شاخص کل در کانال ۱٫۳ میلیون واحدی ماند

۱۴۰۰/۱۱/۱۴ - ۰۲:۱۴:۳۲
کد خبر: ۱۸۶۶۰۸

در معاملات آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه بیش از هفت میلیارد و ۷۰۵ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۱ هزار و ۲۲۶ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۲۶۱ واحد کاهش به ۳۳۳ هزار و ۱۹ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۱۶۳ واحد افت به ۲۰۹ هزار و هشت واحد رسید. شاخص بازار اول، ۹۲۷ واحد افزایش و شاخص بازار دوم، ۲ هزار و ۹۸۱ واحد کاهش داشت.

علاوه بر این در بین همه نمادها، بانک تجارت (وتجارت) با ۴۵۹ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۳۳۳ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۳۳۱ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۲۷۵ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۲۱۹ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۲۰۰ واحد و بانک پاسارگاد (وپاسار) با ۱۹۶ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل، پتروشیمی نوری (نوری) با ۲۵۶ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۲۰۹ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۲۰۱ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۱۵۰ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۱۲۹ واحد، ایران خودرو (خودرو) با ۱۲۰ واحد و بورس کالای ایران (کالا) با ۱۱۵ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.برپایه این گزارش، در این روز نماد ایران خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، پالایش نفت تهران (شتران)، بانک ملت ایران (وبملت)، بانک تجارت (وتجارت)، ملی صنایع مس ایران (فملی) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۶۴۲ هزار برگه سهم به ارزش سه هزار و ۵۱۶ میلیارد ریال داد و ستد شد.در روز چهارشنبه در مجموع حدود سه هزار میلیارد تومان سهام خرید و فروش شد که پنج نماد «فملی»، «وبملت»، «خودرو»، «فولاد» و «خساپا» به ترتیب در رتبه اول تا پنجم لیست بیشترین ارزش معاملات سهام قرار گرفتند. در آخرین روز هفته معادل ۱۲۴میلیارد تومان سهام ملی صنایع‌ مس‌ ایران‌ دست به دست شد، بانک ملت پس از معاملاتی به ارزش ۱۱۶میلیارد تومان دوم شد و سهام ایران‌ خودرو نیز به جایگاه سوم معاملات رسید.بیشترین معاملات بورس و فرابورس به گروه «فلزات اساسی» تعلق داشت به‌طوری که ۳۹۰میلیارد تومان فقط در این بخش جابه‌جا شد، گروه «خودرو و ساخت قطعات» با معاملات ۳۸۰میلیارد تومانی دوم شد و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» در جایگاه سوم قرار گرفت. همچنین ۵.۹درصد از کل سهام صنایع‌ جوشکاب یزد (بکاب) معامله شد، ۱۰نماد برتر سهم ۳۳.۲درصدی از کل داد و ستدها داشتند، ارزش معاملات در ۶سهم به بیش از ۱۰۰میلیارد تومان رسید و نصف ارزش کل معاملات نیز به ۲۴نماد نخست اختصاص داشت.

    فرابورس کاهشی شد

در روز چهارشنبه شاخص فرابورس بیش از ۱۹ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۶۶۱ واحد ثابت ماند.نمادهای فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، توسعه معادن و فلزات (تجلی)، بیمه اتکایی ایرانیان (اتکای)، زغال سنگ پرورده طبس (کزغال) و پتروشیمی تندگویان (شگویا) تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین پلیمر آریا ساسول (آریا)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی (سمگا)، فرابورس ایران (فرابورس)، بیمه سامان (بساما) و تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.در این روز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۱۹نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۸۰نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۹۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۵۰۰میلیارد تومان بود.

    ارزش سهام عدالت

در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۰.۲درصد افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۲ میلیون و ۶۷هزار تومان، ۲۲ میلیون و ۷۳۲هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۱۸۷هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۲۴۰هزار تومان رسیده است.

    روند قابل قبول بورس

مجتبی دیبا، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند معاملات را بررسی کرد و گفت: با توجه به اینکه معاملات این هفته بازار با سبزپوشی همراه شد و معاملات خوبی برای بازار رقم زد، انتظار می‌رود این رشد به هفته آینده سرایت کند و بازار در روند صعودی خود باقی بماند. طی روزهای اخیر شاخص کل با رشد پنج درصدی از محدوده خطر دور شده و ترس حاکم در بازار کاهش چشم‌گیری داشته است.وی بیان کرد: افزایش حجم معاملات در روزهای اخیر به خوبی این موضوع را تایید می‌کند، اما در دو روز پایانی هفته، بازار مجددا در روندی خنثی و رنج قرار گرفته و با احتیاط بیشتری جلو می‌رود. البته این رفتار بازار و معامله‌گران کاملا قابل پیش‌بینی بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: انتظار می‌رود شیب مثبت معاملات، به روزهای آینده نیز انتقال یابد و در ادامه، روند صعودی شاخص کل ادامه خواهد یافت. اما در مجموع با توجه به اخبار خوبی که از دید سیاست‌گذاری به بازار مخابره شد، روند معاملات هفته آینده صعودی خواهد بود اما نه صعودی پر شتاب.

 

ارسال نظر