بازار سرمایه

۱۴۰۰/۰۵/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۸۸۲

۶۸۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه تأمین مالی کردیم

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه هیات دولت افزود: سال گذشته ۶۸۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه برای اقتصاد کشور تأمین مالی کردیم که اقدامی بی‌نظیر بود.

وزیر اقتصاد گفت: ما در سال ۹۹ توانستیم بودجه‌ای را تجربه کنیم که از ۵۷۱ هزار میلیارد تومان مخارج دولت فقط ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان درآمد ناشی از نفت بود و بقیه را از طریق مالیات و فروش سهام دارایی دولت و اوراق تأمین کردیم.

وی افزود: این اقدامی بسیار مهم است که در نظام تأمین مالی دولت برای کاهش وابستگی به نفت انجام‌شده است.

دژپسند گفت: استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تأمین مالی اقتصاد کشور نیز در سال ۹۹ یکی از بی‌نظیرترین اقداماتی بود که انجام گرفت.

دژپسند خطاب به وزیر اقتصاد دولت آینده گفت: مهم‌ترین رویکرد ما پیگیری اقتصاد هوشمند بود که با این کار می‌توان ضمن افزایش شفافیت و مقابله با فساد، تأمین مالی دولت را به سهولت انجام داد و فضای کسب‌وکار را برای سرمایه‌گذاری روان کرد که این موضوع را باید پیگیری کرد.

وی افزود: همچنین اقدامات خوبی در نظام بانکداری مالیات و خزانه‌داری و بیمه انجام دادیم که باید کامل شود.

موافقت مجلس باعرضه خودرو در بورس کالا

چنانچه خودرو در بورس عرضه شود و بازار خودرو جایگاه خود را به عنوان بازاری برای سرمایه‌گذاری در بین مردم از دست دهد، در آینده‌ای نزدیک شاهد تنظیم شدن عرضه و تقاضای بازار خودرو و همچنین خروج از قیمت‌گذاری دستوری خواهیم بود.

حجت‌الله فیروزی، نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که از ابتدای مجلس یازدهم شورای اسلامی، کمیسیون صنایع و معادن مخالفت خود را با قیمت‌گذاری دستوری بارها اعلام کرده است، گفت: این موضوع بارها موردبحث و بررسی قرارگرفته زیرا با وارد شدن خودرو در بورس کالا قیمت عرضه و تقاضا خودبه‌خود تنظیم می‌شود.

حجت‌الله فیروزی با اشاره به وضعیت بازار سرمایه در سال‌های آتی، اظهار کرد: خوشبختانه باتدبیر بسیاری از مسوولان در سازمان بورس و اوراق بهادار ثبات در این بازار ایجادشده و به‌طور حتم با آموزش و فرهنگ‌سازی نسبت به توانمندی سهامداران، انتظار می‌رود شرایط بازار هر چه بیشتر رو به بهبودی حرکت کند.

نماینده مردم فسا افزود: صداقت و ارایه اطلاعات واقعی و درست ازجمله سازوکارهای اصلی برای این حوزه خواهد بود زیرا مردم با اعتماد وارد آن شده و سرمایه‌های خود را در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند.

او یادآور شد؛ مسوولان این حوزه تخصصی، باید ضمن اطمینان بخشی به سرمایه‌گذاران، زمینه را برای ارایه اطلاعات شفاف فراهم کرده تاکسی دچار ضرر و زیان ناشی از نبود اطلاعات کافی نشود.

عرضه، تقاضا و رقابت  ۳ عنصر کلیدی تعیین‌ قیمت‌

قاسم نوده فراهانی، رییس اتاق اصناف تهران با تأکید بر اینکه رقابت حرف اول را در کسب‌وکار و قیمت‌گذاری‌ها می‌زند و نه رانت‌خواری، اظهار داشت: با ایجاد رقابت بین تولیدکننده‌ها، زمینه افزایش کیفیت محصولات و بهبود در قیمت‌گذاری‌ها فراهم می‌شود. زیرا نبود هماهنگی قیمت‌ها در بازار منجر به خودداری مصرف‌کنندگان از خرید کالا می‌شود.

قاسم نوده فراهانی با اشاره به قیمت‌گذاری دستوری در کشور تصریح کرد: باید اقدامی صورت گیرد تا رقابت در بازار تعیین‌کننده قیمت‌ها باشد. همچنین بهتر است مسوولان ارشد کشور به‌جای قیمت‌گذاری دستوری، رقابت را تعیین‌کننده مسیر تجارت و کسب‌وکار کنند تا از این طریق، تولیدکننده و واردکننده از انگیزه بالاتری برخوردار شوند و مردم بتوانند از قیمت‌های منطقی و شفاف ایجادشده در بازار نهایت بهره را ببرند.

او با تأکید بر اینکه باید اقدامی صورت گیرد تا عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت‌ها در بازار باشند، افزود: اگر قیمت کالایی به نرخ ١٠٠ تومان تعیین شود اما آن کالا در بازار به دلیل به‌صرفه نبودن تولید با کمبود مواجه شود، در آن زمان قیمت‌گذاری دستوری چه فوایدی را می‌تواند در اقتصاد کشور با خود به همراه داشته باشد؟

این در حالی است که اگر همان کالا به میزان لازم در بازار وجود داشته باشد و تولید برای تولیدکننده مقرون‌به‌صرفه باشد، قیمت‌ها به‌صورت طبیعی و در مسیر بازار به دلیل رقابت‌ موجود در بازار، کاهشی می‌شوند و این موضوع هم به سود مصرف‌کنندگان و هم به نفع تولیدکنندگان خواهد بود. رییس اتاق اصناف تهران به لغو تحریم‌ها و مزیت‌های آن در کشور اشاره کرد و گفت: لغو تحریم‌ها، تسهیل واردات مواد اولیه برای تولید کارخانه‌ها را به همراه خواهد داشت. این موضوع بر همه حوزه‌ها تأثیرگذار است و می‌تواند در کلیت اقتصاد کشور اثرگذار باشد.

او اظهار داشت: با لغو تحریم‌ها و کاهش قیمت ارز در کوتاه‌ترین زمان ممکن شاهد تأثیر مثبت آن در بازار و کاهش قیمت کالاها خواهیم بود.

 

ارسال نظر