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا عملیاتی شدن این تصمیم و نمایش عمق مظنه، تاثیری در کشف قیمت یا تغییر رفتار مردم در خرید و فروش سهام دارد، اظهار کرد: تا چندی پیش یکی از انتقادات به سامانه‌های آنلاین و عدم تقارن اطلاعاتی میان فعالان مختلف بازارسهام به مساله «دیدن مظنه سهام» باز می‌گشت، زیرا این سیستم‌ها تنها امکان مشاهده ۵ ردیف عرضه و تقاضا را برای سهامدار فراهم می‌کردند. او افزود: اکنون نیز فقط استیشن‌های معاملاتی می‌توانند کل مظنه‌ها را ببینند که همین مساله نوعی عدم تقارن اطلاعاتی را در بازار سهام فراهم کرده است. این کارشناس ارشد بازارسرمایه در بررسی نمایش عمق مظنه در بازارسهام سایر کشورها، گفت: در بازارسهام سایر کشورها مشاهده عمق مظنه‌ها با دریافت هزینه در اختیار معامله‌گران و فعالان بازار قرار می‌گیرد. دارابی تصریح کرد: اجرای مصوبه مشاهده عمق مظنه‌ها به ۲۰ مظنه می‌تواند چشم‌انداز بهتری را به سهامداران در هنگام معاملات بدهد. این کارشناس ارشد بازارسرمایه در پایان ضمن اظهار امیدواری نسبت به وضعیت بازارسهام در سال آینده، گفت: مطابق اصول اقتصاد مالی هر گامی که در راستای شفافیت و ثبات بازارسهام برداشته شود به نفع سهامداران خواهد بود؛ از سوی دیگر نیز اکنون وضعیت بازارسهام نسبت به چندسال گذشته کاملا متفاوت‌تر شده و به همین دلیل ضروری است مسوولان در اخذ تصمیمات اقتصادی توجه بیشتری داشته باشند.

 

ارسال نظر